Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Erilaisia ajatuksia

Kirjoitettu 19.10.13
Esseen kirjoittaja: Sini-Tuulia Ahonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Erilaistu tai kuole
Kirjan kirjoittaja: Jack Trout ja Gustav Hafrén
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Erilaistu tai kuole

Sini Ahonen, 2013

 

Erilaistu tai kuole kertoo tarinoita suuresta massasta erottumisesta. Kun kirjassa kerrotaan paljon aitoja tarinoita, herää paljon aitoja ajatuksia. Sen takia tämä essee tuntui kirjoittaessa tavallista sekavammalta, mutta silti yllättävän antoisalta. Toivottavasti sinäkin saat lukijana tästä edes muutaman uuden ajatuksen.

Katsohan hetki viereistä kuvaa. Oletan että nämä tuotteet ovat sinulla vähintään yhtä vieraita, kun ne ovat minulle. Mihin paketeista tarttuisit? Itse en saanut mitään selkoa hollanninkielisistä selosteista ja jätin paketit hyllylle.

Valinnan varaa on nykyään älyttömästi. Paketit näyttävät melkein samalta, eivätkä tekstittään kerro mitä eroja tuotteilla on. Mitenpä siinä sitten valitset?

Kaikista suurin haaste minulle on hoitoaine/shampoo hyllyllä. Kun olin pieni, minulle opetettiin, että hiustuotteita kannattaa vaihtaa mahdollisimman usein, etteivät hiukset pääse tottumaan liikaa yhteen tuotteeseen. Mutta miksi tuotteisiin ei saisi tottua?  Se on vaan niin pirun helppoa ottaa sieltä aina se sama Garnierin punainen purkki värjätyille hiuksille, olihan ensimmäinen hiusvärinikin samaa merkkiä…

No pointtina tässä on se, että tuttu ja turvallinen on mukavaa kun valitseminen on niin pirun vaikeaa. Mutta miten ihmeessä tuotteesta saadaan tehtyä se tuttu ja turvallinen? Miten erottua massan paljoudesta?

Erotu massasta

Nykypäivänä voi erottua laadulla tai asiakaskeskeisyydellä. Ne ovat asioita, joita kuluttaja pitää itsestään selvyytenä, ja ne voivat vaikuttaa ostopäätökseen vain hyvin pienen hetken ajan. On keksittävä muita keinoja tökätäkseen jalkansa ovenväliin.

Aika jänniä ajatuksia minussa herättivät kehotus ottaa logiikka mukaan markkinointiin ja perustaa törkeä lupaus perusteltuihin faktoihin. Siinä onkin vielä purtavaa, että miten ne käytännön tasolla saadaan toteutumaan! No sitä pureskellessa on hyvä keskittyä erilaistumisen neljään selkeämpään vaiheeseen; 1. Ymmärrä kilpailutilanteesi 2. Määritä erilainen ideasi 3. Tee ideastasi uskottava 4. Jaa ideasi maailmalle.

Etteivät nämä jäisi vaan leijumaan sanoina ilmaan, otetaan pintaraapaisuna pieni esimerkki siitä miten minä nämä vaiheet koen. Näin ensi lumen kunniaksi käytän esimerkkinä tiimimme Kotakahviota.

Kotakahvio sijaitsee Jyväskylän satamassa. Sen kilpailujana on tällä hetkellä sataman kahvio, lähi siwa, juuri rakennettu K-market sekä asiakkaan oman kodin lämpö. Kodan erilaisuus on yksinkertaisuudessaan pala Lappia keskellä Jyväskylää. Se on ainutlaatuinen tapa nauttia pannukahvista, makkarasta ja avotulen lämmöstä. Kodan uskottavuus rakentuu miljöön ja oheisrekvisiitan ympärille. Uskottavuutta voisi lisätä tuomalla kodan ympärille enemmän Lappiin ja lappalaisuuteen liittyviä elementtejä ja korostamalla elämyksellisyyttä. Kodalle parasta markkinointia on tähän mennessä ollut pakkaspäivänä näkyminen. Isot kyltit kodan ulkopuolella tuovat mielestäni yli puolet asiakkaista paikalle. Sen lisäksi kodasta tiedotetaan facebookissa. Markkinointiin ei juuri ole käytetty aikaa, mutta uskon tähän tulevan muutoksen.

 

Vaihtamalla paranee

Kirjassa kerrottiin useita erilaisia tapoja ja tarinoita massasta erottumiselle. Minulle näistä ajankohtaisin oli nimen vaihtaminen, jota olen pyöritellyt mielessäni jo aikaisemmin.

Nimenvaihtamisen tarkoituksen opin asiakaskäynnillä yökerhossa. Puhuimme erilaisista markkinointi tempauksista ja alan kilpailusta ja kävi ilmi, ettei baari yleensä voi menestyä yli viittä vuotta uudistumatta tai vaihtamatta nimeä. Onhan se ihan ymmärrettävää, viidessä vuodessa on aika monta baari-iltaa, kyllähän se menettää hohtonsa. Ja sama homma voi olla hyväksi muillekin tuotteille.

Olen nyt miettinyt tätä meidän karting-sarjamme kanssa. OldBoys tunnetaan yhtenä kovatasoisimmista aikuisharrastesarjoista ja sarjaa on nyt järjestetty 12 vuotta. Jatkuvasta asiakkaiden toiveiden mukaan uudistumisesta ei ole ollut meille tarpeeksi apua, koska sarjan historiassa kummitteleva entisten tekijöiden aiheuttamat haamut. Nimeä vaihtamalla haamut tippuisivat kyydistä, mutta uskottavuus olisi rakennettava kokonaan uudestaan. Sen jälkeen olisi turha mainostaa Sipe Santapukin, Anssi Kelan ja Harri Rovanperän ajaneen meillä kilpaa tai puhua kulta-aikojen 26 joukkueesta. Ne pyyhkiytyisivät pois historiasta. Mutta olisiko se silti sen arvoista?

 

Pakko saada ulos -palsta

Tähän viimeiseen kappaleeseen kerään vielä muutaman ajatuksen joita en saanut yhdistettyä mihinkään, mutta en malta olla jakamatta.

Yksi kirjan tarinoista kertoi siitä miten Karhu iski täydellä oluellaan väliin, jota Lapinkullan purovedestä tehty olut ei pystynyt täyttämään, ja meni näin markkinoilla reilusti ohi. Mietimme eri olut merkkien käyttötarkoituksia kun teimme rakettipäivillä synnytystä Hartwallille. Oma mielipiteeni asiaan on, että Lapin kulta koetaan vanhan kansan ja mökkeilijöiden yhden tai kahden oluen juomaksi laimean makunsa takia. Karhua taas juodaan aina julkisilla paikoilla kuten baareissa ja hotelleissa, koska muuta ei tunnu olevan tarjolla. Karhun litran halko tekee siitä myös reilusti äijämäisen juoman. Kotibileisiin tai puistoon taas tulee yleensä otettua mukaan punakylkinen ja edullinen Koff tai hienostuneemman makuinen Sandells.

Jokaisen mainoksen on oltava tarjous. Jokaisen mainoksen on oltava ainutlaatuinen ja tehokas tarjous. Eihän sillä muuten ole mitään arvoa.

Asiakas on kuningas. Tee itsestäsi asiantuntia.

 

Eri tilanne, eri merkki, siinä on erilaistumisen syvin merkitys.
Sini kiittää ja kuittaa!
Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!