Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Enjoy rare

Kirjoitettu 01.06.15
Esseen kirjoittaja: Roosa Pihlajamäki
Kirjapisteet: 2
Kirja: Nautitaan Raakana
Kirjan kirjoittaja: Henkka Hyppönen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3.4. Uusia tuulia ja haasteita yrittämiseen, 8. Henkinen kasvu, 8.1. Filosofiaa, ajattelua ja mielikuvitusta yrittäjälle

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Nautitaan Raakana –Elämä sellaisenaan, mitään lisäämättä, mitään poistamatta. Näin kuuluu kannen teksti. Erikoinen nimi kirjalle, sanoisin. Oikeastaan ei kerro lukijalle yhtään mitään. Melko pian käy kuitenkin selville mistä kirjassa on todella kyse: Nimittäin läsnäolon taidosta.

Tämä taito tänä päivänä puuttuu surullisen monelta ihmiseltä ja myös itse lukeudun näiden tapausten joukkoon. Ihmisillä on aina kiire, kaikki mikä tehdään, on tavalla tai toisella yhtä suorittamista, ja mistään tekemistään asioita ei oikeastaan osata nauttia, sillä aina siihen liittyy joku kaihertava asia: Jos päätät viettää esimerkiksi hemmottelupäivän ystäväsi kanssa, kolkuttaa taustalla aina tieto siitä, että se on jostakin pois: keskeneräisestä työprojektista, perheesi kanssa vietetystä ajasta, kukkarosta, terassin rakennushommista tai mistä tahansa. Ei osata pysähtyä nauttimaan tästä hetkestä, juuri nyt, ja olla tässä näin vaan.

Moni asia vaikuttaa siihen, millaisia olemme. Ihan jo pelkät geenit, jotka reagoivat tunteisiin ja toimivat eri tavalla erilaisia ärsykkeitä saadessaan tekee meistä tietynlaisia. Siksi onkin tärkeää kiinnittää huomiota siihen, mille geenimme altistamme, sillä siihen voimme vaikuttaa. Se miten syömme, liikumme, mitä tunnemme ja miten ajattelemme vaikuttaa kaikkeen.

Huolimatta siitä, että heräisit tähän tilanteeseen vaan nyt, voin ilokseni kertoa että peli ei ole vielä menetetty: meillä on kyky oppia jatkuvasti uutta ja näin muuttaa totuttuja malleja. JOPA GEENIEMME TOIMINTATOTTUMUKSIA !

Hyppösen mukaan omat uskomuksemme voi jakaa 4 eri luokkaan: uskomukset, jotka liittyvät rajoihin, syy-seuraussuhteisiin, merkityksiin ja identiteettiin. Nämä luovat meille malleja esimerkiksi siitä, mitä koemme ansaitsevamme, mikä on asemamme työyhteisössä ja kuinka pitkälle voit elämässäsi päästä. Ja usein nämä itse asettamamme rajoitteet itsellemme muuttuvat todeksi – ihan vain, koska käyttäydymme tämän mukaisesti.

Entäpä, jos tiedostaisit tämän asian ? Entä jos näitä rajoja ei olisikaan olemassa ? Mitä voisitkaan tehdä ? Kuinka pitkälle voisitkaan päästä ?

Tässä ihan murto-osa kirjan elämäntapamuutosvinkeistä. Tämän pienen pohdinnan ja kysymysten ärsyttävän ilmoille heittelyn päätteeksi haluaisin vielä nostaa esiin kirjassa esiintyneen ehdotelman Uuden Elämän viikosta. Tai sellaiseksi itse sen nimesin.

Maanantai
Hyväksyminen – Kun aloitat päivän, ota tavoitteeksesi hyväksyä asiat sellaisenaan. Aamulla töihin lähtiessäsi huomaat, että autosta onkin virta loppunut etkä pääse ainakaan tuntiin lähtemään – hyväksyt tilanteen ja otat pyöräsi varastosta. Mikäpä siinä, raikasta ilmaa kätevästi työmatkalla eli oikeastaan kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Pöydällesi on napautettu nippu uusia läpikäytäviä hakemuksia joiden piti tulla vasta viikon päästä – hyväksy tilanne tyynesti ja ryhdy toimeen.

Tiistai
Kiitollisuus – kirjaa päivän mittaan ylös asioita, joista voit olla kiitollinen. Ihan mitä tahansa mieleesi juolahtaa. Joku on pessyt likaisen kahvikuppisi puolestasi edellisellä kahvitaolla. Note.

Keskiviikko
Uskomukset ja tarinan työstäminen – Päivän mittaa aina, kun koet negatiivisen tunteen pysähdy kysymään itseltäsi mitä sinun täytyy uskoa, että koet näin. Näin olet sekä hyväksynyt tunteen, että ottanut siihen etäisyyttä analysoimalla sen aiheuttavan tekijän.

Torstai
Kehon kautta – kaikki kulkee kehon kautta. Päivän mittaan puuhatessasi askareitasi (jumppa, istuminen, kävely, syöminen) tarkkaile ja pysähdy tunnustelemaan, miltä kehossasi tuntuu kullakin hetkellä. Onko vireystilasi sopivassa asetelmassa seuraavaa toimeasi varten ? Jos vastaus ei ole myönteinen, muuta asentoasi ja keskity mielenvireyteesi ja pyri muovaamaan se sopivammaksi.

Perjantai
Uteliaisuus – Ole jopa lapsenomaisen kiinnostunut kaikesta. Jos vastaasi tulee uusi sana, selvitä sen tarkoitus, kysele päivän mittaan vastaan tulevilta ihmisiltä kysymyksiä. Päätä aamulla ainakin 3 uutta lähestymistapaa, joita tulet kokeilemaan päivän mittaan.

Lauantai
Myötätuntoisen suhteen rakentaminen – Päivän mittaan pyri rakentamaan myötätuntoisia suhteita kohtaamiisi ihmisiin (vaikket tulisi tapaamaan heitä enää koskaan). Pyri kulkemaan päivän läpi arvioimatta tai arvostelematta ketään. Muodosta merkityksiä, kuuntele syvästi.

Sunnuntai
Hiljaisuus – Meditaatio on loistava harjoitus. Jos tuntuu liian hippeilyltä, koita vapaata ajatuksen juoksua: kirjoita 3 arkkia täyteen vapaita ajatuksia. Varaa aikaa itsellesi. Hiljaisuudessa opit kuuntelemaan itseäsi tavalla, joka ei virikkeiden valtaamassa arjessa onnistu.

Tämä on hyvä alku.

”Älykäs ihminen ymmärtää myös, että mitään parempaa ajankohtaa ei koskaan tule.
Itsensä kusettaminen on loppujen lopuksi melko säälittävää”.

Raakana nauttimisen elämäntyylissä on kyse siitä, ettemme muuta suunnitelmia vaan toimintatapojamme, jotta pysyisimme pidempään ja syvemmin tässä hetkessä.

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

1 kommentti to “Enjoy rare”

  1. Henry Vesin sanoo:

    Täähän vaikuttaa ihan kirjalta joka mun pitäis lukea, kiitos vinkistä!

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!