Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Erilaistu tai kuole

Kirjoitettu 26.11.13
Esseen kirjoittaja: Jarkko
Kirjapisteet: 2
Kirja: Erilaistu tai kuole
Kirjan kirjoittaja: Trout, Hafren
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ihminen kohtaa päivän aikana useita tuhansia erilaisia kaupallisia viestejä, joita emme välttämättä edes ymmärrä mainonnaksi. Mainontaa on niin paljon, että yli 90 prosentia siitä menee meiltä täysin ohi. Kirjan nimikin jo sen kertoo, Erilaistu tai kuole. Yrityksen tulee tehdä kaikkensa erottuakseen massasta tuotteillaan ja palveluillaan. Yritys joka ei onnistu nousemaan esille, kuolee.

Kirjassa oli mielenkiintoinen väite tunteiden käyttämisestä erilaistumisen keinona. Kyseessä oli esimerkki Coca Colan mainoksesta 70-luvun loppupuolelta, jossa kovanaama amerikkalaisen jalkapallon pelaaja heltyy pikkupojan limonadipullosta. Mainos onnistui herättämään katsojissa tunteita, mutta kyseinen mainos ei lisännyt Coca Colan myyntiä. Troutin mukaan tunteisiin vetoava mainonta ei edistä myyntiä. Ostopäätöksen tekemiseen liittyy aina tunne ja järki ja näin asiakkaalle on annettava mainoksessa syy tuotteen ostamiseen.

Erottumisessa kannattaa ehdottomasti hyödyntää yrityksen brändiä. Yrityksen tulee ymmärtää ja selvittää oma identiteettinsä, jotta tälle syntyy oma brändi-imago. Esimerkiksi Volvo tunnetaan autoalalla turvallisuudestaan, jota se viestii kaikessa mainonnassaan. Turvallisuus on haluttua, jota Volvo on lähtenyt viemään eteenpäin. Volvo viestii tästä kaikessa mainonnassaan brändi-imagon luomiseksi. Onhan se näin, että kun mietitään turvallista autoa, tulee heti mieleen Volvon farkku.

 

Troutin kopit erilaistumisen neljään eri vaiheeseen:

1. Ymmärrä kilpailutilanteesi: Kartoita oman alasi kilpailutilanne ja tutki tarkasti kilpailijoidesi vahvuuksia ja heikkouksia. Vertaa heitä itseesi ja mieti, missä olet parempi ja missä huonompi kuin he.

2. Määrittele oma erilaistava ideasi: Tutki ja etsi itsellesi ominaisuus, joka erottaa sinut muista ja jonka avulla sinulla on mahdollisuus saavuttaa hyvä asema markkinoilla.

3. Ole ideasi kanssa uskottava: Kun itse uskot täysillä tuotteeseesi, on sinun sen jälkeen pystyttyvä vakuuttamaan muut siitä. Älä missään vaiheessa taivu ideasi edessä vaan pysy kokoajan vakuuttavana ja uskottavana.

4. Anna maailman kuulla ideastasi: Kun olet päässyt tähän vaiheeseen niin olet jo ihan hyvissä asemissa. Nyt sinun on uskallettava panostaa kunnolla markkinointiin ja antaa maailman kuulla kunnolla tuotteestasi. Myy ja markkinoi hullun lailla!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!