Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Arvot – Työelämän ja markkinointiviestinnän MUST HAVE!

Kirjoitettu 25.04.21
Esseen kirjoittaja: Ella Saikkonen
Kirjapisteet: 1
Kirja: DreamUp: Henkilöbrändäys
Kirjan kirjoittaja: Joonas Pesonen
Kategoriat: 9.10 Tapahtumat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

DreamUp-tapahtumassa Joonas Pesonen, Tiimiakatemian alumni, piti puheenvuoron aiheesta henkilöbrändin rakennus ja työelämän murros. Aiheina nämä kaksi nivoutuvat keskeisesti yhteen, sillä tulevaisuudessa yritykset etsivät entistä enemmän arvoihinsa sopivia työntekijöitä ja ammatillisen henkilöbrändin luomisella voi olla merkittävä vaikutus työllistymiseen.

Kuinka Joonas sitten loi itselleen henkilöbrändin ja työllisti itsensä vaikuttajana? Valmistuessaan, työelämä oli merkittävässä murroksessa; lama varjosti työllistymismahdollisuuksia ja samaan aikaan digitalisaatio nosti päätään luoden uusia mahdollisuuksia, jotka tuolloin nykyaikaan verrattain oli vielä hyvin lapsen kengissä. Kun sosiaalisesta mediasta tuli uusi media esimerkiksi perinteisen television rinnalle, median kulutustottumukset ja säännöt muuttuivat paljolti. Ne lainalaisuudet mitkä televisiossa pätevät edelleenkin, kuten esimerkiksi mainoskatkot ja jaksojen pituudet, eivät enää pädenneetkään, kun sisältöä uuteen mediaan saattoi tuottaa kuka vaan. Normaalin elämän realitystä tuli entistä kiinnostavampaa ja tätä trendiä oli synnyttämässä eritoten Snapchat. ”Tosi-TV” siirtyi television käsikirjoitetuista ohjelmista jokaisen puhelimeen ja tähtenä saattoi olla kuka vaan.

Instagram storyissä voi hyödyntää vuorovaikutuksellisuutta esimerkiksi kysymyslaatikon avulla

Esimerkki vuorovaikutuksellisen sisällön mahdollisuuksista Instagramissa; kysymysmahdollisuus Instagram Storyissä

Sittemmin Snapchatin merkitys sosiaalisen median kanavana on hiipunut, mutta samat trendit ovat siirtyneet muihin kanaviin; Youtubeen vlogien muodossa ja Instagram-storyihin. Joonas painotti, että seuraajamäärää enemmän sosiaalisessa mediassa ratkaisee seuraajakuntasi sitoutuneisuus (kuinka paljon he kuluttavat sisältöäsi?) ja vuorovaikutuksellisuus. Tähän olemme asiakasprojekteissamme pyrkineet kiinnittämään eritoten huomiota; teemme sisältöä yrityksille, jolloin asiakkailla voi jo luonnostaan olla kynnys seuraamiseen sosiaalisessa mediassa. Olemme pyrkineet huomioimaan, että jatkuvasti sisältö on vuorovaikutuksellista ja osallistavaa, hyödyntämällä esimerkiksi Instagramin vuorovaikutuksellisia mahdollisuuksia.

Lisäksi keskeistä on, että sisältösi on helposti löydettävissä. Tähän esimerkiksi Instagram ei välttämättä ole aina paras kanava. Kun Joonas Pesonen muutti viestinnän kärkeä ammatillisesta sisällöstä, henkilökohtaiseen elämään, hän perusti blogin. Blogi osoittautui keskeiseksi kanavaksi, josta hänet löydettiin aiheidensa perusteella. Blogi toimi pitkäkestoisempana alustana sisällölle verrattuna esimerkiksi Instagramiin. Vaikka Joonakselle Instagram on pääkanava, sen heikkous esimerkiksi mediaiskemien kannalta on se, ettei yksittäisiä postauksia ole mahdollista löytää Googlesta. Vaikka postauksesi lähtisi Instagramissa leviämään esimerkiksi jakamisien seurauksena, on kuitenkin löydettävyys ja näkyvyys lyhytaikaista verrattuna esimerkiksi blogialustaan, joka pompsahtaa hakutuloksiin haluamillasi hakusanoillla jatkuvasti. Ammatillisen brändin kannalta esimerkiksi blogit tai verkkosivut eivät suinkaan ole heikko kanava vaan ennen kaikkea kanava, josta sinut on helppo tarvittaessa löytää, vaikka pääkanavasi voi olla joku muu kuten esimerkiksi LinkedIn tai Instagram. Jos henkilöbrändin näkökulmasta somekanavia voisi pohtia asiakaspolun näkökulmasta; Instagram tai LinkedIn toimivat loistavana kanavana jättää muistijälki, kun taas ostohetkellä asiakas puolestaan suuntaa keskeiseen kanavaan, josta löytää kaiken tarvittavan infon kompaktisti, esimerkiksi nettisivuille tai blogiin.

Työelämän muutoksen kannalta henkilöbrändin merkitys nostaa jatkuvasti arvoaan. Sosiaalisen median kuluttajina meille vaikuttajamarkkinointikampanjat alkavat olla tuttua sisältöä, mutta ehkä vasta hiljaisina signaaleina on huomattavissa, että yritykset etsivät palkkalistoilleen brändiinsä sopivia osaajia ja ammatillisia vaikuttajia. Mikäpä sen parempaa markkinointia yritykselle kuin yrityksen sisällä työskentelevä vaikuttaja. Olipa kyse sitten vaikuttajamarkkinointikampanjasta tai yrityksen rekryprosessista, yhteinen arvopohja on keskiössä entistä enemmän. Kun vastuullisuus näkökulma julkisessa keskustelussa on entistä enemmän keskiössä, kasvaa luonnollisesti yritysten yhteiskuntavastuu, joka ei enää uloitu verojen maksamiseen ja yleiseen palkkatasoon. Yritysten tulee entistä laajemmin toimia läpinäkyvästi ja vastuullisesti jokaisella osa-alueella aina tuotantoprosesseista lähtien. Yritysten on myös syytä ottaa viestinnässään kantaa julkiseen keskusteluun. Tuoreimpana esimerkkinä tulee mieleen Voi Scooter UK:n kampanja rokotevastaisuutta vastaan, jossa he antavat kahdeksalla eurolla ilmaista ajoaikaa sähköpotkulaudoillaan, koronarokotteen ottaneille. Enää kantaa ottamattomuus ei ole vaihtoehto vaan yritysten tulee aktiivisesta viestiä arvoistaan ja yhteiskuntavastuustaan sekä toimista, joilla se pyrkii parantamaan maailmaa.

Asiakasprojekteissamme, jossa teemme asiakkaille sosiaalisen median sisällöntuotantoa ja markkinointiviestintää, olemme pyrkineet huomioimaan jatkossa arvopohjaista sisältöä entistä enemmän. Arvopohjainen sisältö tarjoaa seuraajille lisäarvoa, tekee yrityksestä helposti lähestyttävämmän ja tarjoaa erottautumistekijän. Tällä hetkellä suunnittelemme yhdelle asiakkaalle esimerkiksi kesän sisältökalenteria ja kampanjoita, joissa pyrimme tuomaan arvoja, kuten paikallisuus, vastuullisuus, helppous ja ekologisuus, enemmän esiin. Näiden arvojen esiin tuominen vaatii muun muassa arvojen kanssa linjassa olevien yhteistyökumppaneiden kartoitusta kampanjoihin, avointa viestintää yrityksen toimista yhteiskuntavastuun näkökulmasta sekä diversiteetin lisäämistä markkinointiviestinnässä. Myös esimerkiksi helppouden esiin tuominen markkinoinnissa tarkoittaa asiakkaan näkökulmasta sitä, että hän löytää tarvittavat tiedot sosiaalisen median kanavista helposti sekä saa meihin yhteyden helposti ja nopeasti.

Top 3 vinkit:

  • Tuota arvopohjaista oman näköistä sisältöäsi
  • Käytä sosiaalista mediaa monikanavaisesti (esimerkiksi pääkanavana Instagram ja pysyvänä tietopankkina verkkosivut)
  • Tuota seuraajillesi vuorovaikutuksellista ja sitouttavaa sisältöä, sekä viesti heidän kanssa kaksisuuntaisesti esimerkiksi yksityisviestein
Tagit: , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!