Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Facebook mainonta

Kirjoitettu 29.11.19
Esseen kirjoittaja: Petra Palmu
Kirjapisteet: 2
Kirja: Facebook mainonta
Kirjan kirjoittaja: Jari Juslen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jari Juslenin kirjassa ”Facebook mainonta” kerrotaan kuinka saada kaikki hyöty irti facebookmainonnasta. tämän takia kirjaan tartuin ja kyllähän siellä ihan hyviä juttuja oli. Olen kiinnostunut sosiaalisesta mediasta ja sen monista mahdollisuuksista. Haluan tietää mitä kaikkea siellä voikaan saavuttaa. Alun perin facebookia ei ole luotu mainostajille vaan haluttiin luoda ihmisille oma kanava, jossa voi verkostoitua muiden ihmisten kanssa. Mitä enemmän media muuttui myös mainostajat löysivät itsensä sosiaaliseen mediaan.

 

Facebookissa ja muissa sosiaalisen median kanavissa kiinnostaa se, että miten voi erottua kilpailijoista. Miten luoda sellaista sisältöä ja sellaisia kampanjoita, jotka tepsivät potentiaalisiin asiakkaisiin. Miten erottua kilpailijoista. Mainosten rajat on määritelty tarkkaan ja jokainen mainostaja on samalla viivalla sen suhteen, että kaikilla on käytettävissään sama määrä merkkejä, pikseleitä ja mainostilaa. Konkreettinen esimerkki kirjasta oli se, että tehokkaaseen ja tulosrikkaaseen markkinointiin kohdentaminen on todella tärkeää. Jos mainosta näyttää väärille ihmisille se ei ole tehokasta. Siksi kohderyhmän tai ryhmien kartoittaminen on tärkeää. Vaikka mainos näkyisi miljoonille ihmisille sillä ei ole kauheasti hyötyä. Facebookmainoksen näyttäminen pitäisi keskittää juuri niille potentiaalisille asiakkaille. Jos mietitään tarkasti esimerkiksi minne päin  suomea kannattaa mainostaa se vähentää mainoskuluja huomattavasti. Tottakai myös klikkauksen hinta laskee. Hyvä mainos on sellainen, jossa kohderyhmä on tarkkaan mietitty, alue minne kannattaa markkinoida määriteltu ja mainos itsessään on suunniteltu ja testattu mikä toimii kohreryhmälle. Kun kaikki on tehty kunnolla, mainonta on tehokasta.

 

Facebookissa on hienoa juuri se, miten hyvin sillä voidaan kohdentaa markkinointia. Facebook tietää, sukupuolen, iän, kiinnostuksenkohteet, ihmisten suhdestatuksen sekä asuinalueen. Näin paljon tietoa me saamme muutamilla klikkauksilla, kun muuten tietojen saaminen kestää paljon paljon pitempään. Onhan se sinänsä ahdistava ajatus miten paljon Facebook meistä tietää.  Itse ajattelen mainosten näyttämisen ja kohdentamisen niin, että haluan eristää mainoksen niiltä ihmisiltä, jotka eivät halua nähdä niitä. En usko että rupeisin mainostamaan Koton uusia mekkoja suoraan miehille kun kohderyhmänä on selkeästi naiset. Näin mainos kohdennetaan oikealle kohderyhmälle ja sillä saadaan tuloksia.

Kampanjan luominen facebookiin on kirjan mukaan pitkä ja hermojaraastava prosessi. Itse en ole koskaan luonut facebook kampanjaa alusta loppuun mutta kirja antoi paljon oppeja siihen liittyen. Facebook kampanjaa on parempi seurata pitkällä aikavälillä ja sen facebook on tehnyt helpoksi. Siis mainoksen seuraamisen. Kampanjan aikana facebook kerää tietoa ja mainoksen tekijän tehtävänä on analysoida niitä.

 

Mainoksen kolme mittaria joilla sitä seurataan on

  • liikenne
  • konversio
  • talous

 

Liikenteellä mitataan mainoksen toimivuutta, näyttökertoja ja klikkauksia. Mainoksen kautta syntyvät liikkeen määrä on tärkeä, sillä oikeanlaisen liikenteen saaminen johtaa konversioihin, joiden saamisesta mainostaja maksaa.

 

Itse en käytä facebookia lähes lainkaan vapaa-ajallani mutta markkinoinnissa se mielestäni edustaa asiakaslähtöistä ja uutta markkinointia. Kirjassa oli paljon tietoa Facebook mainonnasta, mutta silti jäin kaipaamaan konkreettisia keinoja miten luoda toimiva mainos tai julkaisu. Koenkin, että saan tietooni hetkessä katsomalla youtubea tai vaikka tätä kyseistä kirjaa lukemalla miten tehdä Facebookiin mainos mutta en sitä, miten luoda kiinnostavaa sisältöä. Koen tämän haasteeksi ja ehkä senkin oppii vain kokeilemalla tai kuuntelemalla ja tutkimalla kohderyhmiä. Pitää koittaa vain erilaisia strategioita, kokeilla eri lähestymistapoja ja vertailla tuloksia.

 

Markkinointisuunnitelman tekeminen kannattaa ja kuin viraalimarkkinointi, joka kirjan mukaan ei ole kannattava strategia. Suunniteltu markkinointi tuo tasaisen kasvun. Viraalimarkkinoinnin onnistuminen on hyvin pitkälti kiinni trendien seuraamisesta, tai niiden luomisesta. Maksettu mainonta ei ole mikään varma tapa saada asiakkaita tai tuottoa. Kuten aikaisemmin kirjoitin, mainokselle pitää osata tehdä paljon muuta, jotta siitä tulee tuottoisa ja siitä saadaan kaikki arvo irti. Yksi aidosti kiinnostunut ihminen josta voi tulla vaikka kanta-asiakas on arvokkaampi kuin 100 ihmistä. Arvonnalla saa näitä aikaiseksi, ihmiset eivät sitoudu yritykseesi vaan arvontaasi.

 

Pitää muistaa myös seurata mainosta minkä olet laittanut. Mitä haluan saavuttaa mainoksellani? Kun tavoitteet on asetettu ja mainos on pyörimässä sitä täytyy muistaa vielä mitata sitä. Näin mainoksesta voi tulla vieläkin parempi ja saat siitä paremman hyödyn.

 

Facebook on sellainen paikka josta haluan tietää lisää ja josta en todellakaan ymmärrä kaikkea. Onneksi tämän kirjan ja Internetistä saamilla tiedoilla voin luoda Facebook mainoksen. Taidankin heti miettiä kenelle sellaisen haluaisin tehdä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!