Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Experience economy

Kirjoitettu 08.09.14
Esseen kirjoittaja: Johanna Mantila
Kirjapisteet: 3
Kirja: Experience economy
Kirjan kirjoittaja: B.Joseph Pine & James H. Gilmore
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.5. Yrittämisen klassikot, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Experience economy

B.Joseph Pine & James H. Gilmore

 

Kävin kerran asiakaskäynnillä Helsingissä Siluetti Spa:ssa.  Ja minun makuuni siellä oli kyllä toteutettu 4E täydellisesti. Samalla kun Helsingin vilkkailta kaduilta astui Siluettiin sisälle, koko olemus muuttui. Sitä vain rentoutui ihan täysin. Vastassa olivat asiakaspalvelijat, jotka liikkuivat ja puhuivat rauhallisesti, ottivat takkisi ja veivät sinut odotustilaan. Siellä tuoksui ihanalta, rauhoittava musiikki rentoutti mieltä, kynttilöitä oli joka paikassa ja koko paikka huokui lämpöä ja rauhaa! Jo pelkkä paikan sisutus maksoi varmaan enemmän, kun mitä meillä tulee olemaan ikinä rahaa Tiimiakatemiassa, mutta jotain yksityiskohtia ja elämyksiä voimme mekin toteuttaa!

 

Experience economy –kirjassa käsitellään siis elämyksen tuottamista asiakkaille 4E –teorian mukaan. Lähden peilaamaan teoriaa Lunadellaan ja miettimään, kuinka hyvin elämyksellisyys on tällä hetkellä toteutettu siellä ja miten sitä voisi vielä parantaa.

 

Entertainment

 

Lunadellan viihteellisyys koostuu enimmäkseen meistä itsestämme sekä meidän palvelutyylistä sekä alttiudesta. Asiakkaan tullessa Lunadellaan me olemme ensimmäinen asia mihin asiakas kiinnittää huomionsa. Olemme aina ennen asiakasta laittaneet kynsihoitopisteen valmiiksi ja jäämme odottamaan asiakkaan saapumista, jolloin pystymme reakoimaan asiakkaaseen tervehtimällä heti liikkeeseen saavuttuaan. Tämä on tärkeää myös siksi, että asiakas tietää tulleensa oikeaan paikkaan, kun vielä ei ole Lunadellan teippauksia tai muita varmistavia tekijöitä näkyvillä. Asiakas ei voi kynsihoidon aikana tehdä juurikaan mitään, kun istua penkillä, kuunnella taustamusiikkia, katsella ympärilleen ja jutella. Tämän takia meidän rooli asiakkaan ”viihdyttäjänä” on tärkeä. Meidän pitää osata aistia asiakkaan mielentila. Haluaako hän jutella vai ei? Onko tämä puhelias ihminen vai kyllä/ei vastaaja? On usein melko haastavaakin keksijä hyviä ja viihdyttäviä puheenaiheita useita kertoja päivässä(onneksi asiakkaat ei tiedä, että samat päivän puheenaiheet on puhuttu jo kolmelle asiakkaalle ennen häntä) Voisiko viihteellisyyttä lisätä myös muilla keinolla? Frendit pyörimään kynsihoidon ajaksi, Pieni pikahieronta hartioille samalla, tai vaikkapa kupponen kahvia?

 

Education

 

Opettavaisuus on aika helppo varsinkin uusien asiakkaiden kohdalla. Kerromme jatkuvasti mitä teemme ja miksi teemme sen niin. Hoitojen päätteeksi opetamme asiakkaille mitä kynsien kanssa saa ja ei saa tehdä. Kuten klooria ja desinfiointiainetta tulisi välttää, siivotessa tulisi käyttää hanskoja, huolellinen käsien rasvaus sekä kynsi öljyn käyttäminen parantaa pysyvyyttä ym. Usein myös pitkäänkin käyneet asiakkaat oppivat uutta esimerkiksi erilaisista koristelutyyleistä sekä siitä miten he voivat itse koristella, muotoilla ja hoitaa kynsiä kotona.

 

Escapism

 

Eli hetkellinen pako todellisuudessa. Itsensä hemmottelu on yksiä parhaimpia keinoja unohtaa arjen hektisyys. Tämä on varmaan yksi suurimpia syitä siihen minkä takia todella monet asiakkaistamme ovat äitejä. Kynsihoidon aikana asiakas on ”naulattuna” penkkiin ja kädet ovat sidotut. ”Siitä ei vaan yksinkertaisesti pääse säntäilemään edes takasin, joten on turha miettiä kotona odottavia pyykkejä ja tiskikasoja.” – Näin on kuullut monen kotiäidin sanovan hoidon aikana. Rentouttava tausta musiikki auttaa rentoutumaan ja unohtamaan kotona tai töissä odottavat asiat hetkeksi.  Ulkopuoliselle ja puolueettomalle kynsihoitajalle on myös helppo purkaa sydäntään. Useamman kerran on hoidonpäätteeksi kuullut asiakkaan myös sanovan: ” heh, sehän kävi ihan terapiasta!”

Esthetics

 

Eli kaikkien aistien huomiointi. – Tämä on mielestäni niitä osa-alueita mihin voisimme panostaa enemmän. Liiketila on suhteellisen siisti ja levollisen näköinen (luksusta verrattuna edelliseen), mutta pienellä sisustuksella ja kalusteiden päivittämisellä siitä saisi vieläkin paljon paremman. Muutama kehystetty juliste kauniista kynsistä toisi kynsipisteen paremmin esille. Pikku hiljaa hyvä tulee! Parannusta edelliseen on ollut myös räätälöity soittolista rentouttavaa musiikkia, edellisen radio ränkätyksen sijaan. Sisustus kuosiin sekä joku ihana tuoksu vastaanottamaan asiakkaat, niin johan on elämykset kohdillaan!

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!