Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Facebook markkinointi

Kirjoitettu 14.11.18
Esseen kirjoittaja: Laura Autio
Kirjapisteet: 1
Kirja: Facebook markkinointi
Kirjan kirjoittaja: Kristian Olin
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Valitsin luettavakseni Kristian Olin kirjan Facebook markkinointi, sillä itseä kiinnostaa hieman some markkinointi. Tiimissämme ei ole jaettua vielä mitään rooleja, mutta olen esittänyt, että minua kiinnostaa some hommat. Kirjassa käytiin perusteellisesti läpi, miten Facebookiin tehdään kampanjamainoksia, tapahtumia ja paljon kaikkea muuta. Kampanjan luomiseen kerrottiin hyvin tarkat ohjeet. Kirjaa lukiessa täytyy kuitenkin muistaa, että kirja on painettu vuonna 2011, joten tieto voi olla joistain kohdista muuttunut.

 

Facebook on mielestäni eikä vain minun mielestäni vaan melkeinpä koko ikäluokkani mielestä hiljentynyt paikka, noin vuosi pari takaperin. Minun ikäluokalle nousi somesta esiin enemmän Instagram, Snapchat ja muita kaltaisia, mutta Facebook jäi taka-alalle. Mutta 2018 vuonna olen alkanut taas seuraamaan Facebookia enemmän, kun sitä on alettu vähän herättelemään ja olenkin huomannut, että markkinointiin Fb on erittäin hyvä kanava. Oman työpaikkani kautta selaan kauppojen sivustoja ja huomaan, että he markkinoivat paljon Facebookin kautta. He laittavat kampanjamainoksia ja järjestävät arvontoja. Jotkut mainostavat työpaikkailmoituksiakin sen kautta.

 

Yksi tapa mainostaa on Facebook tapahtumien luominen. Itseä kiinnostaa tapahtumien järjestäminen, jolloin tapahtuma ilmoituksia tulee varmasti luotua. Kirjassa kerrottiin hyvin, miten se tapahtuu ja miksi sellaisen tekeminen on kannattavaa. Kirjassa kerrotaan, miten vältät kalliit virheet. Tapahtuman luominen saa ihmisiä kauempaakin huomaamaan sen, sillä niitä jaetaan ja niistä tykkäillään, jolloin kavereiden kaverit huomaavat ne myös. Facebook mainonta on kustannustehokasta ja sitä käytetään varsinkin silloin, kun markkinointibudjetti on alle 8000€. Kirjassa tuli juurikin paljon tietoa, mistä olisi ollut enemmän hyötyä sillä hetkellä, kun on jotain sinne luomassa. Mutta esim. aivan uutta tietoa oli, että mainosten kannattavuus ja veloitus menee joko niiden näyttökerran mukaan tai klikkausten mukaan.

 

Olisin näin akatemia vaiheen alussa voinut valita kirjan, josta olisin saanut suuremman hyödyn tähän vaiheeseen, mutta kävi se näinkin. Nyt tiedän mikä kirja kannattaa lainata, jos tarvitsee Facebook mainontaa. Kirja oli myös siitä hyvä, että sen luki nopeasti ja kohtuu kivuttomasti.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!