Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Experience economy

Kirjoitettu 01.10.13
Esseen kirjoittaja: Unna Ahokas
Kirjapisteet: 3
Kirja: Experience Economy
Kirjan kirjoittaja: B. Joseph Pine II, James H. Gilmore
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Experience Economy on taas kerran kirja, joka on täynnä esimerkkejä. Minä en saa niistä yleensä mitään irti ja niitä on vaikea viedä käytäntöön. Tämänkin kirjan olisi vointu tiivistää parinkymmeneen sivuun, sillä suurin osa oli ihan turhaa.

 

Tiimiakamialla olen oppinut ymmärtämään kokemuksen eron verrattuna pelkkään palveluun tai tuotteeseen. Haasteenahan on osata viedä nämä tiedot käytäntöön. Siksipä tarkastelenkin kirjaa Tiimiakatemian syntymäpäivien kautta, jonka projektipäällikkönä toimin.

 

Neljä E:tä Tiimiakatemian syntymäpäivissä

 

Estetichs

 

  • Paikan on oltava linjassa markkinoinnin kanssa. Sen on myös luotava WOW-kokemus, eikä vain kerran vaan useasti.
  • Yksityiskohdat ovat tärkeitä, ja niillä pystyy yllättämään vieraat positiivisesti.
  • Kirjassa todettiin, että estetiikan tulee olla totuudellista itselleen. Eli haluamme välttää päälleliimattua vaikutelmaa. Kaiken on oltava linjassa työntekijöiden asustuksesta valaistukseen.

 

Entertainment

 

  • Kokemus muodostuu tässä kohdassa paljolti ihmisistä. Näkisin, että kaikista paras tulos syntymäpäivillä on se, että kaikki juttelevat mahdollisimman paljon muille ihmisille. Alumnit vanhoille tiimikavereille, mutta myös uusille tiimiyrittäjille. Haluan, että jokainen lähtee tapahtumasta kokien, että he saivat jotain itselleen.
  • Millaisilla teoilla voimme luoda tätä kokemusta? Miten voimme inspiroida pelokkaita pinkkuja juttelemaan valmistuneille? Mitä voimme tehdä etukäteen, jotta ihmiset olisivat innostuneita tapahtumaan tullessaan?
  • Musiikki, puhujat ja muut tällaiset elementit tuovat viihtyvyyttä. Rakenne on suunniteltava hyvin! Asioiden tulee tapahtua juuri oikeassa kohdassa.
  • Viihteen on oltava kiehtovaa, jotta vieraat eivät lähde pois. Mikä voisi olla sellaista joka saisi ihmiset hyvälle tuulelle ja suorastaan unohtamaan, että muita paikkoja on?

 

Escapism

 

  • Tällä hetkellä ajatuksena teemasta on Black&White. Mietimme ideaa siltä kannalta, että haluamme valoittaa ihmisille Tiimiakatemian historiaa enemmän. Wall of Fame, Innovate or Die-kirja, Taivas ja helvetti: nämä jutut kiinnostavat ihmisiä, sillä he haluavat saada inspiraatiota ja tietoa siitä mitä muut ihmiset tekevät.
  • Tarvitsemme selkeän ajatuksen siitä, mihin maailmaan haluamme ihmisten menevän. Onko se vuosi 1993 kun Partanen loi Tiimiakatemian? Vai kenties se aika kun asiakas itse on ollut Akatemialla? Miten voimme luoda sen kun ihmiset ovat eri vuosikymmeniltä? Kirjassa sanotaan, että teeman sisälle pitää saada monta teemaa. Voisiko tapahtumapaikka olla jaettu eri vuosien ja sitä myöten eri tiimien välille? Valokuvilla ja muilla vanhoilla asioilla voidaan tuoda tietty ajanhetki takaisin.
  • Vai haluammeko vain luoda pelkästään vanhan tunnelman? Liittykö se silloin mitenkään Tiimiakatemiaan ja luommeko päälleliimatun teeman joka ei anna kenelläkään yhtään mitään? Ja mitä vanhaa tarkoitamme, 20-luvun Amerikkaa vai 1800-luvun Suomea?
  • MT:n viime kerralla jotkin tiimit heittivät ilmoille vanhoja Akatemian termejä, esimerkiksi lannoitus. Tulisiko meidän tuoda näitä juttuja takaisin, tehdä esimerkiksi jonkinlainen opas uusille tiimiyrittäjille vanhoista termeistä? Haluavatko uudet tiimiyrittäjät tietää vanhoista ajoista ja pystyisivätkö he uppoutumaan siihen maailmaan?

 

Education

 

  • Asiakas saa uusimmat Partasen kirjavinkit
  • Asiakas saa tietää mitä vanhoille tiimiakatemialaisille ja uusille tiimiakatemialaisille kuuluu
  • Voisiko markkinoinnissakin olla jotain hyödynnettävää tietoa? Esimerkiksi jokin kirja, luento tai vaikka kolumni jonka voisi jakaa meidän agenteille tai kaikille alumneille?
  • Entäpä jos sponsoroivista firmoista olisi jotain tietoa joka olisi hyödyttävää asiakkaille? Miksi sponsoroivat firmat ovat aina B2C, eivätkä B2B?
  • Tiimiakatemia kannustaa tekemällä oppimista. Mitä sellaista tekemistä voisi olla syntymäpäivillä, jossa samalla oppisi? Vapaaehtoiset pisteet joissa voi oppia olisivat hyvät. Tai mitä jos tilan puutteen vuoksi hyödynnetään esimerkiksi vessoja tai aulaa?
  • Edelleen internetmaailma kiehtoo: miten voimme tuoda tämänkin ulottuvuuden syntymäpäiviin? Twitter, Facebook, mitä muuta on?

 

Aistit Tiimiakatemian syntymäpäivissä

 

Haju

 

  • Miltä haluamme tapahtuman tuoksuvan? Alkoholilta? Emme varmaan. Mitä meidän on sitten tehtävä ettei alkoholin haju peitä kaikkea? Onko meillä kukkien tuoksua ilmassa? Vai kenties savukone? Viime vuoden MT kävi Ruotsissa ja törmäsi siellä firmaan joka myi hajuja. Tietyllä hajulla saa ihmiset toimimaan tietyllä tavalla. Voisimmeko me kokeilla sellaista?

     

  • Miten voimme myös pitää huolta, että esimerkiksi vessat eivät haise illan aikana? Käykö joku siivoamassa vessat tai tanssilattialle kaatuneet alkoholit?

     

  • Jos tilat ovat pienet, ihmiset itsekin alkavat haista. Tällaiseen tilanteeseenkin on mietittävä ratkaisu. Voimmeko tuulettaa tilaa jotenkin?

 

Kuulo

 

  • Äänentoisto on jokavuotinen ongelma syntymäpäivillä. Ohjelma menee ohi. Tänä vuonna otamme käyttöön laadukkaat laitteet. Lisäksi tarkistamme ne etukäteen, jotta yllätyksiä ei tule.

     

  • Monesti ohjelman seuraamista ovat vaikeuttaneet ihmiset jotka juttelevat sen aikana. Tähänkin voi puuttua sillä, että tekee selväksi milloin ohjelma alkaa. Myös ohjelman sisältö voi olla monelle mysteeri. Ihmisten täytyy jo etukäteen odottaa ohjelmaa, jolloin heillä on syy seurata sitä.

     

  • Sitten kun ohjelma alkaa, esimerkiksi sammuttaa valot ja laittaa musiikin niin kovalle, etteivät ihmiset voi jutella. NBF:ssä käytetään aloitusvideoita, sopisivatko ne meille?

     

  • Ohjelman aikana voisi olla työntekijöitä, jotka ohjaavat juttelevia ihmisiä olemaan hiljaa tai poistumaan tilasta. Tällöin ohjelma saa ansaitsemansa huomion.

     

  • Ohjelman välissä olevaa musiikkia täytyy miettiä tarkkaan. Sen tulee sopia teemaan ja luoda lisäksi sellainen tunnelma jonka me haluamme. Musiikkivalinnalla ja sen kovuudella voimme määrittää mitä ihmiset tekevät juhlassa.

 

Näkö

 

  • Tässä vaiheessa 4 E:n estetiikka tulee kuvaan. Toteuttamalla teeman hyvin luomme juhliin hyvän tunnelman. Yksityiskohtia ei voi korostaa liikaa, kunhan muistaa kirjassakin olleen varoituksen siitä, ettei tunge liikaa krääsää joka paikkaan.

     

  • Ihmisillä on hyvä olla jotain katseltavaa silloin kun heillä ei ole ketään kelle puhua. Jos seinät ovat vain valkoista, menee homma aika tylsäksi.

     

  • Kulissien taakse ei ole hyvä nähdä, ellei se ole tarkoituksellista. Lisäksi erilaisissa häslingeissä ja paniikkitilanteissa työntekijöiden on oltava rauhallisia. Kaiken on hyvä näyttää siltä, että se kuuluu ohjelmaan, vaikka joutuisimmekin improvisoimaan.

     

  • Jokaisen halukkaan on nähtävä ohjelma. Lavan tulee olla niin korkealla, ettei kukaan joudu liikaa kurkottelemaan nähdäkseen. Näköesteet on myös poistettava ja huomioitava se, että joku voi tulla pyörätuolissa.

 

Maku

 

  • On erittäin tärkeää, että juomat ovat oikeanlaisia. Juuri oikeanmakuisia ja kylmyydeltään sopivia. Lisäksi monille vaikuttaa se, mistä juodaan. Muovituopit vai lasiset? Miten paljon juomia meillä on edes tarjolla?

     

  • Aloitusmaljakin on oltava juuri oikeanlainen. Pitää myös muistaa alkoholittomat!

     

  • Jos tarjoamme coctail-paloja tai muuta ruokaa, on niiden oltava hyvänmakuisia. Liian hienoksi ei kannata vetää, ja mielestäni niiden on oltava mahdollisimman täyttäviä, jotta ihmiset eivät karkaa kesken tapahtuman nakkikioskille. Pitää taas muistaa ruoka-aineallergiat.

     

  • Haju ja maku ovat linkittyneitä toisiinsa. Siksipä meidän tulee huolehtia molemmista!

 

Tunto

 

  • Tuntoaistihan on haastava, koska eri ihmiset koskevat eri asioihin. Kaikki kävelevät kuitenkin lattialla, siksi sen on oltava jatkuvasti puhdas eikä ainakaan liukas. Käteen annettavat asiat, kuten alkumalja tai ohjelmavihko, on mietittävä oikeanlaiseksi. Servetit ja tuolit, kaiken on oltava kohdallaan.

     

  • On oltava paikkoja joihin ihmiset voivat mennä, jos tilat käyvät liian ahtaiksi. On ahdistavaa jos jokapuolella on paljon ihmisiä painautumassa vasten. Myös liika kuumuus tai kylmyys on huono asia. Meidän tulee tietää etukäteen josko pystymme säätelemään lämpötilaa jostain.

 

Loppumietteet

 

Kirjasta heräsi idea, mitä jos kokemuksetkin ovat jo vanhentuneita? Tämä kirja on yli kymmenen vuotta vanha. Entäpä jos me elämmekin jo ajassa, jossa ihmiset eivät enää halua kokemuksia, vaan haluavat luoda kokemukset itse? Kun kanssakäyminen siirtyy jatkuvasti virtuaaliseen maailmaan ja tieto muuttuu läpinäkyväksi, ihmiset eivät enää ole tyytyväisiä siihen mitä heidän eteensä tuodaan. Millainen tuote tai palvelu voisi tarjota ihmiselle kokemuksen luomisen itse? Tai kenties kokemuksen luomisen muiden kanssa, ehkäpä sellaisten ihmisten kanssa joita ei tunne?

 

Viime MT kerralla puhuttiin siitä, miten trendejä on nähtävä etukäteen. On pystyttävä kuvittelemaan jotain mitä ei ole vielä olemassa. Voin nähdä maailman, missä tuotteita ja palveluita ei enää myydä, vaan ihmiset itse kuvittelevat sen mitä tarvitsevat ja yritykset ovat vain alustoja ihmisten haluille. Nopeus ja vaihtuvuus ovat jo nyt suuria menestysvaltteja liikemaailmassa. Voi olla, että tulevaisuudessa ne ovat välttämättömyyksiä.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!