Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

EXIT kertoo 15 erilaista tarinaa 15 yrittäjästä. Yrittäjät kertovat matkansa yrityksen perustamisesta exitiin. Kirjalle ehdottomasti plussat tarinoiden laajuudesta ja siitä kuinka yrittäjät on saatu kertomaan aivan alusta asti oma tarinansa. Melkein jokaisen kohdalla on ollut myös suuria vaikeuksia ja nämä myös on tuotu hyvin esille kirjassa. Menestykseen johtaneet teemat ovat melkein samat jokaisella ja puhutaan niistä lisää myöhemmin. Kuuntelin itse kirjan äänikirjana ja pakko myöntää näin 100% kuuntelun jälkeen, että jokainen tarina ei jäänyt täysin mieleen, mutta pääpiirteittäin jutun juoni on takaraivossa kylläkin. Idean kirjan kuuntelemiseen olen saanut useiden eri suositusten kautta. Radiossa Jari Linnonmaa on hehkuttanut kirjaa tukeshown kanssa ja samoin akatemialla useat ovat maininneet kirjan olevan laaturytkettä.

 

Kirjassa oli todella paljon sellaista tietoa itselle tutuista yrityksistä, jota ei ollut ennen kuullut. En tietenkään ollut myöskään tutkinut näiden yritysten taustoja entuudestaan, mutta esimerkiksi Jungle juice barin tarina oli hienoa kuulla miten aivan kammottavan suurella riskillä on menty ja uskottu omaan tekemiseen. Vahvan uskon ja kovan työmäärän tuloksena firmalla menee aika nätisti näinä päivinä. Jungle juice barin tarinassa huokuu Noora Fagerströmin asenne ja tahto yrittäjyyttä kohtaan. Hän on tehnyt aina töitä helkkaristi ja yrittänyt tienata itselleen rahaa. Mehubaarin alkuvaiheilla oli kovia aikoja, jolloin hänen oma omaisuutensa on ollut mehubaarin panttina, jotta toiminta lähtee pyörimään. Kovina aikoina on täytynyt laskea jokainen kolikko tarkkaan, että rahat ovat riittäneet bisneksen pyörittämiseen ja ennen kaikkea elämiseen. Tässä tarinassa myös on mukana Nooran mies ja he kertovat mitä on ollut pyörittää tällaista bisnestä puolison kanssa. Vaikeita aikoja on ollut, mutta tilanne oli helpottunut, kun he olivat jakaneet selvät vastuut molemmilleen ja hoitaneet omat hommansa itse. Tässä tilanteessa on varmasti sekä hyvät että huonot puolet, kun pyörittää bisnestä oman puolison kanssa ja samaan aikaan koko omaisuus on kiinni. On ollut hienoa nähdä nyt Diili-ohjelmassa Nooraa lisää kun on kuullut hänen tarinansa mehubaarin perustajana.

Nooran jälkeen mieleen jäi tarina Joni Meltorannasta, joka oli ammattijalkapalloilija. Hän koki paljon pahoja loukkaantumisia, jonka jälkeen hän kääntyi bisnespuolelle. Hän kävi kauppakorkeakoulua, jossa teki opinnäytetyön rakennustarvikkeiden verkkokaupan perustamisesta ja sen kasvupotentiaalista. Opinnäytetyö koski netrauta.fi tarinaa ja siinä hetkessä sitä ei osattu arvostaa ja sitä pidettiin aivan liibalaabana. Jonilla oli kova palo kehittyä ja oppia jatkuvasti uutta. Kilpailuhenkisyys ja kova työmäärä oli hänen veressään ammattiurheilijataustan vuoksi ja hänen intohimo potki häntä eteenpäin. Lopulta hänellä oli firma ja verkkokauppa pystyssä. Liikevaihtoa tuli, mutta samalla heillä oli paljon velkaa, johon he tarvitsivat apua. Tässä vaiheessa tarinaa tuli jännä käänne, kun Joni lähetti sijoittajalle oman opinnäytetyönsä ja sai tällä vakuutettua sijoittajan mukaan toimintaan. Vahva panos opinnäytetyön kanssa oli tuottanut tulosta vuosien päästä ja homma jatkui positiivisesti eteenpäin. Vuosien päästä Joni sai myös paperit pihalle koulusta juuri samalla opinnäytetyöllä, joka ei ensimmäisellä kerralla ollut tehnyt tarvittavaa vaikutusta.

Onnibus toi Suomeen ensimmäisenä lipun ostamisen netin kautta. Heidän toimintansa perustui siihen, että myydään bussit täyteen eikä ajeta puoliksi tyhjillä autoilla. Muut kilpailijat nauroivat heille ensin ja varsinkin heidän kampanjoilleen, jossa he möivät lippuja muutaman euron hinnalla. He kuitenkin saivat autoja täyteen ja muut kilpailijat rupesivat kritisoimaan heitä ja tämä taas oli kuin liekkiä heidän markkinointiin. Nimittäin he saivat lehtiotsikoita heidän halvoista hinnoistaan jatkuvasti muiden valittaessa niistä. Kilpailevat yhtiöt antoivat siis ilmaista markkinointia tässä tapauksessa Onnibussille ja nostattivat heidän mainettaan halpana bussiyhtiönä. Kun kuunteli Onnibussin tarinaa niin tuli mieleen bussimatkat, joita oli tehnyt Onnibussilla vs muilla yhtiöillä. Onnibussilla matkustaessa bussit ovat olleet usein melkein täynnä tai siellä on muutamia hajapaikkoja vapaana. Vertauksena esimerkiksi Koiviston kyydit, joilla on tullut myös kuljettua niin siellä usein saattoi olla 10 ihmistä koko bussissa. Koivistolla bussimatka maksoi about 14 euroa ja sama matka maksaa Onnibussilla about 7 euroa. Koiviston autossa on 10 henkeä, jolloin koko auton myynti on 140€. Onnibussilla on kahdessa kerroksessa väkeä vaikka 50 henkeä, jolloin myynti on 350€. Kumpi kuullostaa paremmalle?

 

Vanha kunnon sissimarkkinointi nousi esille myös muutamissa tarinoissa. Arvostan itse sissimarkkinointia, sillä usein yrittäjä on keksinyt oivallisen tavan tehdä markkinointia todella pienillä kustannuksilla. Sissimarkkinointi kirjaa suosittelen tässä ohimennen kaikille, joita kiinnostaa normaalista markkinoinnista poikkeavat tavat tehdä markkinointia. Tässä kirjassa sissimarkkinointia tehtiin ainakin Telkku.comin tarinassa, jossa nuoret jakoivat flaikkuja opiskelijataloihin.

Hoplopin tarina sai alkunsa kun yrittäjät kiersivät ympäri Eurooppaa etsimässä leikkipuistoihin laitteita ja loivat täysin uuden markkinan Suomeen, sillä tälläisiä maksullisia leikkipuistoja ei ollut aiemmin. Tässä tarinassa ei toiminut sama kuin Jungle juice barin tarinassa, sillä tarinan yrittäjät erosivat ja soppa niin sanotusti paloi pohjaan. Tässä omat roolit ja vastuut eivät olleet niin selvät kuin Fagerströmeillä, mutta loppujen lopuksi Hoplopillakin meni hommat maaliin.

 

Mikä kuitenkin yhdistää kaikkia tarinansa kertojia? Luontainen uteliaisuus uutta kohtaan ja kyky kyseenalaistaa vanhoja kaavoja ja tahto tehdä asiat omalla tavalla. Helkkarin kova työpanostus ja usko omaan tekemiseen, ihan sama mikä tilanne on. Riskien sietokyky aivan uskomaton ja intohimo omaa tekemistä kohtaan. Käytännössä kaikissa tarinoissa yrittäjät olivat laittaneet oikeastaan kokonaan oman elämänsä yritykselle ja tehneet kaikkensa, jotta ne menestyvät. Menestys ei tule ikinä helpolla, mutta vertaa 2000 luvun alun tarinoita, niin on nykyään paljon helpompaa hakea tietoa ja asiat tapahtuvat paljon nopeammin kuin siihen aikaan. Tietysti nykyään myös muiden on helpompi saada tätä tietoa ja kilpailevia yrityksiä on varmasti. Jos erilaiset yrittäjätarinat perustamisesta exitiin kiinnostaa niin ota ehdottomasti tutkan alle tämä opus.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!