Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

EXIT – 15 yrittäjää, 15 erilaista tarinaa yrityksen perustamisesta Exitiin

Kirjoitettu 22.12.19
Esseen kirjoittaja: Arttu Hietala
Kirjapisteet: 2
Kirja: Exit
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.10 Tapahtumat, 9.12. Elämänkerrat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

EXIT on ensimmäinen laajempi tietoteos yrityskaupan tehneistä kokeneista suomalaisista yrittäjistä. Kirja käsittelee viidentoista yrittäjän yritys tarinoita.

 

Käyn kirjasta läpi muutaman yritys tarinan, jonka jälkeen puin, mitä kaikkea yhteistä tarinoilla on ja mitä oppeja kirjasta sain irti.  Kaikissa tarinoissa on yllättävän paljon samoja piirteitä, etenkin ihmisissä.

 

Kirjan ensimmäisenä kuullaan tarina Noora Fagerströmistä, joka on perustanut Jungle Juice Bar:in. Jungle Juice Bar on tarina sisusta ja yrittäjän asenteesta, kun kukaan ei meinaa uskoa sinuun tai yritykseen. Noora taisteli tahtoaan läpi yrityksen potentiaalista ja teki aviomiehensä Petterin kanssa erilaisia smoothie-reseptejä kotoaan käsin. Reseptit kannattivat ja yritys lähti lentoon. Ensin Vantaan kauppakeskukseen Jumboon ja sen jälkeen myös muihin kauppakeskuksiin. Yritys halusi laajentua Ruotsiin, jonka aikana pääomasijoitus yhtiö Vaaka Partners halusi lähteä partneriksi yritykseen. ’’Tapasimme Vaakan edustajat ensimmäisen kerran maaliskuussa 2017 ja kesäkuussa jo sopimus allekirjoitettiin. Heidän kanssansa kemiat toimivat heti.’’

 

Anssi Kivirannan tarina on kiinnostava, koska hänen bisnes ideansa jalostui 20-vuotiaana, juuri sen ikäisenä minkä ikäinen itse olen nyt. Anssi Kiviranta oli 20-vuotias, kun perusti yrityksensä Telkku.com. Vuonna 2000 Suomessa ei ollut yhtäkään digitaalista hakemistoa televisio ohjelmiin ja tähän Anssi Kiviranta halusi tehdä muutoksen. Ideana oli tehdä sivusta, niin suosittu, että mainostajat kiinnostuisivat siitä ja alkaisivat ostaa digitaalista mainostilaa sivulta. 2007 yritys oli jo kasvanut kannattavaksi yritystoiminnaksi ja yritys teki noin. 500 000 euroa liikevaihtoa vuodessa. Tämän jälkeen Alma media lähestyi yritystä ja osti yrityksen pois Anssilta. Anssin yrittäjä tarina ei jäänyt vain siihen. Tämän jälkeen hän perusti yhdessä puolisonsa kanssa Bo Lkv:en, joka on tällä hetkellä Suomen suurimpia kiinteistövälitys ketjuja.

 

Kovanen taksit on Suomessa tunnettu luksus autoistaan ja hyvästä asiakaspalvelusta. Yrityksen takana haalii Eeva Kovanen, joka on tuonut taksi bisnekseen aivan uuden asiakaskokemuksen ja uutta näkökulmaa yleisesti koko henkilöstökuljetus bisnekseen. Ruotsalainen yhtiö Caboline lähestyi Kovasta ja Kovanen rupesi aktiivisesti luomaan Due diligenceä, jonka kautta Caboline oli valmis ostamaan Kovasen ulos markkinoilta. Kovanen myytyiin Caboline Groupille talvella 2017.

 

Risto Lähdesmäki on mies, joka rakastaa kylmäsoittoja. Risto Lähdesmäen perustama Idean on yritys, jota Risto kiihdytti lähtemällä tunnettuun ja tuntemattomaan Piilaksoon (Silicon valley). Miksi Risto halusi Piilaaksoon, niin hän aisti jostain, että nyt tai koskaan sinne on lähdettävä. Hän oli kuullut paljon siellä työskentelevien ihmisten asenteesta. Risto kertookin, että kun Piilaksossa jutteli toisten ihmisten kanssa, niin se resonoi eikä ollut sellaista pään hakkaamista seinään. Kun toiminta Piilaksossa vakiintui, sijoitusyhtiöt kiinnostuivat nopeasti Desgin yrityksistä. Idean oli juuri hankkinut ison asiakkaan IBM:n asiakkaakseen, kun Ranskalainen yritys CapGemini lähestyi Ideania ja osti yrityksen pois.

 

Rakentaminen oli isossa roolissa 1990 vuoden alkuvaiheessa, jolloin myös rakennus standardeja piti tarkistaa tietyn väliajoin. Marko Malmivaara iskeytyi siis markkinoille Raksystems yrityksen kanssa juuri oikealla hetkellä. Raksystems oli insinööri toimisto, jossa rakentamisesta ymmärrettiin paljon. Raksystemistä kasvoikin pohjosmaiden johtava kuntotutkimus- ja asiantujayhtiö. Raksystem teki exitin vuonna 2007 ruotsalaisen Anticimex:sin toimesta.

 

Miten Markon tarinasta kävi ilmi, rakentaminen oli kovassa buumissa, mutta minkäänlaista verkkokauppaa rakentamiseen liittyvässä bisneksessä ei ollut keksitty. Joni Meltoranta kävi kauppakorkeakoulua, jonka aikana hän teki opinnäytetyön Suomen suurimman rakennustarvikkeiden verkkokaupan perustamisesta ja sen kasvupotentiaalista. Jonin opinnäytetyön otsikko oli ’’Netrauta.fi tarina kolmen vuoden päähän.’’ Opinnäytetyön runko ei mennyt läpi ja opettajat pitivät sitä ihan satutarinana. Opinnäytetyö jäi hyllylle ja Joni jäi keskittämään ajankäyttöään firman kehittämistä varten. Yritys saatiin pystyyn ja verkkokauppa oli valmis, ensimmäisen vuoden liikevaihto oli 1,3 miljoonaa euroa, mutta yritys oli ostoveloissa. Marko etsi kipeästi yritykselle ’’pelastusryhmää’’ ja sai apua Sentica Partnersilta. Sentica Partners ei ollut valmis lähtemään auttamaan Netrautaa, kunnes Joni lähetti Sentica Partnerssin toimitusjohtajalle Matti Rusaselle hänen opinnäytetyönsä, jossa oli visioinut Netraudan tulevaisuutta. Sentica vakuuttui ja lähti yritykseen mukaan. 2009 yrityksen liikevaihto oli 7 miljoonaa euroa ja tuloskin oli voitonpuolella. Yritys teki exitin 2014, kun iso Bygghemma osti yrityksen ulos markkinoilta. Joni valmistui 2016 viralliseksi tradenomiksi, kun hän vei opinnäytetyön uudelleen hyväksiluottavaksi ammattikorkeakouluun. Todella mielenkiintoinen tarina, koska itsekin tällä hetkellä opiskelen yrittäjyyden ohella. Tässä tarinassa sellainen taistelu asenne, muiden ennakkoluuloja vastaan paistoi läpi.

 

Tässä kirjan mielenkiintoisia tarinoita, jossa kaikki yritykset ovat lähteneet aivan nollasta liikkeelle. Kaikista tarinoista käy ilmi, että yrittämisessä alku on kaikesta vaikeinta. Miten potkaistaan liiketoiminta käyntiin, miten epävarmuus peitetään, mihin kohti ollaan nyt menossa, kun tämä on selvitetty, nämä yritykset ja henkilöt niiden takana ovat tosissaan näyttäneet, miten urku avataan. Yrityksellä on ollut aina tarina, jota on käytetty isona osana markkinoinnissa ja ylipäätään. Yrityksen alkuvaiheessa työmäärä on ollut aivan järetön ja se on vaatinut isoja uhrauksia. Todella monessa Casessa on ollut mukana ulkopuolinen konsultti/broker tai pääomasijoitusyhtiö. Ulkopuolinen henkilö tai yritys on tuonut juuri sen puuttuvan palasen yritykseen, josta moni Exit- kirjan henkilö on ollut todella kiitollinen. Itse EXIT prosessi ja neuvottelut ovat olleet toisille yrittäjille helppoja ja nopeita ja toisille tähänastisen työuran kovin ja stressaavin, jopa vuosia kestävä punnerrus. Kaikkia tarinoiden yrittäjiä ajaa silti sama aate: Yrittäminen on asenne ja Exit ei ole muuttanut elämää hirveästi, oikeastaan yhtään.

Sain kirjasta paljon inspiraatiota irti ja se opetti ennen kaikkea sen, että mikään ei ole mahdotonta. Mitään konkreettista oppia, jota ottaisin heti mukaan, en kirjasta saanut irti. Paljon uusia termejä esimerkiksi Due Dilligence, josta lähdin heti hakemaan lisää tietoa. Pääomasijoitusyhtiö toiminta vaikutti todella siistille ja se on maailma, missä tulen itsekin jonain päivänä olemaan mukana. Kirjassa puhuttiin paljon myös yrityksen taloudellisesta puolesta ja sen mittaamisesta. Se herätti minut sinne puolelle ja nyt seuraavaksi tulen ottamaan tietoa siltä puolelta irti.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!