Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

4.0 Kristoffer Lawson

Kirjoitettu 25.11.19
Esseen kirjoittaja: Ella Saikkonen
Kirjapisteet: 1
Kirja: 4.0 Kristoffer Lawson 1.11.2019
Kirjan kirjoittaja: Kristoffer Lawson
Kategoriat: 9.10 Tapahtumat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kristoffer Lawson käsitteli puheenvuorossaan helpon ja ennen kaikkea miellyttävän käyttöliittymän luomista ja sen elementtejä esimerkiksi nettisivuilla ja mobiilisovelluksissa. Pystyin samaistumaan suurimpaan osaan hänen nostamistaan pointeista ja aloinkin pohtimaan omia käyttötottumuksia ja vaatimuksia nettiä selatessa.

 

Tuntuu, että hetki hetkeltä muutun kärsimättömämmäksi netin käyttäjäksi. Mikäli nettisivu ei toimi mielestäni tarpeeksi helposti, nopeasti ja loogisesti siirryn seuraavalle sivulle. Esimerkiksi nettikaupat ovat tästä hyvä esimerkki; Zalando – koko kansan rakastama nettikauppa vailla vertaa. Kajoan tuohon tavarahelvettiin vain mikäli minulla on pakottava tarve saada tietty tuote. Kyseinen nettikauppa on täynnä vaatteita laidasta laitaan. Kärsivällisyyteni ei kestä monen tunnin kahlausta läpi tuhansien tuotteiden. Valitsen mieluummin useamman pienen nettikaupan, jotka ovat rajanneet valikoimaansa spesifisti tietyn tyylisten tuotteiden ympärille.

 

Helppouden lisäksi sivun tulee olla visuaalisesti miellyttävä. Kuvat ja videot lisäävät eloa sivuihin ja vahvistavat kokemusta brändistä. Itse käyttäjänä koen visuaalisuuden yhdeksi tärkeimmäksi asiaksi mikä joko pitää minut sivuilla ja saa kiinnostumaan entisestään TAI saa painamaan saman tien ruksia ja unohtamaan koko sivun. Visuaalisesti onnistunut nettisivu on mielestäni harmoninen, mutta sisältää sopivasti kontrastia. Sivuilta löytyy visuaalista sisältöä riittävästi suhteessa informatiiviseen osioon ja teksteihin. Sekä sivu yllättää avaajansa olemalla esimerkiksi erilainen verrattaessa samankaltaisiin yrityksiin, mutta siitä huolimatta antaa jo ensi vilkauksessa kuvan mistä on kyse. Kun ajattelen ennen kaikkea mieleenpainuvia nettisivuja, jotka ovat omalta osaltaan tukeneet ja luoneet yrityksen brändi-ilmettä, mieleen tulee useiden festivaalien sekä levy-yhtiöiden nettisivut (esimerkiksi https://allday.fi) lisäksi silmääni miellyttävät minimalistisesti toteutetut sivut (esimerkiksi https://www.marimekko.com/fi ja https://kyrodistillery.com/fi/in-rye-we-trust/). Varmat keinot puolestaan häätää minut tietyn nettisivun ääreltä: naamalle hyppivät chattibotit, loputtomat ponnahdusikkunat ja bannerit ym. täynnä sekalaisia mainoksia.

 

Olin alkanut jo ennen Lawsonin puheenvuoroa tekemään Tiimiakatemian 27-vuotissynttäreiden nettisivuja (www.tiimiakatemia27.com), jotka olivat tässä vaiheessa lähes julkaisua vailla valmiit. Kristoffer antoi kuitenkin hyvän muistutuksen siitä mikä nettisivuilla on asiakkaalle oleellista. Vaikka koen olevani hyvin natiivikäyttäjä internetin syövereissä, huomasin sokeutuneeni joillekin oleellisille asioille. Lähtökohtani oli tehdä sivuista ns. ”viimeinen etappi” ennen lipun ostamista sekä se paikka mikä kokoaa kaiken tiedon, jonka asiakas tarvitsee ennen tapahtumaa. Asiakkaan ostopolku siis ohjaa potentiaalisen kävijän Facebook-tapahtumasta nettisivuille, jonka keskeinen tavoite on saada asiakas ostamaan tuote. Siksi nettisivuilla useassa kohdassa muistutetaan ostamisesta sekä sivun oikeassa reunassa on lippukauppa. Halusin, että selkeyden kannalta kaikki tieto on samalla sivulla eikä erilaisia välilehtiä tarvita.

 

Lawsonilta sainkin neuvoja sivun parantelemiseen; värimaailman kontrastia tuli lisätä, tekstejä lyhentää sekä fonttikokoa kasvattaa ja hioa esimerkiksi linkityksiä kohdilleen. Suurin oppi olikin, että aina sivujen työstövaiheessa ne tulisi esittää potentiaaliselle käyttäjällä, hänellä on näkökulma mikä sivuilla on oleellista ja mikä ei. Lisäksi ennen sivujen työstämistä olisi hyvä kirjoittaa itselle ylös mitä itse kaipaa nettisivuilla; kuten aiemmin mainitsin, että tekstien tulee olla tiiviitä ilman turhaa jaarittelua, silti omilla nettisivuilla tekstiä oli aivan liikaa vielä hetki ennen julkaisua. Ei pidä myöskään vähätellä kopioinnin merkitystä, ei pyörää kannata keksiä uudestaan, kun voi lainailla muilta sivuilta hyviä elementtejä ja yhdistellä niitä haluamallaan tavalla.

 

Nettisivujen rakentamisessa minulla on vielä paljon opittavaa ja esimerkiksi WordPress-sivut ovat minulle aivan tutkimaton alue. Opittavaa siis vielä riittää, mutta pyrin jatkuvasti tutustumaan uusiin nettisivuihin, sekä asiakaskokemuksen kannalta miellyttäviin elementteihin ja trendeihin.

Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!