Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Engagement-markkinointi

Kirjoitettu 03.04.13
Esseen kirjoittaja: Ville Komaro
Kirjapisteet: 1
Kirja: Markkinoinnin musta kirja
Kirjan kirjoittaja: Teemu Takala
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinoinnin Musta kirja – Teemu Takala

Uuden sukupolven markkinointia

Tämä Teemu Takalan teos osui juuri oikeaan aikaan minun kouraani. Meidän tiimiyrityksemme käy parhaillaan sähköisen- /sosiaalisen median markkinoinnin valmennusta mainostoimisto Aava & Bangilla. Valmennuksen aikana puhuttu esimerkiksi siitä, kuinka vanhemmat mediat (lue: printti, tv, radio jne.) tarjoavat kohderyhmille niin sanottua passiivista mainontaa. Eli on kyse siitä, että yritys viestii potentiaalisille asiakkailleen palveluistaan ja tuotteistaan, mutta näissä medioissa viestintää ei tapahdu asiakkaalta yrityksen suuntaan.

Viestintä kanavien määrä on lisääntynyt niin paljon, että: ”Tyypillinen kuluttaja kohtaa 3000-5000 markkinointiviestiä päivässä. Väitetään, että me huomaamme näistä viesteistä noin 2% ja että alle 0,1%:lla olisi mitään vaikutusta meihin. Se tarkoittaa, että 99,9% markkinointiviestinnästä olisi turhaa.”

Internet ja sosiaalisen median aikakausi on uusin suuri maailmanlaajuinen mullistus, joka on tullut jäädäkseen. Sosiaalinen media mahdollistaa suurien ihmismassojen tavoittamisen aivan uudella tavalla. Yrityksillä on nyt sosiaalisen median myötä mahdollisuus ottaa asiakkaansa osaksi markkinointia ja vuorovaikuttaa heidän kanssaan. Valitettavaa on, että moni yritys ei osaa hyödyntää eikä usko tämän uuden markkinointikanavan toimivuuteen. Varsinkin kun puhutaan, että oikein toteutettuna sosiaalisen median markkinointi on kustannustehokasta ja toimivaa. Monelle saattaa syntyä tuttu mielikuva ”halpaa ja hyvää”, joka mielletään lähes mahdottomuudeksi. Tätä väitettä tukee 2011 tehdyt tutkimustulokset joista selviää, että vain 4% Suomalaisista yrityksistä on Facebookissa. Kun taas 42% Suomalaisista kuluttajista on Facebookissa… Think about it.

Engagement-Markkinointi

Markkinoinnin Musta kirja kertookin erilaisesta tavasta markkinoida: Engagement-markkinointi. Kaikessa lyhykäisyydessään engagement-markkinointi on asiakasta osallistavaa markkinointia, jossa suurin painopiste on myynnin kasvattamisessa tunnettuuden ja mielikuvien luomisen sijasta.

”Seuraavan sukupolven markkinoija ei enää keskity rakentamaan pelkästään tunnettuutta ja mielikuvia, vaan hän pyrkii aikaansaamaan kohderyhmän keskuudessa selkeää ja mitattavaa kaupallista toimintaa.”

Engagement markkinointi kampanjaa suunnitellessa on kolme tärkeää asiaa, jotka täytyy muistaa:

  1. 1. Lupaa oikea asia
  2. 2. Kerro se yllätyksellisesti
  3. 3. Toteuta se osallistavasti
  4. 4. ”Passiivisten metaforien katselun sijaan näytämme kohderyhmän osallistamisen kautta, mitä teemme heidän hyväkseen.”

Tällaista markkinointia yrityksillä on mahdollisuus harjoittaa internetissä hyödyntämällä sosiaalista mediaa alustana, jossa ihmiset voivat keskustella ja jakaa ajatuksia tuotteista/palveluista/markkinointitempauksista.

Tottakai engagement-markkinointia voi toteuttaa myös ilman sosiaalista mediaa, kun kyse on kuitenkin osallistamisesta. Tästä oli kirjassa hyvä esimerkki kun, Kanadan Vancouverissa toteutettiin nykytaiteen gallerian kampanja. Gallerian ulkopuolelle oli rakennettu väliaikaiset seinät, joihin oli kiinnitetty kymmeniä tuhansia pinssejä. Jokaisessa pinssissä oli yksi sana ja väri, jotka esittivät yhtä sadoista eri vaihtoehdoista, mitä reaktioita nykytaide saattaa yleisössä synnyttää. Näitä pinssejä ihmiset saivat ottaa mukaansa ja laittoivat ne esimerkiksi takkiinsa ja kulkivat ympäriinsä kaupungilla. Pinssien alta paljastui tyhjentävä teksti: ”Tämä on nykytaidetta”. Kirjan mukaan kampanja sai todella suurta huomiota muun muassa paikallisilla TV-kanavilla ja päivälehdissä. Tässä esimerkissä nuo kolme tärkeää kohtaa täyttyvät todella hyvin ja parastahan on se, että edellä mainittu kampanja oli niin onnistunut mistä muutkin mediat kiinnostuivat.

Benjamin Franklin on todennut tämän asian todella osuvasti: ”Tell me and I will forget, Show me and I might remember, Involve me and I will understand.”

Markkinointisuunnitelma 2.0?

Engagement markkinointisuunnitelma koostuu kahdesta osasta:

  1. Strateginen osuus
  2. Markkinointiohjelma (= sisältää useita yksittäisiä markkinointikampanjoita, joilla on jotakuinkin yhtenevä päämäärä)

En aio avata tähän sen enempää markkinointisuunnitelman sisällöstä, koska luulin kirjassa olleen linkin vielä toimivan. Väärässä olin. En löytänyt kuvaa markkinointisuunnitelmasta. Ehkä on parempi jättää myös esseeni lukijalle hieman luettavaa kirjasta, suosittelen!

Loppuun haluan vielä kertoa lyhyesti. Minulle valaistui kirjan opeista se, että kuinka tärkeää on yrityksessä myynnin ja markkinoinnin välinen yhteistyö. Kuinka se vaikuttaa kun asetetaan tavoitteita ja kuinka se vaikuttaa tulokseen.

”Mikäli myynti ja markkinointi eivät kommunikoi riittävästi keskenään, saattaa syntyä käsitys, että markkinointiyksiköltä puuttuu todellinen ymmärrys siitä, mitä asiakasrajapinnassa oikeastaan tapahtuu; brändinrakentamiseen tähtäävä markkinointi näyttäytyy harvoin suoraan taktisena.”

Top 4 käytäntöön:

  1. Osallistava markkinointiajattelu
  2. Markkinointi suunnitelma 2.0 käytäntöön kun sen tekeminen on ajankohtaista
  3. Lupaa oikea asia, kerro se yllätyksellisesti, toteuta se osallistavasti
  4. Markkinoinnin ja myynnin yhteistyö

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!