Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Erilaisuuden Vallankumous

Kirjoitettu 20.03.13
Esseen kirjoittaja: Ville-Veikko Karttunen
Kirjapisteet: 4
Kirja: Oppimisen Vallankumous, Erilaisuuden Voima
Kirjan kirjoittaja: Barbara Prashigin ja Gordon Dryden & Jaenette
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kyllähän minä sen olin kuullut, että kannattaa ihmeessä lukea oppimisen vallankumous tai erilaisuuden voima heti ensimmäisenä vuotena. Olisimpa ymmärtänyt lukea jommankumman jo silloin, mutta nytten luinkin molemmat vasta nyt!

Toden totta, luin tätä reflektiota varten kaksi kirjaa, Barbara Prashigin Erilaisuuden voiman ja Gordon Dryden & Jaenette Vosin Oppimisen vallankumouksen.

Ne joille kirjat eivät ole tuttuja, jokaisen aukeaman vasen sivu on pyhitetty yksinkertaisuudelle. Näillä sivuilla on yksinkertaiset lauseet / kuvat, joihin on tiivistetty kappaleen opit. Näiden tiivistysten avulla kirjan opit saa hyvin nopeasti sisäistettyä, mikä on ollut tarkoituskin.

Lähdin toisin sanoen selailemaan kirjoja mahdollisimman nopeasti, katsoin kuvaa sekunnin ja vaihdoin aukeamaa. Kirjasin koppeja ylös sitä mukaan kun koin tarpeelliseksi, ja pysähdyin lukemaan kappaleen tarkemmin jos löysin jotain mielenkiintoista. Kahden kirjan yhteinen sivumäärä lähentelee tuhatta, mutta tämän tekniikan ansiosta sain kahdessa tunnissa hyvin paljon irti kirjoista

Olen holisti.

Tosiaan ensimmäinen asia johon lähdin syventymään, liittyi omaan oppimistyyliini. En ollut aiemmin kiinnittänyt juurikaan huomiota, omaan oppimistyyliini, tiesin vain että lukeminen ja pänttääminen ei ole minun juttuni. Tästä syystä hainkin akatemialle, sillä kuulin että täällä opitaan tekemällä. Kiitos näiden teosten, tunnen itseni jälleen paremmin!

Analyyttiset ihmiset ovat suoraviivaisia toimijoita, jotka tekevät yhden asian kerrallaan ja noudattavat tarkasti ohjeita. He istuvat suorassa, kunnioittavat auktoriteettia ja toimivat järjestelmällisesti, eräänlaisia ”ihanneoppilaita”. Lista jatkuu, mutta en kokenut omalta kohdaltani juuri samaistumista analyyttisiin ihmisiin.

Holistiset ihmiset ovat huolimattomia, ovat spontaaneja, tekevät monta asiaa kerrallaan, pakkaavat viime hetkellä ja eivät suunnittele toimintaansa. Ette arvaakaan, kuinka hyvin melkein kaikki asiat listassa osuivat kohdalleni! Kun kirjassa mainittiin levälleen heitetyt vaatteet ja lattialla työskentely, en voinut olla nauramatta ääneen kun tajusin tosiaan makaavani huoneeni lattialla vaatteiden ympäröimänä!

Tämä tarkoittaa kohdallani sitä, että nyt on viimeinkin aika hyödyntää sitä tietoa. Sen sijaan että alkaisin korjaamaan heikkouksiani, on minun pelattava vahvuuksillani.

Holistina, tarkemmin sanottuna minun on keskityttävä kokonaisuuteen. Älykkyyteni on seitsemästä lajista viides, ruumiillis-kinesteettinen eli opin tekemällä. Ajattelutapani on konkreettinen satunnainen, eli haluan oppia yrittämisen ja erheen kautta. Että ymmärtäisin itsekin mitä tähän kirjoitan, palataan takaisin selkokielelle

Mitä tämä nyt siis tarkoittaa?

Se on varmasti helppoa ymmärtää, että ihminen joka oppii lähinnä tekemällä, ei viihdy kirjojen parissa. Minun osaltani tämä tapahtui juurikin näin lukiossa. Minä en yksinkertaisesti opi lukemalla niin hyvin kuin tekemällä, joka näkyi selvästi lukiomenestyksessäni.

Jos lähtee miettimään kirjoituksiakin, niin kirjoituksethan meni ihan penkin alle yhtä lukuunottamatta, englantia. Englantia olin harjoittanut käytännössä jo niin perhanasti, että oli todella hämmentävää kirjoittaa melkein L siitä ja muista lukuaineista B, vaikka niiden parissa oli vietetty varmaan enemmän ”opiskeluaikaa”.

Miksi sitten menin lukioon kun vihasin lukemista? Noh, vanhempani sinne vähän tyrkyttivät ja ohjeistivat, ja kerta en tiennyt vielä mitä elämältäni haluan niin sinnehän minä sitten peruskoulunpapereilla hain sisälle ja pääsin Vaskivuorenlukioon, jossa menestynyt, en tuntenut ketään enkä ujona poikana uskaltanut lähestyäkänä ketään. Minua oli aina pidetty huonona oppilaana, riman alittajana, mikä söi itsevarmuuttani.

Vaskivuoresta tosin lähti käyntiin tapahtumasarja, jonka johdosta olen täällä Tiimiakatemialla nyt. Siksi olen kiitollinen loppupeleissä siitä mitä tapahtui, vaikka silloin mieleni teki lopettaa koulu kokonaan. Kouluhan oli melkein puolet elämästäni, ja kun se meni persiilleen niin ihmeköskään kun tuntui kaikki muukin menevän.

Mutta nyt kykenen elämään asian kanssa, ja nyt pitääkin suunnanta kohti vahvuuksiani. En ole enään esimerkiksi hakemassa talouspäällikön rooliin, se ei vain kertakaikkiiaan ole sopivaa hommaa holistille.

Ensin minun on kuitenkin tunnistettava vahvuuteni, ja sitä varten on tein Business Model Canvaksesta sovelletun version itsestäni. Nyt minun on vain kehitettävä keinot, jolloin voin oppia asioita niiden kautta. Samalla opin ja kehityn vahvuuksissani, aivan loistava yhdistelmä! Sitten liitän niihin vielä intohimoni matkailuun ja uusiin kokemuksiin, niin tästähän lähtee elämä nousuun!

Tagit: , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!