Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Erilainen tekijä vai itsensä likoon laittava sankari

Kirjoitettu 10.05.20
Esseen kirjoittaja: Mia Hyötyläinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille
Kirjan kirjoittaja: Katleena Kortesuo
Kategoriat: 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Katleena Kortesuon kirja ”Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yritykselle” käy läpi neljä eri sisällöntuotannon osa-aluetta. Olen aiemmin lukenut Kortesuon vanhemman kirjan ja pidin sen helppolukuisuudesta paljon. Kirja ei niinkään antanut mitään konkreettista uutta tietoa, mutta sain uutta perspektiiviä omaan oppimiseen ja tekemiseen. Olen myös kuullut muilta, että joskus kun luet tietoa, jonka jo omaa, vahvistuu sen osaaminen itselle. Ajattelin siis, että ehkä tämä opas antaa itselle enemmän uutta tietoa, on se kuitenkin julkaistu 2019 eli vastikään.

 

Pureudun esseessäni eniten minua puhuttaneeseen osioon brändin puhesävyyn. Olen juuri sen asian äärellä työskennellyt kevään ajan erään asiakasprojektin kautta, joten aihe olikin hyvin ajankohtainen. Samalla olen pohtinut myös Projektitoimisto Gravin ääntä.

Brändin puhesävy

Denyse Drummond-Dunn kirjoittaa artikkelissaan What you need to know about Brand Image, Personality & Archetypes brändin kolme eri ulottuvuutta:

  • Objektiiviset piirteet = mitattavat, todennettavat piirteet
    – Esimerkiksi paino, vedenkestävyys, kotiinkuljetus, urakka vai tuntiveloituksena
  • Subjektiiviset piirteet = mielipidekysymykset
    – Esimerkiksi asiakaspalvelijan jättämä fiilis, maku tai ulkonäkö
  • Intersubjektiiviset piirteet = yksilöiden yhteinen hyväksyntä, tunnistaminen sekä tunnustaminen
    – Esimerkiksi tuotteen ekologisuus, puskaradion mielipide, netin keskustelupalstat, brändin maine tai luotettavuus

 

Jos joku osa-alue jää täyttämättä, ontuu myynti. Jos yritys osaa vastata kaikkiin kolmeen eri piirteen asioihin, on yrityksen sisäinen- että ulkoinen viestintä sujuvaa ja helpompaa. Jos yritys ulkoistaa esimerkiksi markkinointinsa olisi hyvä kaikkien piirteiden olla selviä, jotta ulkopuolinen tekijä osaa säilyttää yrityksen valitseman linjan ja äänen markkinoinnissa.

Olen tehnyt eräälle asiakkaallemme yhdessä projektiryhmän kanssa sosiaalisen median markkinointia osana tarjoamamme palvelua. Hoidin ensimmäisen kuun Instagramin päivittelyä, sinne tulevia kommentteja ja kaikkea mikä nyt ylipäätään kuuluu aktiivisena olemiseen.

 

Sisältötekstejä kirjoittaessa ongelmaksi nousi ensimmäisenä puhesävyn tuntemattomuus. Oli haasteellista kirjoittaa asiakkaan päivityksiä sosiaaliseen mediaan yrityksen äänellä. Yritys oli siinä vaiheessa vielä tuntemattomampi, vaikka palveluja olinkin itse käyttänyt aiemmin. Asiakkaan luoman sävyn löytäminen oli haasteellista, juuri korona -viruksen alla (eli viestinnällisesti herkkänä aikana). Käytettävät adjektiivit, merkit, hymiöt ja äänensävy ovat kaikki hyvin oleellisia asiakkaan lukemassa päivityksessä – ja etenkin sen jälkeen muodostuvassa fiiliksessä.

 

Äänen sävyyn oli kuitenkin selvä visio yrittäjälle itselleen. Onneksi kuitenkin yhteisten palaverien ja ajatusten vaihdon jälkeen epäselvyydet selkeytyivät itselleni. Kun selkeät adjektiivit ja puheen sävy ovat tiedossa, on paljon varmempi ja mukavampi olo jatkaa sisällöntuotantoa.

 

12 arkkityyppiä

Margaret Mark ja Carol S. Pearson avaavat kirjassaan “The Hero and the Outlaw” antiikin 12 klassista arkkityyppiä. Näitä arkityyppejä he vertaavat siten brändeihin, ja jakavat ne neljään eri kategoriaan. Kaikilla kategorioilla on omat heikkoutensa ja vahvuudet, ja brändi voi myös muuttaa omaa kategoriaansa ajan saatossa.

 

Näitä kategorioita ovat:

  • Viaton ja ystävällinen sinisilmä
  • Viisas ja luotettava tekijä
  • Vapaa ja utelias tutkimusmatkailija
  • Rohkea ja itsensä likoon laittava sankari
  • Kapinallinen ja vaarallinen lainsuojaton
  • Mystinen ja unelmia täyttävä taikuri
  • Seksikäs ja haluttu rakastaja
  • Sosiaalinen ja tavallinen meikäläinen
  • Leikkisä ja humoristinen ilveilijä
  • Antelias ja välittävä hoivaaja
  • Luova ja erilainen tekijä
  • Itsevarma ja johtava hallitsija

Jokaisessa arkkityypissä on jaottelu, eli identiteetti sekä puhetapa. Kirjassa oli hyvin kuvattu brändiä: ”Se ei voi yhtä aikaa olla halpa ja laadukas ja nopea ja kaikkien haluama – samoin kuin ihminenkään ei voi olla yhtä aikaa MM-tason juoksija, presidentti ja nobelisti”.

 

Jos yritys viestii Instagramissaan nuorekkaasti, värikkäästi vitsaillen, ei Facebookin päivitysten tule olla tiukkoja ja värittömiä. Tai jos yrityksen mainosääni on möreä miesääni, kuulee asiakas Instagram-päivitystä lukiessaan tekstin samaisella miesäänellä. Siksi kaiken tulee olla yhdessä selkeässä linjassa. Tämä vaikuttaa myös yrityksen sisäiseen viestintään, koska se heijastuu ulospäin työntekijöiden ja johdon kautta.

 

Mietin pitkään, että mihin arkkityyppiin Projektitoimisto Gravi oikein sujahtaa. Olemme nuorekkaita, rohkeita ja teemme asioita ”tosissaan muttei totisesti”. Arvomme ovatkin: rohkeudella, hauskuudella ja kasvaen.

 

Olen kahden vaiheilla arkkityypeissä:

 

Molemmat kuvaavat meitä hyvin, olemmehan rohkeita ja pistämme itsemme likoon hyvin useasti eri projektien ja reissujen muodossa, sekä olemme myös luovia ja erilaisia tekijöitä. Emme halua tehdä niin kuin muut tekevät, vaan ottaa riskejä ja luoda uusia tapoja toimia. Olemme halunneet tietoisesti lisätä toiminnallamme avoimuutta ja yhteistä tekemistä Tiimiakateialla, sillä siitä on ollut huutava pula. Esimerkiksi nyt kevään palkintoja pohtiessamme huomasimme, että emme oikein tiedä edes mitä muut tekevät. Missä muut ovat onnistuneet, tai epäonnistuneet? Tai että mitä muut ovat oppineet tehdyistä projekteista?

 

Tiimiakatemialla kuitenkin kannustetaan jatkuvasti oppien jakamiseen, ja nyt Tempo -tiimi olikin mahtavasti järjestämäänsä vahvariin (kuukausittainen vahvuuslaskenta) ottanut kokonaisen oman osuuden oppien jakamiselle. Potentia -tiimi on myös julkaissut viikoittaisen oman viikkokirjeensä, jotta muut saavat kosketuspintaa heidän tiimissään tapahtuville asioille mikä on ollut mahtava juttu! Korona -aikana kuulumisten vaihtaminen on haastavampaa, joten oman aktiivisuuden merkitys on nyt suuri.

 

Gravin kautta haluammekin tuoda julki muille tiimeille saatuja onnistumisiamme sekä epäonnistumisia. Esimerkiksi Tiimi2020 -tapahtumaprojektin loputtua halusimme tuoda julki kaikille tapahtuneita käänteitä. Nöyrästi kerroimme tehdyistä epäonnistumisista viestinnässä, esimerkiksi vääränlaisen viestin leviämisen taholla, mutta kerroimme toki myös huikeista onnistumisista – halusimme jakaa opit kaikille muille, ettei heidän tarvitsisi toistaa meidän jo aiemmin tekemiämme virheitä.

Kumpaan arkkityyppiin kallistun nyt? En osaa sanoa, sillä haluamme juuri avoimuudellamme luoda kulttuuria ja pistää itsemme likoon sitä kautta sekä kertoa avoimesti hattu kourassa asioista.

 

Viestimme Instagramissamme paljon omilla kuvillamme, sillä haluamme tuoda ihmiset esiin. Päivityksiä on höystetty annoksella huumoria, kuten kaikista meistä luoduilla slämäri -tyyppisillä videoilla, jossa jokainen joutuu nopeiden kysymysten äärelle kameran eteen ja vastaukset ovatkin todella hauskoja. Nettisivuiltamme löytyy tiimit, referenssejä sekä kategoriat tarjoamistamme palveluista.

 

Brändi kuitenkin muotoutuu ja vahvistuu ajan saatossa. Projektitoimisto Gravi on ollut pystyssä reilun vuoden verran, joten en koe huolta, että en osaa heti suoralta kädeltä valita arkkityyppiämme. Koen että nykypäivänä tällainen kategorisointi ei päde, koska brändit kuuluvat usein moneen arkkityyppiin, joten kapea kategorisointi ei ole järkevää. Tärkeintä on, että brändin viestinnän perusajatus on yhdessä linjassa kaikissa käyttämissämme kanavissa, suustamme ja Tiimiakatemian muille tiimeille viestiessämme.

 

Lopuksi

Kirja oli viimeinen kevään päättävälle sprintille. Teksti kirjassa on helppolukuista, humoristista ja selkeästi ymmärrettävää. Kiinnitin erityistä huomiota juuri minua puhutelleeseen asiaan, jota käsittelenkin tässä esseessä, sillä kirja sisälsi paljon jo oppimaani tietoa. Odotukseni eivät siis täyttyneet, vaan tein uuden kierroksen kertaamalla jo oppimaani. On kuitenkin hienoa huomata, miten oma tietotaitoni on laajentunut: en aikaisemmin ajatellut niin paljon viestinnän puhesävyn eroja ja arvojen peilaamista sisäiseen sekä ulkoiseen viestintään kuin nyt. Olen myös päässyt viemään teoriatietoa suoraan projektiin, joka on vahvistanut oppimaani. Selkeästi oppi teoriasta, tekoihin on mennyt perille!

 

Kirjassa käsiteltiin myös esimerkiksi Instagramin algoritmien toimintaa. Algoritmien toiminta muuttuu kuitenkin jatkuvasti, ja tieto päivittyy koko ajan. Hashtagien ”oikeaoppinen” määrä vaihtelee, joten jo tässä kirjassa oleva tieto on vanhentunutta. Oma aktiivisuus on avainasemassa tuoreimman tiedon omaamisessa ja onkin oltava ”hököllä” uusista muutoksista ja trendeistä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!