Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Experience Economy

Kirjoitettu 16.04.13
Esseen kirjoittaja: Katri Rutanen
Kirjapisteet: 3
Kirja: The Experience Economy
Kirjan kirjoittaja: Pine & Gilmore
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Otin kauhunsekaisin tuntein Experience Economyn lukuun, kun kuulin että se on yksi MT:n pakollisista kirjoista. Kirjan ymmärtämistä auttoi hurjasti huhtikuun MT-reissu Helsinkiin jossa aiheeseen paneuduttiin oikein kunnolla.

Kilpailu kiristyy – miten erottua?

Kun kilpailu tuotteista ja palveluista kiristyy, on löydettävä uusia tapoja saada lisää asiakkaita. Asiakkaat ovat entistä vaativampia ja heitä on vaikeampi miellyttää perinteisin keinoin. Nykyään pelkkä loistava palvelu ei riitä, vaan siinä tulee olla ominaisuuksia jotka yllättävät asiakkaan.

Ihmiset haluavat että heidän kokemistaan asioista jää oikeasti jotain muistettavaa. Tämä koskee siis myös palveluiden tarjoajia. On keksittävä kuinka voisi jäädä asiakkaiden mieleen. Loppujen lopuksi se, että keksit jonkun uuden jutun ei riitä. Ideasi kopioidaan sekunnin murto-osassa. Tulisi siis keinoilla millä hyvänsä pystyä kehittämään uusia ideoita jatkuvalla syötöllä palvelun elävöittämiseksi.

Kirjan tärkein oppi on ehkä legendaarinen 4E –malli, tai Tiimiakatemialla paremmin tunnettu 5E.

Esthetic – Estetiikka:

Ympäristön ulkonäkö, sisustus, musiikki, arkkitehtuuri ja muut tekijät jotka vaikuttavat miellyttävään aistikokemukseen.

Escapism – Eskapismi:

Millä tavalla asiakas unohtaa arkiset asiat ja keskittyy vain palvelukokemukseensa? Ns. pako todellisuudesta.

Education – Oppiminen:

Mitä uutta asiakkaalle voisi opettaa? Asiakas voi oppia asioita esimerkiksi paikan historiasta, tuotteista tai palveluntarjoaja voi muuten vaan tuottaa hyödyllistä tietoa asiakkailleen esimerkiksi omalla FB-sivullaan. Esimerkkinä reseptipankit ruokakaupoissa, simppeli juttu jolla moni asiakas saa paljon hyötyä itselleen.

Entertainment – Viihde:

Voiko palvelu/tuote tarjota jotain viihteellistä tai jotain sellaista joka tuottaisi asiakkaalle hauskoja kokemuksia?

Espirit of Tiimiakatemia:

Tähän en löytänyt oikein mistään järkevää selitystä mutta päättelin sen tarkoittavan yhdessä tekemistä ja tekemällä oppimista.

Käytäntö?

MT:ssä kävimme läpi 4E:n merkityksiä useampaan otteeseen eri paikoissa ja siinä teoriaa tuli todella hyödynnettyä. Kuinka sitten 4E saataisiin Idealekan projekteihin ja arkeen? Oliver –projektissa mielestäni 4E:tä on hyödynnetty hyvin, esimerkiksi kun on mietitty erilaisia markkinointikampanjoita. Radioihin lähetettiin ns. ”aamupaketteja”, joissa osallistettiin radioiden työntekijöitä ja annettiin heille hyvää mieltä.

RME:ssäkin 4E toteutui jossain määrin, silloin kun projekti oli vielä hengissä. Nyt on hankala miettiä olemassaolevia projekteja ja 4E:n merkitystä niissä. Idealeka siis tarvitsee joko uusia projekteja tai vanhojen päivittämistä uuteen uskoon.Näitä lähdetään miettimään seuraavissa treeneissä, joita vetämässä on MT-porukka!

Katri Rutanen

Osuuskunta Idealeka

katri.rutanen@idealeka.fi

Esthetic – Estetiikka: Ympäristön ulkonäkö, sisustus, musiikki, arkkitehtuuri ja muut tekijät jotka vaikuttavat miellyttävään aistikokemukseen.

Escapism – Eskapismi: Millä tavalla asiakas unohtaa arkiset asiat ja keskittyy vain palvelukokemukseensa? Ns. pako todellisuudesta.

Education – Oppiminen: Mitä uutta asiakkaalle voisi opettaa? Asiakas voi oppia asioita esimerkiksi paikan historiasta, tuotteista tai palveluntarjoaja voi muuten vaan tuottaa hyödyllistä tietoa asiakkailleen esimerkiksi omalla FB-sivullaan. Esimerkkinä reseptipankit ruokakaupoissa, simppeli juttu jolla moni asiakas saa paljon hyötyä itselleen.

Entertainment – Viihde: Voiko palvelu/tuote tarjota jotain viihteellistä tai jotain sellaista joka tuottaisi asiakkaalle hauskoja kokemuksia?

Espirit of Tiimiakatemia: Tähän en löytänyt oikein mistään järkevää selitystä mutta päättelin sen tarkoittavan yhdessä tekemistä ja tekemällä oppimista.

MT:ssä kävimme läpi 4E:n merkityksiä useampaan otteeseen eri paikoissa ja siinä teoriaa tuli todella hyödynnettyä. Kuinka sitten 4E saataisiin Idealekan projekteihin ja arkeen? Oliver –projektissa mielestäni 4E:tä on hyödynnetty hyvin, esimerkiksi kun on mietitty erilaisia markkinointikampanjoita. Radioihin lähetettiin ns. ”aamupaketteja”, joissa osallistettiin radioiden työntekijöitä ja annettiin heille hyvää mieltä.

RME:ssäkin 4E toteutui jossain määrin, silloin kun projekti oli vielä hengissä. Nyt on hankala miettiä olemassaolevia projekteja ja 4E:n merkitystä niissä. Idealeka siis tarvitsee joko uusia projekteja tai vanhojen päivittämistä uuteen uskoon.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!