Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Erillaistumisen tärkeys

Kirjoitettu 23.03.17
Esseen kirjoittaja: Milla Lehtonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Erilaistu tai kuole
Kirjan kirjoittaja: Jack Trout
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kun aloitin lukemisen, vasten kasvojani iski asia, olenko minä siis tuomittu kuolemaan bisneksieni kanssa?  Erilaistuminen kuulostaa tärkeimmältä asialta ja edelleen voimaa ja rohkeutta vaativalta. Sinun pitää uskoa tuotteeseesi niin paljon ja löytää sille polku joka kulkee juuri sitä metsän korkeinta kohtaa erottuakseen muusta maisemasta.

U.S.P teoria: Jos lähdetään siitä että tällä ei ole mitään yhteyttä postin kanssa. Jotenkin sen omassa päässäni liitän aina siihen. Noh pieni kevennys alkuun ja sitten avaamaan hieman Unique selling propositionia eli näin suomi äijälle ainutlaatuinen myyntitarjous.

  1. Mainonnan on annettava asiakkaalle jokin idea miksi hän ostaessaan hyötyisi juuri tästä tuotteesta.
  2. Tarjous on sellainen ettei kilpailija pysty samaan.
  3. Tarjous on niin tehokas että saa ihmiset liikkeelle.

MAINONTA EI OLE VAIN OMAN TUOTTEEN KEHUMISTA VAAN ASIAKKAAN TARPEEN LUOMISTA

Erilaistumiseen tarvitaan ehdottomasti asiakkaan ja markkinan tuntemusta. Sinulla voi olla jo tällä hetkellä tuote jonka olet kehittänyt. Prosessi millä voit alkaa sitä kehittämään erilaistumista kohtaan on tuotteen parantelu. Älä jymähdä paikallesi. Anna itsellesi anteeksi myös se jos ensimmäinen tuotteesi oli huono (täys paska). Keksi uudelleen, tuo ympärillesi uusia ihmisiä kehittämään tuotteestasi asiakkaalle ostamisen arvoinen tuote. Ota hammasharja käteesi. Käytä sitä ajatusleikkinä. Mitä sinä siitä muokkaisit tehdäksesi siitä erilaisen? Markkinat ovat täynnä harjoja, mutta itsekkään en muista milloin olisin ostanut muun kuin pepsodent harjan. Mikä siitä tekee erilaisen? Kaikissa on varsi ja harjaspää. Mikä saa sinut ostamaan juuri tiettyä brändiä tai mitä siinä pitäisi olla että joka kerta ottaisit hyllyltä saman tuotteen. Jätä kuitenkin tästä vertailusta pois hinta, sillä se on erittäin huono erilaistumisen kaino.

 

Mitä siis minun tulee oikeasti ymmärtää jotta voisin joskus olla hyvällä tavalla erilainen?

  1. Ymmärrä kilpailu tilanteesi

Mitä markkinoilla tapahtuu ja onko tuotteellasi tällä hetkellä oikea ajoitus. Paras tapa löytää ajoitus on kokeilu ja tutkiminen. KYSELE ASIAKAS SEGMENTILTÄ. Tärkeää on pitää lankoja käsissään eli ymmärtää mistä alasi kilpailu koostuu. Onko se tuotteen mukana tulevat lisä osat vai huikea palvelu josta kilpaillaan.  Mistä sinun kannattaa alkaa rakentaa tuotteellesi kilpailu asetelmaa.

 

  1. Määrittele idea joka erilaistaa sinut

Tuotteesi voi olla sama kuin muilla: hammasharja. Erilaistumisen ei välttämättä tarvitse liittyä tuotteeseen vaan yritykseen. Kirja oli käyttänyt fiksusti esimerkkinä kouluja. Koulut opettavat samoja asioita silti niissä on suuriakin eroja. Mieti nyt oman alueesi kouluja, niitä joissa kävit peruskoulusi. Miten ne eroavat toisistaan. Alueen, brändin vai pääsy rajaan? Miksi hait juuri siihen tiettyyn kouluun.

 

  1. Tee ideastasi uskottava

Sinun on todistettava mainostamasi asian erinomaisuus. Turhaan annat katteettomia lupauksia, sillä kuluttaja ei ole tyhmä. Virheet huomataan ja puskaradion voima voi viedä sinulta voimasi olla erilainen. Todista mainoslauseesi voima ja havainnollista se heti. Voit vaikka rohkeasti verrata sitä toiseen tuotteeseen missä tätä ei ole käytetty.

 

Keksi jotain uutta. Monesti markkinoilla ensimmäisenä ollut mielletään siksi aidoksi ja alkuperäiseksi. Myös teknologian hyödyntäminen toimii erilaistumisena. Käytä jotain teknologiaa erilailla tai ensimmäisenä tuotteesi kehittämissä. Näin saat heti jonkun ns ”oikean” erilaistumisen keinon.

Mikä minut sitten herätti? Sanonta; Kaikkea kaikille on ei mitään kenellekään. Tästä eteenpäin aion olla tarkkana valintani kanssa ja sitoa sen tiettyyn asiakas ryhmään, sekä käyttää mainonnassa selkeää myymistä eikä vain kehua hienoa tuotetta. Asiakas ostaa mielikuvia joten myy asiakkaalle tuotteen käyttötarkoitus heti!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!