Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Erilaistu ja kuole

Kirjoitettu 17.11.13
Esseen kirjoittaja: Juho Koistinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Erilaistu tai kuole
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Maailmassa, jossa jokainen kilpailee asiakkaistasi, sinun täytyy antaa asiakkaallesi syy ostaa sinulta, eikä kilpailijalta. Ellet tätä syytä anna, sinulla pitää olla todella hyvä hinta.”

U.S.P Unique selling proposition eli ainutlaatuinen myyntitarjous

1. Jokaisen mainoksen on tehtävä kuluttajalle tarjous. Ei pelkkiä sanoja, ei pelkkää tuotteen kehumista eikä pelkkää näyttävää mainontaa. Mikä on hyöty mitä asiakkaasi tuotteestasi saa?
2. Tarjouksen on oltava sellainen, ettei kilpailija pysty samaan. Sen on oltava ainutlaatuinen, kyse voi olla joko brändin ainutlaatuisuudesta tai väitteestä.
3. Tarjouksen on saatava isoja ihmismääriä liikkeelle.
Tätä kaavaa ajattelin ehdottaa Vauvamessu-tiimillemme, kun rupeamme kuluttajille sitä markkinoimaan, että mitkä ovat meidän lupauksemme heille, mitä he saavat osallistuessaan messuillemme? Ja meidän pitää ottaa myöskin huomioon, että messut pidetään toista kertaa, joten meidän on tottakai parannettava viimevuodesta.
Itselle tulee ainakin heti mieleen, että meidän pitää pystyä lupaamaan meidän yhteistyökumppaneiltamme (näytteilleasettajilta) jotakin alennuksia, tarjouksia, etuja yms. Mitä ei normaalisti heiltä saisi tai ainakaan jatkuvasti.
Kirjassa oli myöskin erilaisia vinkkejä, joista yksi oli, että kannattaa hyödyttää historiaa ja lueskelinkin sitten viimevuotisten messujen asiakaspalautteita ja sieltä nousi esiin, että näytteilleasettajat olivat enemmän tyytyväisiä kuin kuluttajat ja mitään yksiselitteistä syytä tähän on vaikea sanoa, mutta mielestäni yksi niistä oli ainakin läpinäkyvyys.
Eli siellä oltiin selvästi pettyneitä messujen kokoon ja annettu kovaakin kritiikkiä, että elämäni paskimmat messut, joten tähän läpinäkyvyyteemme on panostettava ehdottamasti ettei satu mitään tällaisia ylitseampuvia odotuksia!
Millä tavalla vauvamessut uudistuu ja erottuu muista?

– Pyrimme ottamaan myös isiä enemmän huomioon erilaisilla messuosastoilla ja puhujilla (sinuhe wallinheimo)
– Eri halli, missä messut ovat = erilainen tunnelma
– Osallistamista enemmän kuluttajalle messuilla
– Mahdollisuus toivoa yrityksiä FB-äänestyksissä
– Pyritään tuottamaan kuluttajille enemmän hyötyä messuyrityksillä
– Hinnoittelun selkiyttäminen ei alihinnoittelua
– Läpinäkyvyyden parantaminen, tuodaan julki mukana olevat yritykset
– Lämminhenkinen = kotitunnelma
– Edullisuus lippuhinnoittelussa
Nämä kysymykset eivät kuitenkaan ole Vauvamessu-2014 projektin päähuolia, vaan kynnyskysymyksiä on onnistua messuosasto myynnissä ja kuluttajamarkkinoinnissa eri malliin, kuin viime vuonna ja sen jälkeen voimme lähteä miettimään tätä erilaistumista, koska kyseessä on nyt kuitenkin toinen vuosi ja tämä alkaa antaa osviittaa, onko tästä mahdollista tehdä taloudellisesti kannattavaa projektia.
Juho Koistinen
Myyntivastaava
040-5848367
Juho.Koistinen@vauvamessut.fi

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!