Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Experience economy

Kirjoitettu 29.09.13
Esseen kirjoittaja: Sara Savolin
Kirjapisteet:
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Elämystalous- se on se ala joka tuntuu olevan kovasti nosteessa niin akatemialla kuin sen ulkopuolellakin ja joka itseänikin alana kiehtoo paljon. Kävimme MT-porukan kanssa keväällä Helsingissä tutkimassa yrityksiä 4E-mallin kautta ja se oli silmiä avaava kokemus. Luultavasti ”normaalit” asiakkaat eivät analysoi liikkeitä ja palveluita niin syväluotaavasti kuin me sillä kerralla, eikä kaikilla havaitsemillamme asioilla ole ehkä oikeasti mitään väliä, mutta luultavasti monet kirjallisesti toteamme asiatkin vaikuttavat asiakkaisiin vähintäänkin alitajuntaisesti heidän luodessaan käsitystä brändeistä jne.

Näistä vierailuista jotakin oppineena pyrimme luomaan 4E:n mukaisen ympäristön pop up-liike Pilkkeeseen. Teemahan oli suomalainen design ja ekologisuus, mitä yritimmekin ilmentää kaikessa Pilkkeeseen liittyvässä, niin markkinoinnissa kuin sisustuksessakin.

Mitkä sitten olivat nämä maagiset 4E:tä, joiden avulla tuotteesta/palvelusta luodaan ELÄMYS?:

Entertainment: jonkinlaista viihteellistä arvoa asiakkaalle

Kun asiakas on saatu liikkeeseen sisälle, mikä hänet siellä sitten pitää? En ollut itse Pilkkeessä myyjän ominaisuudessa, mutta voisin kuvitella että on ollut hyvin haasteellista löytää tasapaino esimerkiksi asiakaspalvelun aktiivisuudessa. Joku voi arvostaa sitä että hänelle tullaan juttelemaan niitä näitä ja kehumaan kuinka hyvin R-Collectionin huivi rouvalle sopii, joku taas saattaa haluta olla aivan omassa rauhassaan. Se on yksi vahvasti viihtyvyyteen vaikuttava tekijä, mikä vaatii vain kehittynyttä asiakkaanlukusilmää.

Halusimme että liikeeseemme jää mielellään vain hengailemaan, ja siksi teimmekin tuunaamistamme ja samalla myynnissä olevista huonekaluista nurkkauksen jossa oli lehtiä, niin aikakauslehtiä kuin tuotteidemme katalogeja. Silloin tällöin tarjolla oli myös kahvia ja kuppikakkuja. Itse koin sohvanurkkauksen jopa kahvilan kaltaisena mukavana paikkana tehdä töitä. Asiakkaat eivät kuitenkaan käyttäneet nurkkausta niin paljon hyväkseen kuin olisimme toivoneet (mitä enemmän ihmisiä sisällä liikkeessä kerralla, aina parempi, yksin on ahdistavaa olla ostoksilla).  Musiikki olisi ollut hyvä lisä Pilkkeeseen, kenties Pariisin Kevättä soittamalla asiakkaalle olisi luotu entistä rennompi ja siksi ostoherkempi olo.

 

Education: asiakas oppii jotain uutta

Globe Hope, täysin kierrätysmateriaaleista valmistettujen tuotteiden brändi, oli hyvä pohja antaa asiakkaalle tietoa jota hänellä ei luultavasti aiemmin ollut. Uuden opettamisesta on asiakkaille muutakin hyötyä kuin tietopääoma; se voi kasvattaa sosiaalista statusta. Aina kun kuulet joltain tutultasi jotain uutta ja jännittävää, luultavasti ajattelet hänestä edes hiukan positiivisemmin ja arvostat häntä hieman enemmän, hänhän on antanut SINULLE jotain mitä kertoa eteenpäin, ja kasvattaa OMAA statustasi.  Ei siis sillä että pelkkä tietopääoma ei itsessään olisi arvokasta!

 

Escapist: asiakas pääsee hetkeksi pakoon todellisuutta tai osallistumaan ja vaikuttamaan itse elämykseensä.

Nojaa, tämä osio jäi meillä ehkä hieman vajaavaiseksi. Olihan meillä haisaappaiden ja Ihmispadan arvontaa sillointällöin, mutta lähinnä tapahtumien yhteydessä. Mahdollista olisi ollut pitää vaikkapa ”suunnittele oma pussukkasi”-kilpailu koko aukiolon ajan, ja voittaja olisi saanut itselleen suunnittelemansa lapatop/iPad pussukan. Asiakkaan aktivoinnilla hänelle annetaan vaikutelma että hänellä on valtaa asioihin, jolloin hänen mielensä on vastaanottavaisempi ostoksille.

Esthetics: asiakas nauttii näkemästään, kuulemastaan ja haistamastaan.

Tässä mielestäni onnistuttiin; kaikki kieli luonnollisuudesta, tuotteista sisustukseen ja myyiin. Vaaleat parkettilattiat, riukutikapuut, hamppunarulla sidotut lahjapaketit… Kuvasta puuttui vain koivuklapien tuoksu ja heinäpaalit. Harmi ettei niitä voinut mahdollisten allergisten varalta voinut toteuttaa vaikka nämä mielessä kävivätkin!

 

Jossittelua Pilkkeeseen liittyen on paljon, olisimmeko voineet tehdä jotain liikkeessä toisin, vai oliko kaikki kiinni markkinoinista? Niin tai näin, se oli ensimmäinen askel jonkin elämyksellisen luomiseen Milliolle. Onneksi tulee taas perinteinen joulupopup, jolloin näihin 4E:n voi keskittyä entistä paremmin.

Lopuksi: Neljän E:n tehtävä on erottaa tavalliselta tuntuvat tuotteet tai palvelut muista. Vaikka Starbucksista ja Coffee Housesta saa molemmista varmasti samoja tuotteita, se ei jostain syystä vain ole sama asia. Jo pelkästään se, että saan Bucksissa mukiin oman nimeni, vieläpä ulkomailla käydessä kirjoitusasulla SaraH, saa minut lähtemään mielummin Lontooseen asti Bucksiin. Ne ovat ne pienet erottavat tekijät.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!