Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Elämyksien kautta henkinen muutos yrittäjyyteen

Kirjoitettu 20.05.14
Esseen kirjoittaja: Jussi Kämäräinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Mika Kylänen & Sanna Tarssanen
Kirjan kirjoittaja: Entä jos elämyksiä tuotetaan?
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Elämyskolmio on yksi päräyttävimmistä opeista, mitä MT:stä sain. Elämyskolmion avulla tarkastellaan tuotetta tai palvelua ja parennetaan niiden elämyksellisiä ulottuvuuksia. Näitä ulottuvuuksia on yhteensä 11, jotka jakautuvat kahteen isompaan tarkastelunäkökulmaan: tuotteen elementteihin ja asiakkaan kokemukseen. Tarkoituksena elämyskolmion avulla on luoda palvelu tai tuote, jossa asiakas kulkee suunnitellusti kohti elämystä, ehkä jopa muutosta.

Alla tarkastelen elämyskolmion merkitystä JES:n tapahtumissa.

 

Elämyksen elementit

JESsin elämyksellisyyys

Lähdin itse soveltamaan tätä teoriaan Jyväskylä Entrepreneurship Societyn toimintaan ja varsinkin tapahtumiin. Päässäni pyöri kysymys “Mitenkä JESsin toiminnasta saadaan niin elämyksellistä, että se saa kävijöissä aikaan henkisen muutoksen?”

Meillä toteutuu jo nyt hyvin suurinosa elämyksellisen palvelun elementeistä. Me olemme Jyväskylässä ainutlaatuinen ja yksilöllinen tekijä, joka tekee asioita omalla tyylillään. Meistä huokuu myös aitous, sillä JES on perustettu itse omasta halusta. Olemme myös opiskelijoita, mutta myös yrittäjiä, joten rakennamme korkeokouluyrittäjien yhteisöä pitkälti omasta kokemuksesta. Meillä on myös tarina siitä, mitenkä Janne Puustinen perusti JESsin esivaiheen, Opiskelevien yrittäjien yhteisön muutamien kavereidensa kanssa. Toiminnassamme ja tapahtumissamme on monipuolista audiovisuaalista sisältöä, joten tavallaan olemme myös moniaistisia. Mutta varsinkin kontrastia meiltä löytyy! Kun henkilö saapuu meidän tapahtumaan, pyrimme luomaan tunnelman, joka poikkeaa henkiön normaalista arjesta. Vaikka periaatteessa tapahtumamme ovat luentoja, ne eivät todellakaan tunnu siltä. Meille kävijät tulevat mielellään raskaankin työpäivän jälkeen, sillä he tietävät, että meidän tapahtumista lähtee aina innostuneempana ja paremmalla mielellä kuin tuli sisään. Ja vielä elämyksellisyyden elementeistä vuorovaikutus on se, mihin olemme erityisesti kiinnittäneet huomiota. Olemme pyrkineet luomaan tapahtumista sellaisia, että niissä syntyy helposti keskustelua, niin vierustovereiden kuin puhujienkin välillä. Ja osittain olemme siinä onnistuneetkin, sillä monet puhujat ovat ihmetelleet keskustelun määrää ja korkeaa tasoa. Tapahtumissamme korostuu myös vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa reaaliaikaisten medioiden kuten Twitterin ja Instagrammin kautta.

Mutta näitä kaikkia elementtejä voisi vielä parantaa. Tehdä niihin vielä enemmän syvyyttä ja kehittää eteenpäin. Mutta osataksemme syntää ominaisuuksia oikealla tavalla, pitää ensin tuntea tavoitteet. Mitä haluamme oikeasti saada aikaan.

 

Kokemuksen tasot JESsissä

Elämyskolmion mukaan ihmisen matka kohti muutosta alkaa motivaation tasosta, eli kiinnostumisesta. Motivaation tasolla luodaan asiakkaalle odotuksia tapahtumia kohtaan, halu ja valmius osallistua ja kokea. JESsissä toteutamme tätä pitkälti Facebookin ja puskaradion kautta. Se oli riittävästi viime vuona, mutta tänän vuona markkinointi pitäisi nostaa uudelle tasolle. Niin, että itse markkinoinnissakin toteutuu jo elämyksellisen palvelun elementit. Eli meidän pitää tehdä meidän markkinoista vielä yksilöllisempää, moniaistisempaa, aidompaa, vuorovaikutuksellisempaa, kontrastisempaa ja tuoda esiin vielä innostavampaa tarinaa.

Mutta palatakseni asiaan, eli kokemuksiin tasoihin JESsissä. Motivaation tason jälkeen tulee fyysinen taso eli aistiminen. Eli miten meidän tapahtumakävijä kokee meidän toiminnan fyysisesti. Kun meille tulee tapahtumakävijä, tervehdimme häntä heti avella meidän signature fist bumbilla ja toivotamme tervetulleeksi tapahtumaan. Tämä on NBF:stä lainattu tapa luoda heti tilan ovelta lähtien lämmintä ja vapautunutta tunnelmaa. Yleensä meille tulee ihmiset aika tarkalleen 15 minuutin sisään tapahtumapaikalle, joten tilaan on helppo saada nopeasti hyvä pöhinä ja puheensorina päälle. Tunnelmaa luodaan myös kevyellä taustamusiikilla, omilla brändimateriaalilla ja presiskankaalla pyörivällä Twitter-feedillä tai tapahtumamainoksella. Fyysinen taso kehittyy aina yksittäisten tapahtumien mukaan, mutta tarkoituksena on aina luoda lämminhenkinen, rento, vapautunut, mutta sopivan business-henkinen ilmapiiri. Tätä tehdään tosisaan, muttei vakavissaan!

Kun fyysinen ympäristö on varmistettu, elämyksellisyyteen tulee mukaan tapahtumien älyllinen taso eli oppiminen. Tämä on juuri se meidän tapahtumien varsinainen tarkoitus. Missiomme on innostaa ihmisiä kohtauttamalla erilaisia ideoita ja tekijöitä ja näyttämällä heille mitä erilaisimpia tapoja toteuttaa unelmiaan. Kutsumme tapahtumiin aina muutaman energisen puhujan, jolla on mielenkiintoinen tarina kerrottavana. Pyrimme bookkaamaan myös varsinkin nuoria puhujia, jotka toimivat yrittäjinä ja mielellään ovat aloittaneet yritystoiminnan opiskelujen ohella tai heti sen jälkeen, jotta puhujat olisivat mahdollisimman samaistuttavia. Ja kuten mainitsin, pyrimme myös kohtauttamaan ihmisiä ja jakamaan ideoita keskenään. Monesti juuri näistä keskusteluista syntyy sellaista kipinöintiä, joka saattaa saada ihmisissä niin voimakkaan innostumisen aikaan, että asioita siirtyy käytännön tasolle.

Mutta älyllisen tason jälkeen mennään pintaa syvemälle emotionaaliselle tasolle eli itse elämykseen. Emotionaalisella tasolla koetaan varsinainen elämys, yksilöllinen tunnereaktio, joka on ehdottamasti myös vaikein taso ennustaa ja hallita. Tunnelmaa tarkkailleena ja seuranneena voimme kuitenkin koko JESsin hallituksena todeta päässeemme tavoitteeseen, sillä JESsin tapahtumien aikana on nähnyt valtavan hienoja innostumisia ja kasvuja ihmisten ajatusmaailmassa. Kaikki tämä konkretisoitui varsinkin pikkujouluissa, joissa positiivinen fiilis oli aivan katossa! Mutta onko nämä vielä tarpeeksi ja miten näitä tunnereaktiota voisi vielä entisestään tehostaa?

Koko JESsin tapahtumien tarkoitus on kuljettaa henkilöitä kaikkien tasojen läpi, niin että he lopulta siirtyvät emotionaaliselta tasolta henkiselle tasolle, jolla koetaan muutos. Me JESsissä haluamme luoda niin elämyksellisiä tapahtumia ja tunnereaktiota, että ne johtavat pysyviin muutoksiin henkilöissä. Haluamme herättää ja luoda positiivista muutosta ihmisten ajattelumaailmaan ja saada heidät näkemään yrittäjyys todellisena vaihtoehtona. Haluamme myös inspiroida ihmisiä löytämään oman polkunsa ja unelmansa, sekä saada heidät toteuttamaan niitä.

 

Loppusanat

Mutta tehtävä ei missään nimessä ole helppo. Tässä reflektiossa tein analyysin meidän nykyisestä tilanteesta, mutta en itse osaa kertoa sen enempää oikeita vastauksia siihen, miten voisimme tehostaa tapahtumiemme elämyksellisyyttä. Mutta toivottavasti tämän analyysin pohjalta pystymme viemään tapahtumavastaavien kohdalla toimintaamme eteenpäin. Ehkä tälle reflektiossa tulee jatkoa Kati Tikkasen reflektiossa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!