Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Esiintymiskammosta eroon

Kirjoitettu 20.10.13
Esseen kirjoittaja: Kati Tikkanen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Läpilyönti
Kirjan kirjoittaja: Jesper Klit
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sinun pitäisi pitää lyhyt puhe yleisölle ja saada heidät kiinnostumaan ideastasi. Juuri ennen kuin nouset lavalla, jännitys ottaa vallan. Tunnet kuinka perhoset lentelevät vatsassasi ja kädet hikoavat. Kehosi on jännitystilassa ja aivosi yrittävät saada kehon tajuamaan ettet todellisuudessa ole missään hengenvaarassa.

Suomalaisen kirjakaupan pokkariosastolta löytyy silloin tällöin ostamisen arvoisia businesspokkareita. Jesper Klitin kirjoittama Läpilyönti-kirja pureutuu siihen miten omaa vaikutusvaltaansa pystyy kasvattamaan. Vaikutusvallalla kirjassa tarkoitetaan taitoa esiintyä ja sitä miltä näytämme esiintyessämme tai puhuessamme toisille ihmisille.  Itseeni iski eniten nimenomaan esiintymisosio, jossa oli myös käytännönläheisiä vinkkejä miten omasta esiintymiskammostaan voi päästä yli.

On hyvä pysähtyä ja kuunnella omaa kroppaansa. Esimerkiksi se tunne, kun saat perhosia vatsaasi on täysin fysiologinen reaktio, jossa happo vatsassasi saa ruuansulatusjärjestelmän sulkeutumaan. Näin energiaa vapautuu stressitilanteen vaatimiin toimiin. Sen sijaan että pyrkisimme välttämään tätä luonnollista reaktiota kaiken mahdollisin keinoin, meidän tulisi hyväksyä se ja pyrkiä kääntämään ne eduksi.

Klitin mukaan helpoiten tämä onnistuu ”huijaamalla” pelkoa. Yksinkertaisesti teeskentelet kaiken olevan hallinnassa. Itsevarma ote esiintymiseen ja pienet eleet kuten ryhdikkyys tekevät jo ihmeitä. Toinen neuvo on tiedostaa ongelmat, jotka ovat ominaisia tyypilliselle hermostuneelle käytökselle. Tällaisia ongelmia on mm. liian nopea puhe, hermostunut liikehdintä, katsekontaktin välttely sekä korkean äänen käyttö.

”Kokemukseni mukaan yliarvioimme usein toisten kyvyn nähdä, olemmeko hermostuneita vai emme.” Sisäinen äänemme keksii helposti monenlaisia uhkaskenaarioita mutta tosiasiassa muut ihmiset eivät kiinnitä toimintaamme ihan niin intensiivisesti huomiota kun pyrimme ajattelemaan. Kun ymmärtää ettei itse olekaan huomion keskipiste, on helpompaa olla rennompi ja kohdata tilanteet aidosti.

Itse jännitän esiintymistä erittäin paljon. Vaikka kuinka pyrkisin blokkaamaan negatiiviset ajatukset pois esiintymistilanteesta, saan todella pahoja fyysisiä oireita kuten käsien ja äänen vapisemisen. Nämä oireet pahentavat tilannetta yleensä niin, että joudun helposti paniikinomaiseen tilanteeseen. Vaikka kyseessä olisi vain oma tiimini, voi esimerkiksi pitch-puheen pitäminen heille olla silti erittäin jännittävää.  Joudun pian tähän tilanteeseen sillä minulle annettiin tehtäväksi pitää lyhyt pitchaus keskiviikon treeneissä. Kauhulla odottaen. Kirja antaa vinkkejä, miten tilanteessa voi päästä tilanteeseen jossa jännittäminen ei vaikuta suoritukseen:

  1. Ajattele positiivisesti. Tilanteen visualisoiminen päässä ennen voi auttaa valmistautumaan suoritukseen.
  2. Keho liikkeelle. Jo venyttely ja pieni lihasten verryttely auttaa valmentautumaan tilanteeseen ja saa kehon rennoksi.
  3. Hengitä rauhallisesti. Keskity siihen, miten hengität. Syvähengitys auttaa keskittymään.
  4. Ajattele vähemmän. Läsnäolo tilanteessa ja oman sisäisen dialogin sulkeminen estää epämiellyttävien ajatuksien pintaan nousun.
  5. Tunne kohderyhmäsi. On hyvä ajatella etukäteen yleisöään, jolle esiintyy. Miten otat yleisösi haltuun? Käytät todennäköisesti myös erilaista kieltä senioreille suunnatulla luennolla kuin ala-asteelaisille pidetyssä tilaisuudessa.
  6. Etsi liittolaisia. Yleisössä löytyy ihmisiä jotka ovat samaa mieltä kanssasi. Etsi heidät katseellasi niin saat positiivista voimaa esiintymiseesi.
  7. Realistiset odotukset auttavat. Kaikkien ei tarvitse pitää esityksestäsi.

Moni vihjeistä on aikalailla peruskauraa vähänkin esiintyneille ihmisille. Mutta meille joille esiintymistilanteet ovat mörköjä, kirja antaa monta käytännönläheistä neuvoa oman suorituksen parantamiseen. Mitä jos seuraavalla kerralla pyrkisinkin aloittamaan perusasioista kuten kehosta ja edetä sen jälkeen yleisön huomioimiseen? Oman sisäisen äänen hiljentäminen on yleensä hyvin vaikeaa mutta kun hyväksyy tunteensa eikä anna niiden nousta hallintaan, pääsee jo pitkälle.

Haluan oppia paremmaksi esiintyjäksi ja tämä halu ohjaa minua kokeilemaan. Joskus on hyvä haastaa itsensä tilanteihin jotka aiheuttavat jo pelkkänä ajatuksena hikoamista ja sydämentykytystä. Lohdulliselta kuulosti kuitenkin herra Klitin sivuhuomautus:

”Kiitos television, internetin, nettitelevision, YouTuben, Skypen jne. sinua verrataan maailman parhaisiin viestijöihin.”

Yritä siinä sitten kilpailla kun sir Richard Branson tulee ja vie maton jalkojesi alta esiintymisellään. Mutta ehkä minun ei tarvitse olla kuin hän vaan voin yrittää löytää omat vahvuuteni esiintyjänä. Ja tätä ei tapahdu jos en rohkeasti tartu tilaisuuksiin ja kokeile.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!