Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Eteenpäin kevätmasennuksesta.

Kirjoitettu 31.03.15
Esseen kirjoittaja: Essi Kinnunen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin
Kirjan kirjoittaja: Ollis Leppänen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

LIIKETOIMINTASUUNNITELMA ROSKAKORIIN

yrittäminen on tekoja, kokeilua, epäonnistumista, uudelleen tekemistä, osaamisen vahvistamista, onnistumista, lannistumista ja uudelleen yrittämistä.

Meillä on menossa Stiimin kanssa jokin suvantovaihe. Meillä on ollut tähän mennessä ”tapana” tehdä asioita ja olemme tehneetkin melko paljon erilaisia juttuja: tapahtumia, pitäneet omaa kauppaa, pyörittäneet kahvilaa, esitelty tuotteita, jaettu flaijereita ja tehty markkinointitempauksia. Jostain syystä nyt on ajauduttu jonkinlaiseen odottelutilaan. Loppukeväälle ja varsinkin kesälle on tiedossa hienoja juttuja, joita odotan todella innolla, nyt alkukeväällä emme ainakaan minun näkökulmasta ole tehneet paljoa mitään. Näkyyhän se liikevaihdostakin, ei liikettä asiakkaisiin, ei sen kummempaa liikettä tililläkään.

Aloittavana yrittäjänä olet mahdollisuuksien äärellä. Mahdollisuudet eivät kuitenkaan avaudu itsestään. Akatemialla käytetään termiä ”aggressiivinen odottelu”, eli istutaan toimistolla odottamassa että asiakas ottaisi yhteyttä. Olen huomannut, että meillä ilmenee nykyään harmistuttavan paljon sellaista. Tämän lisäksi jäädään kotiin tekemään hommia, joka yleensä tarkoittaa kirjapisteiden tai muiden kirjoitustehtävien tekoa. Onhan nekin tärkeitä, mutta mielestäni ja oppimisenkin kannaltakin olisi nyt tärkeämpää lähteä kentälle kohti oikeita asiakkaita.

Minua tällainen ns. turha odottelu ja kaikkien muiden asioiden etusijalle laittaminen turhauttaa aivan suunnattomasti. Joten täytyy tehdä itse ryhtiliike, ehkä muutkin seuraavat perässä.  Do or do not, there is no try.

Yrittäjyys lähtee itsestä, ei liikeideasta. Itselläni jostain syystä on kokoajan sellainen mielikuva, että minulta puuttuu liikeidea, joten en voi ryhtyä yrittäjäksi ja minua pelottaa ottaa yhteyttä asiakkaisiin. Kuitenkin kirjan mukaan riittää, että tunnistaa omat vahvuutensa ja tahtotilansa, vasta sitten on aika edes miettiä bisnestä. Mutta jostain pitää kuitenkin aloittaa, miten siis saan yhteyden asiakkaaseen

Jos mietit, uskallatko ottaa yhteyttä asiakkaaseen, lopeta pohtiminen ja tartu puhelimeen. Näinhän se käytännössä on, mutta toteuttaminen on vielä jäänyt vaiheeseen. Kasasin itselleni jo mielenkiintoisen kontaktilistan, joten enää puuttuu vaan luurin käteen ottaminen. Jokin siinä kuitenkin kammoksuttaa, vaikka huonoja kokemuksia soittelusta ei oikeastaan ole.

Muita mahdollisia tapoja ottaa kontakteja asiakkaisiin on esimerkiksi esittelypiste tai messupaikka. Näissä tilaisuuksissa tapaa juuri oikean alan ihmisiä. Meillä oli akatemialla esittelypiste tiimiakatemian tupaantulijaisissa, josta olen varsin ylpeä, mutta sitäkin olisi voinut aktiivisemmin esitellä. Olisi kiva lähteä jonnekin saman tyypiseen tapahtumaan kuin Nordic Business Forum tai vaikkapa Slush. Niistä myös varmasti saa lisäintoa omaan toimintaan.

Kirjassa ehkä parhaiten minulle osuva kohta olivat 7 vinkkiä ensimmäisiin asiakaskontakteihin aloittelevalle yrittäjälle.

Pidä tavoite kirkkaana mielessä. On helpompi lähteä liikkeelle kun on tavoite. Meillä oli tavoitteena päästä Learning Circukselle ja näillä näkymin se onnistuu. Nyt me tarvitsemme toisen tavoitteen, jota kohti etenemme. Kaikkia meitä ei motivoi samat asiat, joten on löydettävä tavoite joka sopii kaikille. Ongelmana ehkä on, että ehkä ihmiset eivät itse tiedä mitä haluavat.

Kysy suosituksia. Meillä on akatemialla hyvät verkostot. Esimerkiksi liittyen omaan kesäprojektiini, kävi ”käsky” kysyä apua ja heti seuraavana päivänä olin löytänyt oikeat henkilöt, joilta sitä sain kysyttyä. Kaikilla on jotain kontakteja asiakkaisiin ja on helppo lähestyä asiakasta, jos on tiedossa millaista henkilöä on lähestymässä.

Hae kontakteja sieltä missä asiakkaasi liikkuvat. Jos haluaa kehittää jääkiekkotapahtumaa, on lähes turha mennä pyörimään naisten vaatekauppaan. Asiakassegmentin määritys on tärkeää, ja yhtä tärkeää on tietää mistä saa oikeanlaisia asiakkaita.

Lämmitä vanhat suhteet, ystävät, entiset kollegat, naapurit. Kannattaa hyödyntää jo olemassa olevia verkostoja. Monella meistä on lähipiirissä potentiaalisia asiakkaita tai kontakteja joita voi hyödyntää. Ja usein vielä tutut haluavat auttaa.  

Aukaise suusi. Ei voi saada asiakkaita ja uusia projekteja, jos ei uskalla jutella ihmisille. Keskustelemalla asiakkaan kanssa usein selviää, millaista tarjousta olisi mahdollista saada aikaan. Asiakas ei välttämättä tunnista edes itse omia tarpeitaan, ennekuin joku muu ehdottaa ratkaisua. Hetkiä, jolloin asiakas on valmis ostamaan, on esimerkiksi kun jotain menee rikki, sopimus päättyy ja kilpailija häviää markkinoilta.

Kulje korvat höröllä ja silmät avoinna. Kuuntelemalla keskusteluja ja olemalla tietoinen ulkomaailmasta saa itsellensä paljon lisätietoa. Saa tietoa kuinka parantaa omaa toimintaansa ja kehittää parempia palveluja ja tarjoamaa.

Takapuoli penkissä on vaikea tehdä bisnestä. Ainut ratkaisu ongelmaan, että ei ole tekemistä tai asiakkaita, on että menee asiakkaiden luokse. As simple as that.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!