Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Erilaisuuden voima

Kirjoitettu 24.05.13
Esseen kirjoittaja: Aku Oikari
Kirjapisteet: 2
Kirja: Erilaisuuden Voima
Kirjan kirjoittaja: Barbara Prashnig
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kävimme toukokuun alussa vierailemassa Espanjassa Madridin Tiimiakatemialla. Saimme valmentajalta tehtäväksi lukea yhden oppimisen kirjan täpitystä ja matkaa varten sekä muutaman avaavan kysymyksen lukemisen tueksi. Kysymykset olivat:

  1. Miten olen oppinut oppimaan
  2. Miten meillä opitaan ja miten Madridin Tiimiakatemialla opitaan, eli miten meidän oppimistyylit eroavat.

Tietoisuus erilaisista oppimistavoista on kasvanut huimasti Tiimiakatemialla ollessani. Ensinnäkin Tiimiakatemian oppimismenetelmä eli käytännössä oppiminen ja sitten muutamat oppimisen kirjat ovat avanneet täysin uuden oppimisen maailman. Barbara Prashnigin kirjassa Erilaisuuden Voima kerrotaan kuinka ihmiset oppivat eritavoin, joidenkin pitää saada lukea hiljaisuudessa, jotkut taas tarvitsevat musiikkia tai melua taustalleen, jotkut oppivat kuvista ja jotkut suoraan tekemällä.

Itse olen aina tykännyt lukea, kirjoittaa esseitä, tehdä matikantehtäviä kuunnellessa musiikkia napeilla. Oikean tyyppisen, ehkä hieman rauhallisen musiikin kuuntelu, sulkee muun maailman pois ja pystyn keskittymään siihen yhteen tehtävään paremmin. Esimerkiksi juuri nyt tämän esseen kirjoituksen taustalla soi Daft Punkin uusi levy, joka saa jammailullaan sormet käymään samaan tahtiin. Joissain aikaisemmissa oppimisen kirjoissa on kerrotty musiikin kuuntelun heikentävän tehokkutta ja oppimista kun samaan aikaan keskittyy johonkin tärkeään asiaan. Olenkin välillä miettinyt, että pystynkö oikeasti keskittymään tämän kirjan lukemiseen kun musiikki soi taustalla? Onnekseni Barbara Prashnig korjaa asian edukseni, jotkut ihmiset vaativat jonkinlaista melua, ääntä tai musiikkia taustalle, jotta pystyvät keskittymään varsinaiseen asiaan.

Ehkä suurimpana koppina kirjasta ja muutenkin koko akatemialla olon aikana oppimisesta on tullut, että eri asioita oppii eri tavalla. Aika itsestään selvältä kuulostava asia, niin kuin monet muutkin itsestäänselvyydet, mutta ei sitäkään ole ikinä kunnolla miettinyt. Ja nyt kun peilaa akatemiaan asiaa niin tajuaa kuinka hyvä juttu taas kerran akatemia on. Akatemialla on käytännössä oppimista, vertaisoppimista ja sitten ihan perusteoriaa lukemisen muodossa, mutta jota pitää itse purkaa reflektion muodossa. Eli asiat tulevat monessa eri muodossa, joten luulisi että asiat oppivat pakolla, koska jokainen pystyy ottamaan kopin niistä eri muodossa. Jos joku asia ei kolahda lukemalla kirjaa siitä, niin se saattaa kolahtaa kun toinen pitää kirjaesitelmää samasta kirjasta. Ja kaikessahan se toisto on tärkeää. Itselläni olen huomannut, että kun asiat tulevat eri lähteistä eri tavoin niin ne jäävät päähän paremmin.

Tiimiakatemian aikana olen myös monesti miettinyt, varsinkin oppimisen kirjoja lukiessani, että miksi Suomen peruskoulu toimii vieläkin nykyisellä tavallaan? Erilaisista oppimismenetelmistä ollaan tietoisia, niistä on kirjoitettu kirjoja todella paljon ja niiden tehokkuus on todistettu moneen otteeseen, mutta silti vielä vuonna 2013 opettaja seisoo luokan edessä puhumassa oppilaille, joita ei voisi vähempää kiinnostaa. Luulisi opettajien mielenterveydenkin kannalta olevan eriarvoisen tärkeää, että luokkaan tai oppimistilaan tulisivat motivoituneita ja innoissaan olevia nuoria. Miksi sitten mikään ei ole muuttunut, eikä kovinkaan suurta muutosta ole edes näkymässä? Antavatko kaiken maailman pisa-mittausten kärkisijat vääristyneen kuvan ja ollaan liian tyytyväisiä nykyisyyteen vai onko muutoksen tiellä vanha tuttumme pelko? Sitä en tiedä, mutta mielenkiintoisia aiheita mietittäväksi varmasti kaikille, koska tulevaisuudessa meidänkin lapsemme käyvät koulua, mutta minkälaista on sitten eri asia.

Miten meillä opitaan ja miten Madridin Tiimiakatemialla?

Madridin Tiimiakatemialla on yksi ensimmäisen vuoden tiimi, joka on siirretty Baskeista Madridiin, koska Tiimiakatemia halutaan levittää Madridiinkin ja myös tilojen puutteen takia. Perusasiat oppimiseen ovat tietysti aivan samat Madridissa ja Jyväskylässä, molemmat kun ovat Tiimiakatemioita. Muutamia eroavaisuuksia tietenkin löytyy.

Mielenkiintoisin juttu Madridin akatemiassa oli, että se toimii Madridin Hubin yhteydessä. Madridin Walkinn -tiimi on siis koko ajan kosketuksissa ”oikeisiin” yrittäjiin tilan puolesta ja Hubilla käy säännöllisesti myös todella isoja asiakkaita. Esimerkiksi meidän vierailumme aikana Hubilla oli iso tilaisuus Samsungin johdolle. Huikeat mahdollisuudet, mutta harmittavasti he eivät vain taida tajuta mahdollisuuksien määrää. Esimerkkinä toimi hyvin kun eräs hubissa toimiva yrittäjä tuli esittelemään omaa yritystään treeneihin niin tuntui, että ketään heitä ei kiinnostanut. Heidän tiimiliiderinsä puhuikin, että tiimissä on isoja motivaatio-ongelmia.

Yksi suuri puutos Madridin Tiimiakatemialla on yhteisön puute. Heillä ei ole vanhempia tiimiyrittäjiä opastamassa, eikä yhden tiimin kesken voi oikein syntyä TA-spirittiä, joka potkisi eteenpäin. Meidän pitäisi vain ymmärtää Jyväskylässäkin yhteisön arvo, joka taitaa olla tällä hetkellä arvostuksessa aika alhaalla.

Yksi suurimpia eroja on tietysti koulun maksullisuus, Espanjassa joutuu maksamaan noin 8100€ vuodessa opiskelusta, kun taas Suomessa saa rahaa siitä kun opiskelee. Tiedä sitten kumpi on parempi motivaattori. Eroja on myös tavoitteissa. Meillä tulevat ainoastaan kirjapistetavoitteet akatemian puolesta, mutta Madridissa yliopisto määrittää myös laskutus- ja voitto -tavoitteet jokaista opiskelijaa kohden.

Madridin akatemialla on myös kaikille samanlaisia perusopintoja 4 kuukautta, niin kuin Proakatemialla on ensimmäinen vuosi. Muuten toiminta on hyvin samantyyppistä kuin meillä ja ongelmat pyörivät samojen asioiden ympärillä. Madridin akatemialla on treenit pari kertaa viikossa, he lukevat kirjoja ja tekevät käytännön työtä, heillä on myös samalla tavalla kuin meillä palautteen annot 2 vuodessa. Suurimpina haasteina heillä on porukan motivoiminen ja sitoutuminen sekä pitkäaikaiset asiakkuudet. He tekevät aina vain yhden projektin asiakasta kohden.

Madridin Tiimiakatemia on kyllä hyvällä mallilla ensimmäiseksi vuodekseen, kun vertaa esimerkiksi Budapestin akatemiaan, jossa vierailimme syksyllä, mutta toisaalta Madridin porukalla on Mondragonin kokemus ja tuki taustalla, jotka ovat varmasti vauhdittaneet alkua. Koppeina Madridin akatemialta voisi tuoda sen, että samoissa tiloissa olisi myös ”oikeita” yrityksiä, niin kuin Madridissa on Hub samoissa tiloissa. Mutta sehän taitaakin olla jo toteutumassa Piippukatu 3:n uudistuksen yhteydessä.

Aku Oikari / Osuuskunta Idealeka

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!