Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Erilaisuus tiimissä

Kirjoitettu 08.10.13
Esseen kirjoittaja: Henri Niemi
Kirjapisteet: 3
Kirja: Minä, Zlatan Ibrahimovic
Kirjan kirjoittaja: David Lagercrantz
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Erilaisuus tiimissä

 

 

 

 

Olin jo pitkään halunnut lukea jalkapalloilija Zlatan Ibrahimovićin elämäkerran ”Mina Zlatan Ibrahimović” (David Lagercrantz, 2012), kunnes sain sen viimein lainattua. Kirjan luettuani täytyy todeta, että kehut mitä kirja on saanut osakseen eivät olleet turhia. Urheilufanille, kuten itselleni, kirja oli mielenkiintoinen lukuelämys ja siksi erittäin helppo lukea. Silti legendaaristen urheiluhetkien ja tapahtumien muistelemisen sijaan päällimmäiseksi tunteeksi kirjan luettuani jäi jotain aivan muuta. Ibrahimovićin elämäntarina on hyvin erikoinen ja kertoessaan sitä hän usein painottaa omaa erilaisuuttaan. Hän uskoo erilaisuutensa ja suorasukaisen persoonnallisuutensa olleen suurin syy hänen menestykselleen urheilijana.

 

Erilaisuus pyritään nykyään kokemaan rikkautena kaikkialla, mutta aina sitä ei kuitenkaan ole siedetty oli kyse sitten urheilusta, ihmissuhteista tai vaikkapa businesselämästä. Tiimiyrittäjänä haluan käsitellä erilaisuutta hyvänä asiana ja pohtia tässä tekstissä kuinka omaa erilaisuuttaan voisi käyttää hyödyksi yrittäjänä. Suurimpien yritysten menestyksen salaisuus on suurimmassa osassa tapauksista ollut jokin uusi ja erilainen liikeidea. On tärkeä keksiä jotain erilaista menestyäkseen, koska kilpailevien tahojen on helpompi puolustautua mikäli heitä vastassa on jotain sellaista mitä on tehty aiemminkin. Erilaisuus myös herättää huomiota, joko negatiivista tai positiivista. Mikään huomio ei silti ole näkyvyyden kannalta huono asia, ja myös negatiivinen julkisuus voi olla yritykselle ilmaista mainosta. Edellämainittuun täytyy kuitenkin osata asennoitua ja tiettyjä asioita kannattaa huomioida ja osa kannattaa jättää huomioimatta, aivan kuten Zlatan Ibrahimovićin motto kuuluu ”Kuuntele, mutta älä kuuntele”. Ibrahimovićin tapauksessa kyse oli suurimmaksi osaksi valmentajiensa kuuntelemisesta ja ylempien tahojen tottelemisesta, mutta mottoa voi soveltaa silti ympäristön kuuntelemiseen. Tiimiyrittäjänä joudun henkilökohtaisesti myös ottamaan vastaan negatiivista ja positiivista palautetta projektinjohtajilta, valmentajilta ja asiakkailta. Uskon, että menestyäkseen on osattava ottaa opiksi negatiivisesta palautteesta kun sille on oikeasti tarvetta, mutta myös uskallettava ottaa riskejä samaan aikaan.

 

Riskejä ei kuitenkaan voi ottaa jos ei tiedosta omia vahvuuksiaan. Vahvuudet tulevat esiin harjoittelemalla ja siksi on tärkeä harjoitella omaa toimintaansa kuten esimerkiksi jalkapalloilijat tekevät. Zlatan Ibrahimović on hyvä esimerkki itseensä luottavasta ja omat vahvuutensa tuntevasta ihmisestä. Hän on löytänyt oman pelityylinsä käymällä jatkuvasti pelaamassa. Sen lisäksi hän on harjoittanut vahvoja ominaisuuksiaan entistä paremmiksi ja ikäänkuin ”unohtanut” muut tehtävät pelikentällä. Samalla tavalla jos itse kokee olevansa luontainen hyökkääjä tai myyjä, on turha kehittää puolustustaitojaan tai esimerkiksi henkilöstöjohtamista. Menestyksen avain on pitkälti kiinni taidosta käyttää omia vahvuuksiaan hyödyksi ja Ibrahimovićin tapauksessa kyse oli pallonkäsittelytaidoista sekä voitontahtoisesta persoonnallisuudesta. Näitä ominasuuksia voisi yrittäjänä verrata esimerkiksi markkinointitaitoihin ja haluun vallata markkinoita itselleen.

 

Taitojen kehittämisen lisäksi pitää kuitenkin osata erottua joukosta, kuten alussa kirjoitin. Yrittäjän on syytä miettiä, missä hän on parempi kuin muut, ja onko hänellä jotain sellaista annettavaa jota asiakas erityisesti tarvitsee. Myös markkinoinnin erilaisuus kilpailijoihin verrattuna on tärkeää. Aluksi erilaisuus saattaa ärsyttää ihmisiä, kuten Ibrahimovićin esimerkissä. Häntä pidettiin riesana taidoista huolimatta ja erittäin itsekkäänä pelaajana. Kaikesta huolimatta hänen rankasta lapsuudestaan johtuva voitontahto ja aggressiivisuus pakottivat hänet voittamaan illasta toiseen, ja lopulta ihmisten oli pakko myöntää itselleen, että he tarvitsivat Zlatania hänen persoonastaan huolimatta. Ei siis pidä hämmentyä, jos esimerkiksi oma liikeidea ja mainonta ei pure heti asiakkaisiin. Tärkeintä on aluksi saada huomiota ja osoittaa, että tuote tai palvelu toimii. Etenkin Suomessa uusiin asioihin suhtaudutaan monesti kylmästi ja viiveellä. Suomalainen asiakas kulkee usein myös virran mukana ja siksi uusi palvelu otetaan käyttöön vasta, kuin joku muu myöntää sen tomivan. Silti kukaan ei halua ostaa tai käyttää samaa asiaa vuodesta toiseen. Yrittäjän suurin haaste onkin siis saada uusi erilainen tuote tai palvelu kiinnostamaan ihmisiä. Mikäli hän onnistuu siinä, on hänellä hyvät kilpailumahdollisuudet uniikilla tuotteella sekä suurella asiakaskunnalla.

 

Markkinointiin en halua puuttua tässä tekstissä enempää, mutta erilaisuus voidaan kääntää myös tällä osa-alueella voitoksi ja uskon, että jokainen voi löytää tästä hyviä esimerkkejä. Tahdon painottaa tässä tekstissä enemmän sitä, että aloittelevan yrittäjän ei kannata hävetä tehdä asioita omalla tavallaan joka tuntuu hänelle itselleen parhaalta. Sillä tavalla on helpointa alkaa pitää työstään ja luottaa itseensä. Itseluottamuksen avulla puolestaan pääsee pitkälle niin jalkapallossa kuin yrittäjänäkin. Aika-ajoin kannattaa selvittää missä kilpailijat menevät ja suunnittelevat, mutta sitä suuremmalla syyllä kannattaa luottaa itseensä ja omaan projektiinsa. Mitä enemmän kehittää omia vahvuuksiaan ja tuotteensa tai palvelunsa erilaisuutta, saattaa tämä auttaa menestymään myöhemmin. Mikäli asiakas pitää juuri sinun tuotteestasi, olet todennäköisemmin edistymässä, sillä vain sinä itse osaat kyseisen tuotteen asiakkaallesi antaa.

 

Yritystä ja projekteja synnytettäessä aion jatkossa miettiä mikä olisi erilaista verrattuna muiden suunnitelmiin. Lisäksi aion pitää yllä tervettä agressiivisuutta, sillä vihaisena on useasti parempi pelaaja niin urheilukentillä, kuin liike-elämässä. Agressiivisuus myös auttaa olemaan huomaamatta pieniä kolhuja joita tulee varmasti itse kullekin pelin tiimellyksessä. Ihmettelin pitkään kuinka jalkapailloilijan elämäkerta voisi auttaa minua kehittymään tiimiyrittäjänä, mutta kaikkia näitä asioita pohdittuani olen sitä mieltä, että se todellakin voi tehdä niin. Jalkapallo ja tiimiyrittäjyys ovat molemmat joukkuelajeja, mutta Zlatan Ibrahimovićin tavoin myös yksilön rooli voi korostua joukkueen sisällä. Sitä suuremmalla syyllä aion hyödyntää jatkossa omia vahvuuksiani ja kehittää niitä. Uskon nykyään, että on tuloksekkaampaa antaa yksi asia itsestään niin hyvin kuin mahdollista, kuin yrittää antaa vähän jokaiselle osa-alueelle tiimiprojekteja silmällä pitäen. On myös tärkeää osata kasta oma joukkueensa ympärilleen. Hyvää maalia edeltää aina hyvä syöttö, ja hyvien tiimikavereiden merkitys korostuu usein projektien edetessä. Hyvä tiimi siis sisältää hyviä ja toisistaan erottuvia yksilöitä.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!