Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

EXIT – 15 Inspiroivaa tositarinaa yrittäjistä, jotka loivat menestyksen tyhjästä

Kirjoitettu 09.04.20
Esseen kirjoittaja: Veikka Kurkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: EXIT – 15 Inspiroivaa tositarinaa yrittäjistä, jotka loivat menestyksen tyhjästä
Kirjan kirjoittaja: Anssi Kiviranta ja Matias Mäenpää
Kategoriat: 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

EXIT – 15 Inspiroivaa tositarinaa yrittäjistä, jotka loivat menestyksen tyhjästä

Halusin oppia markkinoinnista ja brändäyksestä, sekä inspiroida itseäni yrittäjyyden mahdollisuuksista ja potentiaalista. Kirjaksi siis valikoitui EXIT. Kirja kertoo 15 suomalaisen yrityksen tarinan, jotka kasvavat niin suuriksi, että yrittäjät joutuvat luopumaan omistuksestaan kasvulle tietä tehdessään. Markkinointi on ja voimakas ja vaikuttava brändäys on ollut lähes jokaisessa näistä valtavan suuressa merkityksessä, mutta eri keinoja käyttäen ja eri keinoilla onnistuen.

Brändäyksen esimerkkiä on Suomessa näyttänyt esimerkiksi kaikkien tuntema Onnibus. Onnibus on kasvuvaiheessaan saanut suorastaan syytöksiä tunnettuustutkimuksiensa myötä, kun tunnettuusprosentti on ollut kohtuuttomissa ”Neuvostoliittomaisissa” lukemissa. Onnibus nousi, kun kaksi joukkoliikenteen ammattilaista päätti ruutuvihkoon rustata suunnitelman suomalaisen joukkoliikenteen valloittamisesta, kun EU:n määräämä asetus rikkoi entisen joukkoliikennerakenteen. Onnibus sai valtaosan brändi-ideastaan suoraan brittiläisestä Megabus-yhtiöstä – mutta se toimi. Onnibus tunnetaan tälläkin hetkellä suurista mainoksista bussien kyljissä, sekä bussin takalasissa lukevista ”Liput alkaen 3€” -teksteistä. Onnibus oli myös uskomatonta kyllä ensimmäinen julkisen liikenteen firma, joka toi lippunsa digitaalisiin myyntikanaviin. Asiakkaat myös ottivat yhtiön omakseen, kun toinen perustajamiehistä julistautui ”Halpabussikeisariksi”, joka kritisoi avoimesti ja kärkkäästi vanhoja julkisen liikenteen toimintamalleja ja hinnoittelurakenteita.

Toinen vastaavalla tavalla räikeillä autojen kylkimainoksilla brändäytynyt yritys oli Kuljetus-Kovanen. Kuljetus-Kovanen oli pääosin taksifirma, mutta päätti aloittaa myös kannattavuudeltaan huonomman elintarvikelogistiikkaliiketoiminnan, sillä suuret kuljetusautot olivat näyttävää mainosta liikenteessä, sekä esimerkiksi heidän kylmäautojaan oli festivaaleilla hyvinkin näkyvästi esillä. He myös hankkivat Jokereiden ja HIFK -jääkiekkojoukkueiden kuljetusautoiksi omansa ja sai sitäkin kautta näkyvyyttä. Heidän toimintaperiaatteeseensa myös kuului voimakkaasti sponsoroida junioriurheiluseuroja. Heidän ajatuksensa sponsoroinnin kannattavuudesta oli se, että kun jokaisella lapsella on lähtökohtaisesti kaksi vanhempaa, joilla on kaksi työpaikkaa ja kaksi työyhteisöä, pienet sponsorointisummat voivat olla merkittäviä sanan ja brändin levittäjiä.

Kirja kertoi myös hyvin monenlaisista muista toimineista keinoista. Esimerkiksi Telkku.com käytti aloittaessaan hyvin paljon sissimarkkinointia jakaen ylioppilaskylässään flyereita ensimmäisestä digiohjelmakirjastosta. Yrittäjät olivat itse opiskelijoina tunnistaneet opiskelijat parhaaksi kohderyhmäkseen, sillä opiskelijat olivat valmiimpia etsimään kanavien tulevat ohjelmat netistä sanomalehden tai teksti-tv:n sijaan. Netrauta taas koki verkkokaupalleen parhaaksi tavaksi levitä hankkia Lempäälään oman ”näyteikkuna”-myymälän, koska osa asiakkaista edelleen koki tarpeelliseksi nähdä ja hypistellä tuotteita ennen ostopäätöstä. Netrauta myös oli edelläkävijä digimarkkinoinnissa, joka tuotti heille valtaisat summat.

Laadukas asiakaskokemus on brändäyksen avainsana ja suuri helpote markkinoinnille. Tämä oli avainasia Hämeen laaturemontti/Vesivekin syy kasvuun. Heillä oli yrittäjän näkyvä, tunnettu naama esillä, mutta suurin asia oli heidän asiakaslupauksensa katkottomasta ja selkeästä prosessista, joka vetosi suureen osaan asiakkaista. Yrittäjän oma intohimo ja halu tehdä työtään ja auttaa asiakkaita sai heidät lopulta myös kasvamaan. Yrittäjä kun sai puhelun lauantai-iltapäivänä potentiaaliselta asiakkaalta, hän vain käynnisti auton ja ajoi asiakkaan luo keskustelemaan tilanteesta ja sopimaan kaupat. Heidän mainoslauseensa ”Katto kahdessa päivässä” ja ”Katossa reikä, eikä” jäivät myös voimakkaasti mieleen. Heillä oli myös konstikasta ja laadukasta ulkomainontaa, mutta merkittävimmäksi silti kasvuprosessissa nousi puskaradion merkitys, kun onnelliset asiakkaat suosittelivat firmaa eteenpäin.

Yritykselle on hyvin tärkeää tunnistaa suurimmat vahvuutensa, oikeat kohderyhmät ja toimivin toimintatapa. Remedy Entertainment, jonka yrittäjät olivat innokkaita tietokonepelaajia, kävivät Assembly -pelaamistapahtumistapahtumissa ja löysivät sieltä yhteistyökumppaneita. Biofermen perustaja arvosti mahan hyvinvointia ja panosti siksi tuotteeseen, joka sitä edisti. Jungle Juice Barin perustaja unelmoi mehubaarista ja matkaillessaan tunnisti moniin vetoavan viidakkoteeman, jonka loi brändikseen tukaanilinnun lisäksi, jonka sattui vaan näkemään. Pienistä sattumista syntyy hienoja tarinoita, jokaisen täytyy löytää omat markkinoinnilliset keinonsa siihen.

Itse arvostan markkinoinnissa ja brändäyksessä mieleenpainuvuutta ja näyttävyyttä. Jos perustaisin vaatemalliston, haluaisin todennäköisesti logoksi jonkin näyttävän eläimen, ja mieleenpainuvin värein. Jos rakentaisin liiketoimintaa varten rakennuksen, pyrkisin luomaan siitä nähtävyyden esimerkiksi valotaiteellisin keinoin. Koen tuollaisen tuovan asiakkaita, koska ihmiset arvostavat kauniita asioita ja varsinkin kuvaavat niitä. Nykypäivänä nuo kuvat etenevät sosiaalisessa mediassa salamannopeasti ja ihmiset ihastuvat ja haluavat nähdä nuo asiat itse. Jos jonkin tuotteen, paikan tai asian saa esiin sosiaaliseen mediaan, menemään potentiaalisesti jopa viraaliksi, saa täysin ilmaista markkinointia joka tavoittaa valtavan ihmismassan ja siinä on jotain, mitä tavoitella.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!