Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Exit – yritystarinoita Suomesta

Kirjoitettu 31.01.21
Esseen kirjoittaja: Aleksi Luukkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Exit - vol. 2
Kirjan kirjoittaja: Matias Mäenpää ja Anssi Kiviranta
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita, 9.03. Yrittäjyys

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tämä kirja sisältää inspiroivia yritystarinoita Suomesta ja suomalaisista innovaatioista. Kirja pureutuu 15 mielenkiintoiseen tarinaan, jossa Suomaisen ideoima yritys on lopulta myyty ja näin ollen tekijät ovat tehneet rahakkaan exitin. Suosittelen kirjaa jokaiselle, jolla on intohimoa yrittämiseen tai vahvaa paloa menestyä elämässä. Aluksi mietin, että kirjasta on jotenkin hankala lähteä kirjoittamaan esseetä, mutta hetken mietittyäni kirjassa oli pari itselle mieleen painuvaa tarinaa ja loppujen lopuksi kaikissa tarinoissa on hyvin paljon samaa. Lopussa peilaan ajatuksia myös omaan tekemiseen ja projekteihin.

Noora Fagerström

Kirjan ensimmäinen tarina kohdistuu Jungle juice bar nimiseen yritykseen, joka tarjoaa raikkaita smoothieta, jotka toimivat hyvin nopeana välipalajuomana ja vitamiinipommina. Tai näin ainakin nettisivuilla väitetään. Itse en ole koskaan kyseisen puljun tuotteita ostanut/maistanut niin en osaa tarkemmin niistä kertoa. Tarinan päähenkilönä toimii Noora Fagerström, jonka unelma mehubaarista lopulta toteutuu väririkkaitten vaiheiden jälkeen. Noora on jo pienestä pitäen oppinut tekemään paljon töitä ja hänen periksiantamaton luonteensa on iso syy siihen miksi Jungle juice bar on noussut koko kansan tietoisuuteen Suomessa ja myös muualla. Kirja kertoo myös ne rankat ajat, kun hänen piti aviomiehensä kanssa laskea kolikoita ja suunnitella mitä ruokaa kaupasta on vara ostaa. Tämä on yksi iso syy siihen, miksi tykkään lukea tämän tyyppisiä kirjoja. Jos menisin nyt katsomaan instagrammista Nooran tai jonkun muun exitin tehneen henkilön kuvia, voisin kuvitella, että siellä on joku loma kuva hienon purjeveneen kannelta ja elämä hymyilee. Nämä kuvat ja ihmisten somekäyttäytyminen muutenkaan eivät kerro koko totuutta ja siksi on tärkeää ymmärtää ihmisten taustoja ja on mahtavaa, että näistä aiheista kirjoja kirjoitetaan.

Ensimmäistä kertaa Jungle juice bar oli tekemässä kansanvälistä läpimurtoa, kun uusi liike avattiin Espanjaan, mutta se ei kuitenkaan vielä lyönyt läpi ja liike suljettiin noin vuodenpäivien jälkeen. Loppujen lopuksi yritys sai siivet alleen ja eri sijoittajat kiinnostuivat konseptista. Exit tapahtui, kun pitkien neuvottelujen jälkeen Ruotsalainen Vaaka Partners osti enemmistöosuuden Jungle juice bar-yrityksestä. Tämä tarina jäi itselleni ehkä vahvimmin kirjasta mieleen. En osaa selittää, että miksi. Yksi syy varmasti on se, että tällaisia menestystarinoita, joissa nainen on pääosassa ei vielä ole läheskään niin paljoa kuin miehistä ja itse en ainakaan niistä ole paljoa lukenut. Toivottavasti tämäkin asia tulevaisuudessa tasoittuu.


Joni Meltoranta

Jonin tarina lähti liikkeelle, kun hän suunnitteli opinnäytetyössään verkkokaupan perustamisen ja kasvun. Hän ei tiennyt alasta juuri mitään ja arvioijat eivät antaneet mitään arvoa pojan satuilulle. Teksti laitettiin hyllylle yli kymmeneksi vuodeksi. Loppujen lopuksi hän toteutti suunnitelmansa ja perusti Suomeen ensimmäisenä menestyneen verkkokaupan.
Meltoranta päätyi opiskelemaan rautakauppaan tradenomiopintojen jälkeen, kun ura jalkapalloilija ei auennut. Pikkuhiljaa hän kuitenkin siirtyi yrittäjäksi ja perusti netrauta.fi nimisen verkkokaupan. Kaikki lähti liikkeelle kuluttajatutkimuksia tekemällä, joista selvisi, että tällaiselle palvelulle voisi olla kysyntää. Toimialalla oli jo omat suuret toimijat. Kilpailuun mukaan lähteminen vaati nuorelta mieheltä suurta itseluottamusta ja osaamista. Netrauta.fi oli kuluttajille edullisempi vaihtoehto, koska tuotteet pystyttiin toimittamaan kotiovelle suoraan Virosta. google mainonta ja muu digimarkkinointi oli avain asemassa asiakashankinnassa alku vaiheessa. Vaikka netrauta oli nousussa ja myynti kasvoi vuosittain, oli silläkin ajoittain vaikeutensa. Välillä Joni joutui miettimään, että mitä laskuja pystyn tänään maksamaan ja mitä jätän myöhemmälle. 8 Suomalaista sijoittajaa lopulta pelasti netraudan ongelmista ja häämöttävästä konkurssista. Tässä taas hyvä esimerkki siitä, että yleensä yritykset eivät mene konkurssiin sen takia, etteikö tuotteella/palvelulla olisi asiakkaita vaan sen takia, että kassasta loppuu yksinkertaisesti rahat, kun laskut erääntyvät.

loppujen lopuksi yrityskauppojen myötä Joni teki exitin ja netrauta.fi myytiin eteenpäin. Nyt hänellä on jo uudet suunnitelmat näköpiirissä. Vanhana jalkapalloilijana minuun uppoaa hänen vertauksensa ”yrityskaupasta ei saa samaa euforiaa kuin maalin teosta veikkausliigasta”.  Exitin ymmärtäminen vaatii enemmän prosessointia. Olen huomannut myös saman asian liiketoiminnassa. Kaupan tekeminen ei ole sama asia kuin esimerkiksi urheilussa onnistuminen. Jossain vaiheessa luulin, että saan siitä samanlaisia kiksejä kuin urheilussa, mutta näin ei ole. Siksi on tärkeää pitää myös urheilu osana elämää. Se tuo hyvää vastapainoa työnteolle. Vaikka tässä tarinassa ei menty älyttömän syvälle netraudan tai Jonin tarinaan, halusin silti nostaa tämän esille. Syy löytyy varmasti siitä mistä koko tarina lähti liikkeelle. Nuoren miehen unelmasta ja visiosta, jolle aluksi naurettiin. Jotenkin koen jonkinlaista samaistuttavuuden tunnetta tähän tarinaan. En ole varma, että miksi, koska ei minun visioitani ja suunnitelmia ole koskaan lytätty, päinvastoin. Mutta silti jotenkin tämä resonoi minussa.

Yksi iso asia, mitä ehkä jäin kirjalta ja tarinoilta vielä kaipaamaan oli konkreettiset asiat, joita ihmiset tekivät päivittäin. Paljon puhuttiin kovasta työnteosta, myymisestä, markkinoinnista, tuotekehittelystä, palavereista ja talouden kehittämisestä, mutta olisi ollut kiintoisaa tietää vielä tarkemmin, mistä niin sanottu perustyöpäivä koostui eri aikoina. Jos joitakin yhteisiä piirteitä nostaisin kirjasta esille niin kovan työn lisäksi esille, nousee alku vaikeudet, pitkäjänteisyys, usko omaan unelmaan, tuki oikeilta ihmisiltä, läheiset ja voittamisen jano, vaikka tulee tappioita ja vastoinkäymisiä.
Tarinoissa huomaa myös hyvin, kuinka muun maailman kehitys vaikuttaa yrittäjyyteen ja ihmisten suhtautumiseen siihen liittyen. Ennen somea ja internetin yleistymistä tietoa oli heikommin saatavavilla. Kaikki piti opetella itse ja myös oppiminen kokeneimmilta yrittäjiltä oli hankalampaa. Moni myös kertoi, että yrittäjyyteen suhtauduttiin lähinnä huvittuneena ja neuvottiin menemään normaaliin palkkatyöhön. Onneksi vahvat persoonat, ovat pitäneet päänsä kylmänä ja jatkaneet yrittämistä kommenteista huolimatta. Nykyään yrittäminen on paljon helpompaa ja siihen suhtaudutaan myös eri tavalla. Myös erilaiset yritysmuodot kuten kevytyrittäjyys lisääntyy jatkuvasti. En usko, että tuohon aikaan moinen olisi vielä ollut mahdollista, mutta nykyään sitä tyrkytetään jatkuvasti mainoksissa.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!