Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Experience Economy

Kirjoitettu 09.06.13
Esseen kirjoittaja: Juho Koistinen
Kirjapisteet: 3
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Experience economy

 

Tässä kirjassa käsitellään elämystaloutta ja uudella tavalla palvelujen, tuotteiden markkinointia ja myyntiä.

Ihmiset maksavat nykypäivänä hyvistä elämyksistä ja palveluista mielellään hieman enemmän rahaa, kuin normaalisti. Otetaan esimerkkinä vaikka parturi mistä kerron oman esimerkkini. Menin Jyväskylässä Naps nimiseen parturiin, jossa tilasin hiustenvärjäyksen ja leikkauksen, siellä ensimmäinen asia mikä pisti korvaani oli, että hän kyseli hirveän tarkasti minkälaisen tukan haluaisin, jaksanko laittaa sitä yms. Se oli jo verrattuna edelliseen parturiini hyvää palvelua, mutta sitten värin vaikutuksen aikana sain teetä ja suklaata, jonka voi myöskin mieltää vielä hyvään palveluun. Mutta sitten väriä pestessä sain, jonkin päähieronnan mitä en osannut odottaa, mikä tuntui hyvälle ja oli oikeasti elämys ja extraa. Tämmöisistä pienistä lisäpalveluista/elämyksistä olemme valmiita maksamaan. Muuten maksoin parturistani 60 €, mikä on selkeästi normaalia enemmän.

 

4 E

Tässä tämä akatemiallakin hehkuttama 4 E-systeemi, mistä akatemia on pistänyt vielä yhdellä paremmaksi, mutta kertauksena tämähän muodostuu tällaisista sanoista kuin ja peilaan tätä meidän buukkaajaprojektiimme:

 

Entertaiment: Asiakkaan huomio kiinnitetään tuotteeseen tai palveluun. Asiakas pääsee halutessaan meillä itse kokeilemaan, kuinka helppoa ja vaivatonta aika on varata meidän järjestelmämme kautta, mikä on tärkeää myynnin kannalta, ettei heidän tarvitse uskoa pelkästään meidän sanomisiamme.

 

 

Education: Asiakkaalle opetetaan uusia tietoja ja taitoja.

Velvollisuutemme on mennä kertomaan tuotteestamme asiakkaalle, koska olemme huomanneet, että he eivät oikeasti hahmota edes miten se toimii, kun markkinoilla on niin paljon kilpailijoita niin heillä on paljon epäluuloja tuotteestamme.

 

Escapist: Asiakas saa itse vaikuttaa tapahtumien kulkuun

Meillä on laaja valikoima, joka käy kaikenkokoisille yritykselle ja pystymme rakentamaan myös nettisivut, jos asiakas niin toivoo. Lisäksi meiltä on saatavana Email-markkinointia, FB-spammeria, ja kesäksi meille on tulossa myös kassajärjestelmä, joten asiakkaalla on hyvä valita juuri haluamansa tuotteen meiltä.

 

 

Esthetic: Asiakas nauttii ympäristöstä

Me pyrimme sopimaan siis 30-60 min tapaamisia hänen omalla kotikentällään eli heidän työpaikallaan mikä ei välttämättä ole paras juttu, mutta tällä hetkellä se on ainut. Ideana itsellä ja muillakin olisi saada esim. 10-20 yritystä johonkin samaan tilaan, jossa olisi tarjolla ruokaa ja juomaa. Siellä jakasimme heille tietoutta asiasta ja he saisivat kysyä heitä askarruttavia kysymyksiä, jossa heillä olisi ehkä helpompi tehdä ostopäätös, kun se ei tunnu niin kiireiseltä päätökseltä kuin omalla työpaikalla.

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!