Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Erilaisuus on rikkaus

Kirjoitettu 21.05.13
Esseen kirjoittaja: Linda Heikkilä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Erilaisuuden voima
Kirjan kirjoittaja: Barbara Prashnig
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Prashnigin kirjoittaman kirjan Erilaisuuden voima tukemaan esseetäni, jossa pohdin muun muassa seuraavia kysymyksiä:

Miten olen oppinut oppimaan Tiimiakatemialla?

Miten Espanjassa opitaan, miten meillä opitaan?

Olimme Idealekan kanssa Madridissa tutustumassa paikalliseen Tiimiakatemiaan ja sen jäseniin. On hassua huomata miten paljon eroavaisuuksia oppimistyyleistämme ja tavoistamme löytyykään, vaikka kaikki olemmekin Tiimiakatemialaisia.

Madridissa akatemialaiset aloittavat perusopinnoilla. Perusopinnot kestävät ensimmäisen syyslukukauden, jonka jälkeen he aloittavat toimintansa HUBMadridin kanssa.

Koen, että tämän voisi laskea sekä hyväksi että huonoksi asiaksi. Hyvä asia on se, että heille luodaan ensin pohjaa yrittäjyyden perusteista jonka jälkeen heidän on ehkä helpompi aloittaa tiimiyrittäjyys ja liiketoiminta. Toisaalta taas, täällä Jyväskylässä me pääsemme samantien tekemisen makuun, ja voimmehan ottaa peruskursseja Rajakadulta mikäli mieli tekee. Tämä valinnanvapaus sopii mielestäni Tiimiakatemian visioon ”tekemällä opitaan.” Olisi hassua jos tämä täysin erilaista oppimismenetelmää harjoittava Tiimiakatemia olisi pakko aloittaa oppituntien ja tenttien parissa.

Vasta Espanjalaisten kanssa juteltuani ymmärsin, mikä tämä HUB-juttu oikein on ja miten hyödyllinen se on. Madridin tiimiakatemialaiset työskentelevät siis HUBMadridin yhteydessä vuorovaikutuksessa muiden yrittäjien kanssa. Tätä verkostoa on helppo hyödyntää tarvittaessa. Esimerkiksi jos liiketoiminnassa kohtaa suuriakin ongelmia, on hubilaisilta helppo saada apua.

Madridin vierailun aikana kävimme asiakastapaamisilla espanjalaisten kanssa ja hyödynsimme samalla markkinointiteorioita. Yksikään esittelemistämme markkinointiteorioista ei ollut tuttu madridilaisille tiimiakatemialaisille, vaikka ne olivatkin ihan markkinoinnin perusteita. Siinä vaiheessa heräsi kysymys, mitäköhän he silloin ensimmäisenä syksynä sitten opiskelevat jos eivät tällaisia asioita? Harmikseni on ymmärtänyt kysäistä vielä Madridissa ollessamme, että mitä heidän syksyn perusopinnot pitävät sisällään.

Ehkä suurin eroavaisuus Madridin ja Jyväskylän Tiimiakatemioiden välillä on kuitenkin se, että tiimin rahalliset tavoitteet tulevat yliopistolta. Tiimiyritys ei siis määritä itse itselleen rahallisia tavoitetteita, vaan heille ne annetaan ylhäältä päin. Kun sain kuulla, että heidän täytyy vieläpä maksaa noin 8000e vuodessa, jotta he saavat opiskella tiimiakatemiassa ajattelin, että siinäpä sitä motivaatiota onkin tehdä sitä bisnestä. Kuulin kuitenkin, että usein ne ovatkin vanhemmat, jotka sitten lukukausimaksut maksavat.

Oman oppimistyylini olen alkanut tajuamaan vasta Tiimiakatemialla ollessani. Normaalissa koulussa ollessani olen aina ajattelut, että tällaista tämä koulunkäynti vain yksinkertaisesti on. Istutaan luokassa tunti tolkulla, kuunnellaan ja kopioidaan opettajan muistiinpanot omaan vihkoon.

Akatemialla tajusin, että tekemällähän sitä oppii paljon nopeammin ja tehokkaammin kuin kuuntelemalla, istumalla ja kirjoista asioita lukemalla. Tai oikeastaan, tottakai kirjoja lukemalla oppii, mutta se miten sitä tietoa hyödyntää on eri asia. Koulussa sitä yritti päntätä vain kokeita varten ja kokeen jälkeen asiat unohtuikin saman tien. Akatemialla kirjoista tehdään reflektiotekstejä, jolloin lukemasta on oikeasti jotain hyötyäkin.

Kirjassa oli mielenkiintoinen osio, jossa kerrotaan miten eri aivopuoliskot eroavat toisistaan:

Oikean aivopuoliskon käyttäjät haluavat

  • ympäristön jossa on ”häiriötekijöitä” kuten melu tai musiikki
  • hämärät valot
  • vapaamuotoiset tilat
  • välipaloja
  • liikkumista & toisten kanssa seurustelua työn aikana

Vasemman aivopuoliskon käyttäjät haluavat

  • hiljaisen ympäristön
  • kirkkaan valaistuksen
  • järjestellyn tilan
  • ei välipaloja
  • työskennellä yksin

Ihmiset, jotka pystyvät käyttämään molempia aivopuoliskoja yhtäaikaisesti, ovat etulyönti asemassa, koska tällöin he pystyvät joustamaan tilanteen mukaan. Omasta mielestäni käytän molempia, mutta enemmän ehkä kuitenki oikeaa aivopuoliskoa. Monesti pidän työntekemisestä silloin, kuin taustalla on jotain muutakin kuin kuolemanhiljaisuus. Rauhallinen musiikki, kaukainen taustahäly tai televisio eivät haittaa yhtään, päinvastoin. Toisinaan kuitenkin liiallinen häly häiritsee. Esimerkiksi monesti akatemian toimistolla hälyä ja liikennettä on liikaa, minkä takia keskittyminen on välillä vaikeaa. Olen myös huomannut, että monesti työskennellessäni tykkään napostella jotain pientä.

On kuitenkin myös niitä tilanteita, kun haluan täydellisen työrauhan, joka siis vaatii hiljaisuutta ja yksinäisyyttä. Esimerkiksi kun työhöni kuuluu puheluita, olen mieluummin yksin ja hiljaisessa tilassa. Tässä taas yhdistyy oikea aivopuoliskoni, sillä puhuessani puhelimessa on minun lähes aina tehtävä jotain samaan aikaan, kuten piirtää tai liikkua.

Kirjasta löysin testin, jonka avulla voi selvittää, mitä ajattelen oppimisesta? Testin tulokseksi sain:

Oppimisasenteesi on keskitasoa, ei kovin myönteinen mutta ei todella kielteinenkään. Käymällä läpi tämän kirjan saat tilaisuuden saada täysin uusi oppimiskokemus. Näin asenteesi oppimista kohtaan muuttuu varmaan myönteisemmäksi.

En kokenut testiä kovinkaan totuudenmukaiseksi tai erikoisen hyväksi, sillä oppimisasenteeni on kyllä myönteinen mikäli opittava asia vain on minulle mieleinen. Eikä tämä kirja oikeastaan muuttanut asennettani oppimiseen millään lailla, se vain avasi silmiäni uusille asioille. Esimerkiksi sille, että kun ymmärtää kaikkien olevan erilaisia, voi itse lakata ihmettelemästä omia erikoisia/persoonallisia piirteitään ja alkaa arvostaa sitä omaa yksilöllisyyttään.

Tämän kirjan ansiosta vasta nyt ymmärsin oikeasti myös sen, miten rikkaan oppimisympäristön ihmisten erilaisuus voikaan saada aikaan. Asioita oppii tarkastelemaan ja näkemään eri näkökulmista ja toisten tekemisistä pystyy myös ottamaan itse oppia. Akatemialla on toivottavaa ja kannattavaa kokeilla mahdollisimman paljon uusia juttuja ja löytää sitä kautta ne kiinnostavimmat aihealueet, joissa haluat kehittyä. Tiimiyrityksessä sinulla on 15 ihmisen tuki, joiden tuella voit kurkottaa unelmiasi.

Olen akatemian varrella monesti pohtinut oliko tämä oikea valinta minulle vai pitäisikö minun hakea sinne yliopistoon uudelleen. Vaikka vastoinkäymisiä onkin ollut, olen enemmän kuin tyytyväinen, että pääsin tähän avoimeen, innovatiiviseen ja vapaaseen ympäristöön oppimaan. Sen lisäksi, etten varmastikaan viihtyisi yliopistossa, en myöskään osaa enää nähdä yliopiston oppimismenetelmiä niin hyödyllisinä ja tehokkaina kuin joskus olen ajatellut. Tiimiakatemia on avannut minulle täysin uudenlaisen näkökulman oppimiseen. Vaikka välillä arki tuntuukin kököltä ja hankalalta, kyllä se oma itsenäinen tekeminen vaan tuottaa nopeampia ja parempia tuloksia kuin pelkkä teoriatieto. Toki tässäkin täytyy muistaa, että ihmiset ovat erilaisia ja joillekin yliopisto on se maailman paras paikka oppia.

 

 

Linda Heikkilä

linda.heikkila@idealeka.fi

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!