Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Erilaistu tai kuole

Kirjoitettu 23.05.13
Esseen kirjoittaja: Elmo Jussinoja
Kirjapisteet: 3
Kirja: Erilaistu tai kuole
Kirjan kirjoittaja: Jack Trout
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Valinnanvara maailmassa on kasvanut räjähdysmäisesti vuosien saatossa. Kolmessakymmenessä vuodessa monien valintojen määrä on moninkertaistunut, esimerkiksi Yhdysvalloissa 70- luvulla hammaslankoja oli 12 ja nyt niitä on 64. Markkinoinnin perspektiivistä katsoen ihmiset ovat kyllästyneet tähän ähkyyn ja päätöksentekokyky kärsii. On siis vaikea tämän ähkyn seasta saada itsensä näkyviin. Erilaisuus on keino selviytyä tästä sekamelskasta. Erilaisuus pitää suppiloida tarpeeksi tarkasti, että sinulla on merkitystä joillekin, muttei kaikille. Kaikkien miellyttäminen yleensäkin johtaa kaikilla elämän alueilla tuhoon. Kaikkia ei vain yksinkertaisesti pysty tyydyttämään. Oma asema tulee aina olemaan paska jos suostuu jäämään suurempien kilpailijoiden varjoon erottumasta niistä.

Laatu on nykyään itsestäänselvyys eikä merkki erilaisuudesta. Asiakkaan tunteminen/rakastaminen on myös nykyajan itsestäänselvyys. Näitä asioita jankataan kaikkialla, joten ei voi oikeasti olettaa pelkästään näiden kahden toteutuessa, että olisi jotenkin ylivoimainen markkinoilla. Ne ovat nykyajan perusasiat, jotka pitää vain olla yksinkertaisesti kunnossa jos aikoo pärjätä.

Epämääräinen mainonta on nykyään in. Huumorilla ja viihteellä korvataan tietoa. Monesti vain käy niin, että jää epäselväksi mitä tässä yritettiin mainostaa. Ei tarvitse kuin aukaista telkkari ja laittaa mtv3 päälle niin näitä mainoksia näkee mielin määrin. Luovuuteen pystyy nykyään vetoamaan monessa asiassa. Jos on nimekäs ammattilainen hän voi tehdä ”luovaa” mainontaa, joka herättää vähän ihmetystä siitä, että pyöriikö kaikki viisarit vielä. Silti hän voi saada kehuja ja markkinointikampanja palkintojakin. Harmi vain, että ei pohdita oliko markkinoinnilla saatu vietyä viestiä perille vai oliko se vain pelkkää ohimenevää viihdettä. Luovuus ja nimekkyys on muutenkin vaarallinen yhdistelmä missä tahansa. Parhain esimerkki on taide. Nykyajan taidegallerioissa voi huoletta laittaa paskaa tehosekoittimeen ja se on suurta taidetta jos artisti on nimekäs. Mainonnan tarkoitus on levittää tuotteesta tärkeää tietoa ja kertoa miksi se pitäisi ostaa. Yksi keino huijata vastustavaa ihmismieltä on esittää viesti tärkeänä uutisena. Tätä kikkaa käyttää selkeästi monet suun ja hampaiden hoitoon liittyvien tuotteiden mainostajat.

Hinnalla erilaistuminen ei ilmeisesti kannata aina. Siinä menettää enemmän kuin saa. Jatkuvien myönnytysten myötä kertoo asiakkaille, että alennukset kuuluvat asiaan. Niistä tulee tapa jolla tuhotaan käänteisesti omaa tuottoa. Lisäksi kaikki kilpailijat pystyvät halutessaan lähtemään kilpailemaan hinnoilla ja silloin oma etu katoaa. Alekampanjat voivat nostaa lukuja hetkellisesti, mutta tulokset palaavat yleensä ennalleen kampanjan loputtua. Lyhytaikaisia tuloksia pystyy kuitenkin saavuttamaan kampanjoilla.

-Varaston tyhjentäminen

-Myyntitavoitteen saavuttaminen

-Pysyminen kauppojen myyntihyllyillä

-Ylimääräisen hyllytilan hankkiminen

-Kaupan elvyttäminen

-Kilpailijan tasolla pysyminen

Korkealla hinnalla pystyy erottautumaan tosin, mutta pitää muistaa, että korkealaatuisten tuotteiden pitääkin olla kalliimpia. Lisäksi niiden pitää kohentaa statusta. Asiakkaan pitää pystyä olemaan ylpeä, että hän on maksanut korkeamman hinnan kuin monesta vastaavasta tuotteesta.

 

Neljä vaihetta erilaistumiseen

1.Ymmärrä kilpailutilanteesi

-selvitä millainen mielikuva asiakkailla on sinusta ja kilpailijoidesi hyvistä ja huonoista puolista.

-mitä markkinoilla tapahtuu-> onko idean ajoitus oikea.

2.Määrittele erilaistava ideasi

-Etsi jotain mikä erottaa kilpailijoista.

3.Tee erilaistavasta ideastasi uskottava

-Pitää olla perustelut luomassa realistista ja uskottavaa kuvaa.

-Erilaisuudessa pitää pystyä myös todistamaan ero muihin, ”mikä erottaa meidät”.

-Tosiasiat luovat pohjan todistelulle.

4.Tee maailma tietoiseksi erilaistavasta ideastasi

-Totuus ei paljastu ellei sitä edistetä-> erilaisuuden pitää ilmetä kaikessa viestinnässä.

-Yritykset haluavat vain tietää ”mikä tekee yhtiöstämme erilaisen”.

Muista, että maailman paras ideakaan ei pötki pitkälle jos sitä ei siivitetä rahalla. Markkinointi on kilpailua, joka käydään asiakkaan mielessä. Sen sisälle pääsemiseksi tarvitaan rahaa ja rahaa kuluu  varsinkin mielessä pysymiseen.

Viestin on oltava selkeä, mainonnan on oltava selkeää ja pelkän yleisen viestinnän on oltava selkeää. Kuinka monesti olet törmännyt henkilöön, joka jaarittelee niitä ja näitä maasta taivaaseen. Siinä palaa pinna nopeasti kun haluaa vain kuulla mikä on pääpointti. Toinen tärkeä pointti on ihmisten epävarmuus. Monesti ihmiset ostavat tuotteita, joita uskovat tarvitsevansa tai joita muut ovat ostelleet. Pitkään toimineet ja tunnetut yritykset poistavat epävarmuuden tunnetta. Ostamiseen voi kuulua kuitenkin viidenlaista eri riskiä, joita ihmiset kokevat elämän saralla.

1.Taloudellinen riski

-mahdollisuus hävitä rahaa

2.Toimintaan liittyvä riski

-Ehkä se ei toimi tai tee sitä mitä sen pitäisi tehdä

3.Fyysinen riski

-se näyttää hieman epäluotettavalta, mahdollisuus loukkaantua

4.Sosiaalinen riski

-mitä muut/kaverit ajattelevat jos ostan tämän.

5.Psykologinen riski

-syyllisyyden tai edesvastuuttomuuden tunto jos ostan tämän.

 

Erikoistuminen pitkälle

Tällöin on helppoa keskittyä yhteen etuun, yhteen ylivoimaiseen piirteeseen ja yhteen sanomaan. Markkinoinnissa on helpompi kiteyttää oma sanoma ja asiakkaat mieltävät sinut alan asiantuntijaksi tai alan huipuksi. Tärkeää on muistaa, että jos yhdellä tuotteella ratsastaa silloin sen tuotteen on oltava oikeasti hyvä. Vohvelssonissa tämä on kriittinen tekijä. Kaikki lähtee siitä, että tuotteen pitää olla hyvänmakuinen. Kaikki muu tulee seuraavaksi. Hyvä tuotetta ei tarvitse kaupitella niin paljon, koska sana kiertää varmasti  helpommin. Lisäksi ei tarvitse selitellä tai häpeillä asiakkaalle vaan pystyy seisomaan ylpeänä ja vankasti oman tuotteen takana. Vohvelit ovat varsinkin jyväskylässä ottaen sellainen tuote, jonka parissa kukaan ei ole halunnut erikoistua. Siksi näen, että hyvin erikoistumalla voi saman tien luoda jyväskyläläisen legendan. Toivottavasti kukaan muu ei pariin vuoteen kerkiä aloittaa vohvelitaistelua, että saa rauhassa vakiinnuttaa ykköspaikan. Ykkönen ja originaali pitää aina lievän edun muihin. Muita pidetään perässä seuraajina ja heille on vaikeampi erottua. Originaali herättää myös yleensä suuremman kunnioituksen asiakkaiden silmissä. Kuitenkin originaali voidaan syrjäyttää kertaheitolla jos ei pyri kehittämään toimintaansa, joka varmasti on vielä alussa puutteellista. Joku muu voi helposti kopioida pohjan ja keksiä vielä paremmat tilalle, joten on elintärkeää pysyä pelissä mukana.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!