Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Elämystuottajan käsikirja

Kirjoitettu 30.11.15
Esseen kirjoittaja: Iina Tiihonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Elämystuottajan käsikirja
Kirjan kirjoittaja: Sanna Tarssanen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olemme tehneet Nimionin kanssa viimeisen puolen vuoden aikana kolme isoa tapahtumaa; kevään Piinapäivät, syksyn Rakettipäivät ja Mittavan 24h synnytys. Kaikissa on ollut omat haasteensa, mutta ainakaan samoja mokia emme ole tehneet kahta kertaa, eli jotain on opittu! Kaiken kaikkiaan jokainen tapahtuma on mielestäni ollut onnistunut. Tapahtumien järjestäminen on se juttu, missä olemme tiimin kanssa hyviä. Siksi haluammekin lähteä ensi vuonna tekemään tapahtumia myös Tiimiakatemian ulkopuolelle. Pohdin tässä esseessä miten onnistuimme elämyksen luomisessa Rakettipäivillä, ja mitä oppeja voisimme käyttää järjestäessämme tulevia tapahtumia.

Rakettipäivät syksy 2015

Rakettipäivät eli tutummin Raksapäivät koostuivat tälläkin kertaa virallisesta päiväosuudesta ja epävirallisemmasta iltaosuudesta. Päivällä vierailimme kahdessa eri maahanmuuttajien vastaanottokeskuksessa Stratup Refugees -hankkeen tiimoilta. Hankkeen tavoitteena on kartoittaa maahanmuuttajien työ- ja koulutustaustaa, sekä auttaa heitä työllistymään Suomessa.

Päiväohjelman jälkeen suuntasimme kohti Raksapäivien lopullista tapahtumapaikkaa eli Tahkoa. Iltaohjelman teemana oli TA Music Awards -gaala ja ohjelmaan sisältyi perinteisen palkintojenjaon lisäksi yllätysesiintyjä Teflon Brothers. Tästä jatkettiin mökkibileisiin, jossa DJ viihdytti juhlakansaa aamuun saakka.

Mitä elämys oikein tarkoittaa?

Wikipedia:

Elämys on moniaistinen, merkittävä ja unohtumaton kokemus, joka voi tuottaa kokijalleen henkilökohtaisen muutoskokemuksen. Elämyksen aikana koettu ja opittu voidaan omaksua osaksi omaa arkipersoonaa, tai elämyksen kokeminen voi johtaa oman maailmankuvan muuttumiseen.

Elämys on siis huomattavasti enemmän kuin mukava ja miellyttävä kokemus tai hyvä palvelu.

Elämys on aina henkilökohtainen; ihminen määrittää itse oman elämyskokemuksensa. Elämyksiä ei siten voida takuuvarmasti tuottaa. On kuitenkin mahdollista luoda puitteet, joissa elämysten syntyminen on mahdollista ja jopa todennäköistä.

Elämystuottajan käsikirja:

Elämys eroaa palvelusta yhtä paljon kun palvelu eroaa hyödykkeestä. Elämyksen erottaa palvelusta mm. kokemuksen räätälöinti, draamallisuus sekä teemoittelu. Palveluita tarjotaan asiakkaille (customer), kun taas elämystuotteen ostajaa kohdellaan vieraana (guest). Palvelutaloudessa työntekijät ovat tarjoilijoita, oppaita, myyjiä jne., kun taas elämystaloudessa työntekijät työskentelevät ikään kuin näyttämöllä työnkuvansa mukaisessa roolissa.

Elämyskolmio

Sanna Tarssasen kirjassa Elämystuottajan käsikirja esitellään teoria nimeltä Elämyskolmio. Malli kuvastaa täydellistä tuotetta, jonka kaikilla tasoilla kaikki elämyksen elementit ovat edustettuina. Elämyskolmio on selkeä työkalu tuotteen kriittisten kohteiden tai puutteiden löytämiseksi.

Mallissa elämystä tarkastellaan kahdesta näkökulmasta: 1. tuotteen elementtien tasolla 2. asiakkaan kokemuksen tasolla.

1. Elämyksen elementit

Yksilöllisyys

Tuotteen ainutkertaisuus ja ainutlaatuisuus. Samanlaista kokemusta ei löydy muualta. Yksilöllisyys näkyy asiakaslähtöisyytenä, joustavuutena ja mahdollisuutena räätälöidä tuote jokaisen asiakkaan mieltymysen ja tarpeiden mukaan.

Ainutlaatuisen tapahtuman luominen oli haastavaa, sillä Raksapäivillä on saatu nähdä viime vuosina toinen toistaan villimpiä juttuja, ja ihmisten odotukset olivat korkealla. Uskon kuitenkin, että vierailu vastaanottokeskuksissa ja vierailun herättämät ajatuksen ja tunteet olivat jotain sellaista, mitä kukaan ei ole aiemmin kokenut.

Aitous

Tuotteen uskottavuus. Aitouden määrittää viime kädessä asiakas itse. Tuotteen tulee perustua tekijöidensä kulttuuriin, niin että sen tuottajat tuntevat sen luontevaksi osaksi omaa, paikallista identiteettiään.

En osaa sanoa, kokivatko asiakkaat eli tiimiyrittäjät tuotteen uskottavaksi. Itse kuitenkin koin tapahtuman ja sen sisällön sopivan luontevalla tavalla Tiimiakatemia kulttuuriin. Startup Refugees -yhteistyö oli rohkea veto, mutta niistähän Tiimiakatemialla tykätään. Itse pystyn myös seisomaan täysin tapahtuman takana, joten ainakin tapahtuman järjestäjänä pidän tuotetta aitona.

Tarina

On tärkeää sitoa kokonaisuuden eri elementit toisiinsa yhtenäisellä tarinalla. Hyvä tarina yhdistelee faktan ja fiktion elementtejä. Tarinaan liittyy olennaisena osana teema.

Tapahtuman teemana/tarinana oli siis TA Music Awards -gaala. Emme saaneet teemasta niin näkyvää kuin olisimme halunneet. Käytimme teemaa hyödyksi ennakkomarkkinoinnissa, mutta teimme tietoisen ratkaisun, emmekä liittäneet sitä mitenkään viralliseen päiväohjelmaan. Tästä johtuen teema ei kantanut läpi koko tapahtuman. Muutenkin teema jäi mielestäni hieman vaisuksi.

Moniaistisuus

Kaikki aistiärsykkeet on suunniteltu huolellisesti vahvistamaan haluttua teemaa. Niitä ei saa kuitenkaan olla liikaa tai ne eivät saa olla liian häiritseviä, jottei kokonaisvaikutelma kärsi.

Mainitsin ylempänä, että mielestäni teema ei näkynyt tapahtumassa tarpeeksi vahvasti. Mietimme kyllä pieniä yksityiskohtia joilla tukea teemaa, esimerkiksi palkintojen voittajille annetut Music Awards -tyyliset “pystit”. Ideoita oli vaikea keksiä, ja monia olisi ollut myös vaikea toteuttaa. Vain osa ideoista vietiin käytäntöön saakka. Emme myöskään pohtineet näitä yksityiskohtia tarpeeksi eri aistien kannalta, mikä on ehdottomasti kehityskohde seuraavia tapahtumia silmällä pitäen.

Kontrasti

Tuotteen on oltava erilainen suhteessa asiakkaan arkeen. Asiakkaan on voitava kokea jotain uutta, eksoottista ja tavallisesta poikkeavaa.

Tiimiakatemian arki on vaikeasti määriteltävä käsite. Välillä kun luulet kävelleesi toimistolle oletkin kävellyt aivan selkeästi Ruotsin laivaan ja jonain toisena aamuna keskusaukiolle on ilmestynyt sirkus. Silti Rakettipäivät ja muut akatemian retket ovat aina pieniä irtiottoja arjesta. Mielestäni tämä kohta on aika lähellä Elämyskolmion ensimmäistä kohtaa, yksilöllisyyttä. Yksilöllisyyden lisäksi onnistuimme mielestäni luomaan kontrastia ja jotain tavallisesta poikkeavaa.

Vuorovaikutus

Onnistunut kommunikaatio tuotteen ja sen tuottajien kanssa, sekä muiden asiakkaiden kanssa. Avainasemassa yhteisöllisyyden tunne.

Jälleen kerran pääsin kokemaan Raksapäivillä valtavaa yhteisöllisyyden tunnetta. Se ei kuitenkaan ollut meidän tapahtumanjärjestäjien ansiota, vaan koko Tiimiakatemian ansioita. Akatemia on ainutlaatuinen paikka yhteisöllisyyden kokemiseen. Oli ihanaa kun ihmiset tulivat yön aikana kertomaan fiiliksiä tapahtumasta, eli myös kommunikaatio pelitti ilmeisen hyvin. On erittäin haastavaa pohtia, miten samankaltaisen yhteisöllisyyden tunteen saisi luotua akatemian ulkopuolella. Tietysti tilannetta helpottaa, jos tapahtuma järjestetään vaikka tietyn yrityksen työntekijöille, jolloin ihmiset tuntevat toisensa.

2. Kokemisen tasot

Motivaation taso

Herätetään asiakkaan kiinnostus ja luodaan odotukset esimerkiksi markkinoinnin keinoin.

Kiinnostuksen herättäminen oli helppoa, koska suurin osa tiimiakatemialaisista odotti Raksapäiviä joka tapauksessa kuin kuuta nousevaa. Teimme ennakkomarkkinointia TA Music Awards -teemalla, ja siihen liittyen esimerkiksi toteutimme tiimejä osallistavan Singstar -laulukilpailun. Olisimme halunneet myös eri artisteilta lyhyitä videopätkiä, joissa he sanovat tyyliin “Moi, tässä on Musta Barbaari, muista Raksapäivät!”. Emme valitettavasti näitä yrityksistä huolimatta saaneet.

Paljastimme etukäteen virallisen päiväohjelman sisällön, mikä lisäsi kuhinaa ja kiinnostusta tapahtumaa kohtaan. Tavallisesti koko tapahtuman ohjelma pidetään yllätyksenä h-hetkeen saakka. Halusimme kuitenkin infota virallisesta osuudesta etukäteen, koska vierailu vastaanottokeskuksessa saattoi olla monelle epämukavuusalueelle menemistä, emmekä halunneet sen tulevan täytenä yllätyksenä. Ei myöskään olisi ollut vastaanottokeskusten asukkaita kohtaan korrektia, että heidän sen hetkiseen kotiinsa pamahtaa lauma tiimiyrittäjiä tietämättä lainkaan minne edes ovat tulleet.

Fyysinen taso

Fyysisellä tasolla asiakas kokee ja tiedostaa tuotteen aistiensa kautta. Hyvä tuote takaa miellyttävän ja turvallisen kokemuksen, esim ei ole nälkä tai jano. (Poikkeuksena extreme-elämykset).

Tapahtumaa suunnitellessa piti miettiä paljon juurikin ihmisten fyysisiä tarpeita. Milloin syödään, milloin pysähdytään, milloin pääsee kauppaan. Fyysiseen tasoon liittyy myös turvallisuus. Valmentajat muistuttelivat meitä ennen tapahtumaa turvallisuussuunnitelmasta, mutta kukaan ei ottanut sitä tarpeeksi vakavasti. Lopulta meillä oli kuitenkin yöllä mökkibileitä turvaamassa järjestyksenvalvoja, mutta se ei johtunut projektiryhmän omasta päätöksestä, vaan mökin omistajan vaatimuksesta.

On helppoa ajatella etukäteen että “ei siellä mitään tapahdu, kun ei ole ennenkään tapahtunut”, mutta näin jälkiviisaana voin sanoa, että järjestyksenvalvoja oli oikeasti hyvä juttu. Vaikka tälläkään kertaa mitään ei onneksi tapahtunut, en olisi halunnut omalletunnolleni sitä, että jollekin olisi sattunut jotain, minkä olisimme hyvällä suunnittelulla voineet estää.

Älyllinen taso

Älyllisellä tasolla hyvä tuote tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden oppia jotakin uutta, kehittyä ja saada uutta tietoa.

Moni tiimiakatemialainen oppi varmasti Raksapäivillä uutta vastaanottokeskuksen arjesta ja siellä asuvista ihmisistä. Uutena tietona tuli todennäköisesti monelle myös Startup Refugees -hankkeen olemassaolo. En osaa sanoa, olisiko elämyksen älyllinen taso voinut olla vahvempi. Monelle Raksapäivät ovat kuitenkin ennen kaikkea viihteellinen tapahtuma, jossa oppiminen tulee kaupan päälle, mutta ei ole välttämättä avainasemassa.

Emotionaaline taso

Yksilön tunnereaktiota on vaikea ennustaa ja hallita. Jos tuotteessa on otettu huomioon kaikki yllä mainittu, on todennäköistä, että asiakas kokee positiivisen tunnereaktion.

Ainakin itselleni pelkästään vastaanottokeskuksessa vierailu nosti pintaan monenlaisia tunteita. Vaikka yhteistä kieltä ei juuri ollut, sain nauraa ihan mielettömästi pelatessamme futista ja ottaessamme porukalla selfieitä. Ilon lisäksi koin muun muassa välittämistä, innostumista, surua, toivoa ja epätoivoa.

Tietysti myös illan palkintojenjako, esiintyjä ja koko tapahtuma aiheutti valtavia positiviisia tunteita. Toivon ja uskon että myös monet akatemialaiset ovat saaneet kokea saman tunnereaktion, ja sitä kautta elämyksen.

Henkinen taso

Elämys voi johtaa henkilökohtaiseen muutoskokemukseen, jos tunnereaktio on tarpeeksi voimakas. Elämyksen kautta voi esimerkiksi omaksua uuden harrastuksen, ajattelutavan tai löytää itsestään uusia voimavaroja.

Palaan jälleen vastaanottokeskukseen. Siellä jos jossain on saattanut ihmisille syntyä uusia ajattelutapoja ja löytyä uusia voimavaroja. Mahtavaa jos olemme onnistuneet tapahtumamme avulla tuottamaan jollekin muutoskokemuksen. Tavoitteena varmasti olisi kuitenkin se, että koko tapahtuma, eikä ainoastaan sen yksi osa alue, tuottaisi asiakkaalle elämyksen. Toivon, että jollekin syksyn 2015 Raksapäivät ovat olleet kokonaisvaltainen elämys, joka jättää vahvan muistijäljen. Jos näin on, olemme onnistuneet tavoitteessamme tuottaa elämyksellinen tapahtuma.

 

Olen joskus aiemmin kuullut että Elämyskolmio on hyvä työkalu, ja muistan googlettaneeni sen kauan sitten jotain tapahtumaa suunnitellessa. Pelkkänä kuvana teoria ei avautunut yhtään, mutta nyt kirjan luettuani on pakko hehkuttaa, että se on mahtava työkalu! Esseetä kirjoittaessa hieman unohdin pohtia sitä, mitä oppeja voisin hyödyntää tulevissa projekteissa, mutta aion takuuvarmasti kaivaa Elämyskolmion esiin, kun alamme suunnitella seuraavaa tapahtumaa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!