Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Emotionally Intelligent Manager

Kirjoitettu 16.05.21
Esseen kirjoittaja: Dimitri Suokas
Kirjapisteet: 3
Kirja: Emotionally Intelligent Manager
Kirjan kirjoittaja: David R. Caruso
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2. Yhteisöllisyys, 4. Johtaminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tunteiden voiman käyttäminen auttaa saavuttamaan tuloksia. Vahva emotionaalinen älykkyys on välttämätöntä ihmisten hallinnassa ja tavoitteiden saavuttamisessa. Tunteiden luonteen ymmärtämiseksi on opittava hallitsemaan lait. Seuraavat 6 emotionaalisen älykkyyden lakia ovat:

 

  1. Tunteet ovat tietoa, käytä sitä! Tunteet ovat ajattelun muoto, ja ne sisältävät tietoa, joka ei ole satunnaista. Tunteet auttavat selviytymään erilaisista tilanteista, eli ne valmistavat toimintaan ja keskittävät huomion. Tunteet tarjoavat myös usein tietoa ihmisistä ja suhteista.
  2. Älä sivuta tunteitasi! Älä uhraa tunteita tuottavuuden puolesta, sillä vaikutus on päinvastainen! Vietämme vain osan huomiostamme tunteiden tukahduttamiseen ja tänä aikana saatamme menettää paljon tärkeää tietoa. Tämä ei tietenkään tarkoita, että menestyvät johtajat ovat aina hyvällä tuulella. He pystyvät tunnistamaan vain tunteensa ja käyttämään niitä tuottavampien tulosten saavuttamiseksi.
  3. Älä piilota tunteita! Itse asiassa vilpittömiä tunteita on hyvin vaikeaa piilottaa ja ne on helppo tunnistaa. Yrityksissä johto sallii usein joitakin tunteita ja joitakin estää, mutta esimerkiksi ne voi ilmaista negatiivisia tunteita, kun taas mieluummin hillitsee iloa ja kiitosta.
  4. Jos haluat tehdä tehokkaita päätöksiä, älä peitä tunteitasi! Kun teet päätöksiä, sinun on otettava huomioon tunteesi, joten älä estä niitä! Vielä enemmän, sisällytä ne kokonaan prosessiin. Tunteet tekevät meistä ihmisiä ja ovat itse asiassa osa järkevyyttämme.
  5. Käytä tunteita! Tunteet vaikuttavat ajatteluprosessiin, mutta samalla sopivat loogiseen kuvaukseen. Positiiviset tunteet lisäävät luovuutta, mutta häiritsevät sinnikkyyttä, kun taas negatiiviset auttavat keskittymään johonkin, varsinkin kun yksityiskohdat ovat tärkeitä.
  6. Muista, että tunteiden ilmentyminen on sama kaikille, mutta se voi olla spesifinen. Esimerkiksi hymy kasvoillasi koetaan iloksi kaikkialla maailmassa iästä ja sukupuolesta riippumatta. Mutta onko itkevän pojan ja aikuisen miehen välillä eroa? Varmasti on. Tunteet voivat lisäksi vaihdella merkittävästi maasta, kulttuurista, kansallisista ominaisuuksista riippuen.

 

Valitettavasti tällaiset tiedot on hankittava itsenäisesti. Johtajat, joilla on heikosti kehittynyt henkinen älykkyys, lukevat väärin muiden ihmisten tunteet, mieluummin vaikenevat kuin puhuvat niistä. He osoittavat myös harvoin tunteita, yrittävät olla neutraaleja eivätkä pysty ilmaisemaan omia tunteitaan. Emotionaalisesti älykkäät johtajat ymmärtävät hyvin jonkun käyttäytymisen taustalla olevat tunteet. He ymmärtävät, mitä henkilö tuntee, ja ovat valmiita keskustelemaan avoimesti tunteista. He eivät pelkää näyttää tunteitaan pettymyksestä kiitollisuuteen. Emotionaalisesti älykkäät johtajat pystyvät tunnistamaan omat tunteensa. Ja ehkä siksi he pystyvät lukemaan muiden ihmisten tunteet hämmästyttävän tarkasti. Melkein kuin heidän työntekijöillään olisi mielialamerkkejä. Johto ei opeta välttämään konflikteja ja tekemään kaikki onnelliseksi. Johto opettaa tehokkuutta, ja tehokkuus vaatii täyden valikoiman tunteita, kertoo David R. Caruso

 

Tiimissämme on nyt kolmen vuoden aikana ollut yhteensä kolme tiimiliideriä. Olen huomannut, että tiimiliiderit ovat käyttäneet emotionaalista älykkyyttä johtamisessa. Esimerkiksi eräs tiimiliideri on antanut todella paljon johtotehtävään ja uhrannut jopa jonkin verran terveyttä. Tämä tiimi siis merkitsee hänelle paljon, jolloin hän on pyrkinyt kaikin keinoin parantamaan tiimin tehokkuutta. Tässä mielestäni onnistuttu. Tiimiliiderin täytyy osata ilmaista aidot tunteensa, koska tämä tiimiyttää entisestään ja antaa merkin, että häntä todella kiinnostaa.

 

Kuinka havaita tunteet? On hyvä aloittaa tietoisuudesta. Tällä hetkellä voi havaita tiettyjä tunteita, eikä ole väliä ymmärtääkö niitä vai ei. Ajattele, millainen tunne se on? Oletko aina tietoinen tunteistasi? Kuvittele tilanne, että istut palaverissa, josta et todellakaan ole kiinnostunut. Miltä tuntuu ja miksi? Oletko väsynyt ja siksi et ole kiinnostunut siitä, mitä tapahtuu? Vai oletko vain turhautunut kokoukseen ymmärtämällä, että johto tuhlaa kaikkien aikaa? Joka tapauksessa emotionaalinen reaktio kokouksen aikana antaa tietoa. Ehkä tässä tapauksessa tämä on tietoa siitä, että puhuja oli huonosti valmistautunut eikä voi kiinnittää yleisön huomiota. Mutta ei saa liioitella tunteiden analysoinnissa, sillä kukaan ei tarvitse maanalle poraamista. On myös erittäin tärkeää lukea tietoisesti keskustelukumppanin ilmeitä ja määrittää siihen liittyvät tunteet. Kasvojen ilme kantaa tiettyjä tunteita, jotka puolestaan ​​sisältävät signaaleja, jotka sisältävät tietoa. Jos kaipaa tällaista signaalia, puuttuu tietoa. Kuvitellaan, että joku ei pysty erottamaan iloa ja vihaa. Pystyykö tämä henkilö erottamaan ystävän vihollisesta? Ei tietenkään! Siksi omien ja muiden tunteiden emotionaalinen tunnistaminen on elintärkeä kyky. Emotionaalisesti älykkäät johtajat oppivat lukemaan rivien välistä saadakseen enemmän tietoa tilanteesta ja havaita siten täydellisemmän kuvan tapahtumasta. Kaikki ihmiset eivät ilmaise avoimesti todellisia tunteitaan, joten ne voivat poiketa todellisista tunteistaan. Kun pystyy lukemaan rivien välistä, pystyy erottamaan todelliset tunteet ja ne, joiden on tarkoitus näyttää niitä. Nämä tiedot voivat olla myös erittäin hyödyllisiä.

 

Tunteet eivät synny vahingossa, ne johtuvat jostakin syystä. Tunteet näyttävät monimutkaisilta, kunnes näkee syyn. Kun näkee tämän yhteyden, voi simuloida erilaisia ​​tilanteita. Tämä auttaa analysoimaan ja ennustamaan sekä oman että muiden ihmisten reaktioita. Sen tutkiminen, mikä saa ihmiset tai itsensä tuntemaan tiettyjä tunteita, voi auttaa saamaan itseluottamusta ja ymmärrystä seuraavasta emotionaalisesta vastauksesta. Tunteiden hallinta on kaiken perusta emotionaalisen älykkyyden kehittämisessä. Tämä ei tarkoita, että ei enää tunne tunteita. Pikemminkin se tarkoittaa, että pystyy kääntämään ne tarvitsemalle toiminnalle ja käyttäytymiselle. Jotta voi olla menestyvä johtaja, jolla on kehittynyt henkinen älykkyys, on vain löydettävä tasapaino ajatusten ja tunteiden välillä. Emotionaalinen järjestelmä on erittäin tärkeä, minkä vuoksi se kehittyy ihmisillä ja jopa eläimillä. Tunteemme osoittavat meille aina oikean suunnan ja motivoivat meitä tekemään mitä on tehtävä.

 

Tiimin tunteiden hallitsemiseksi on tunnistettava yleiset lait, jotka vaikuttavat tähän. Ensin on hyvä selvittää, mitä tunteita ryhmän jäsenet kokevat joutuessaan kohtaamaan tiettyjä tilanteita. Sitten pitää miettiä, miten nämä tunteet vaikuttavat heidän ajatuksiinsa ja käyttäytymisensä. Tämän jälkeen näkee heidän toimintansa ja voi ymmärtää paremmin heidän tunteensa. Sitten voi seurata ryhmän mielialaa ulkoisista olosuhteista riippuen. On myös hyvä muistaa, että mitä tunteita pyrkii luomaan ja miten voi auttaa heitä käyttäytymisellään, jolloin tämä auttaa rakentamaan erittäin tehokkaan tiimin. Emotionaalisesti älykkäät johtajat rakentavat vahvoja tiimejä, ovat erinomaisia ​​motivoimaan, edistämään positiivisia muutoksia ja luomaan tehokkaita ihmissuhteita. Tiimiliideri tai esimerkiksi projektipäällikkönä olisi hyvä osata kuusi lakia, joista kirjoitin aiemmin. Tiimimme johto on pitänyt kehityskeskusteluja, jotka ovat todellakin minulle osoittautuneet juuri tarvitsemalla tavalla, eli näissä on päästy käsittelemään tunteita. Miksi jotkut asiat tuntuvat juuri tietyllä tavalla ja miksi ei. Tämän jälkeen tiimimme johto on tehnyt toimenpiteitä päästäkseen parempaan suuntaan.

 

Johtajien on kyettävä rakentamaan luottamusta ja rakentamaan tiimiin suhdetta ja kaikki riippuu tunteista. Sen sijaan, että syrjäyttää tunteita, mieluummin selvittää, miten voi käyttää niitä auttaakseen itseään ja tiimiläisiä saavuttamaan tuloksia. Tunteiden puute rajoittaa ajattelua, joten ei saa työntää niitä pois tai rajoittaa niitä. Läpimurtoideoita syntyy usein emotionaalisista vaikeuksista. Tunteet on hyväksyttävä välttämättömänä osana ajatteluprosessia.

 

Luin tämän kirjan, koska halusin selvittää itselleni, miten paljon tunteilla on merkitystä niin ihmissuhteissa kuin työelämässä. Tämä kirja on todella hyödyllinen, jos haluaa olla aito ihminen ja johtaja, josta välitetään, johon luotetaan ja johon uskotaan.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!