Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Facebook markkinointi -käytännön opas

Kirjoitettu 03.04.13
Esseen kirjoittaja: Tuomo Heinilä
Kirjapisteet: 1
Kirja: Facebook markkinointi -käytännön opas
Kirjan kirjoittaja: Kristian Olin
Kategoriat: 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Facebook -markkinointi on käytännönläheinen opas Facebook -markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Kirjassa käsitellään kohta kohdalta, miten toteuttaa Facebookissa mainoskampanjoita ja -markkinointia. Kirjassa käydään myös läpi Facebook – uutissyötteitä, -ryhmiä, -tapahtumia, -paikkoja, -muistiinpanoja sekä -yhteisöliitännäisiä.  Kirjasta on apua etenkin kampanjan suunnittelun käytännöllisessä osassa. Tueksi on hyvä hakea uudempaa tietoa markkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta. Uutta tietoa löytyy erityisesti verkkolähteistä. Kirja on painettu vuonna 2011, joten osa sisällöstä ei ole ajantasaista.

 

Kirjoittajan mukaan sosiaalinen media, some eli web 2.0 on suurin yhteiskunnallinen murros sitten 1800 -luvun alun teollisen vallankumouksen. 1990 -luvulla internet oli vielä pääasiassa staattinen, yritysten ja yhteisöjen ylläpitämä verkosto. Sosiaalisen median murroksen kautta internetistä on tullut kirjaimellisesti sosiaalinen media. Median “toimittajina” ovat itse internetin käyttäjät eli tavalliset ihmiset. Kuka tahansa voi kirjoittaa blogia, käyttää Facebookkia, kirjoittaa artikkeleita Wikipediaan, tehdä tuotearvosteluja ja verkottua Linkedinissä. Internetissä onkin lukemattomia yhteisöjä, joissa ihmiset jakavat kokemuksiaan, ajatuksiaan ja haluamaansa sisältöä. Näitä yhteisöjä ovat mm. YouTube, Flickr, Twitter, Second Life, FourSquare, Stumble Upon, MySpace, Google Groups, Delicious, QZone. Kaiken lisäksi nämä ovat käyttäjilleen maksuttomia. Maksuttomuus perustuu siihen, että ansainta tulee pääasiassa mainostulojen kautta.

 

Tässä vähän lukuja vuodelta 2011:

 

    • Maailmassa on 1,7 miljardia internetin käyttäjää
    • Yli 72 % aktiivisista internetin käyttäjistä on lukenut jotakin blogia ja 48 % on aloittanut oman blogin.
    • Lähes 45 % internetin käyttäjistä tilaa rss -syötteitä.
    • 60 % on liittynyt johonkin sosiaaliseen verkostoon.
    • Yli puolet heistä on ladannut valokuvia nettiin.
    • Yli 85 % on katsonut nettivideoita.
    • Somen käyttö on yleisempää kuin henkilökohtaisen sähköpostin käyttö.
    • Youtubessa katsotaan yli 100 000 000 videota päivässä.
    • Vuonna 2011 on julkaistu yli 200 000 000 eri blogia.
    • Second Life -virtuaalimaailmassa on yli 1 500 000 asukasta.
    • Flickriin on ladattu 3 600 000 000 valokuvaa.
    • Facebookkia käytetään yli 80 000 000 tuntia joka päivä.
    • Facebookissa on yli 750 000 000 käyttäjää.
    • Yli 90 %  sosiaalisen median käyttäjistä on sitä mieltä, että kaikkien yhtiöiden pitäisi olla somessa.
    • Lähes 90 prosenttia on sitä mieltä, että yhtiöiden pitäisi olla vuorovaikutuksessa suhteessa asiakkaidensa kanssa somen välityksellä.

 

Yrityksen suunnitellessa Sosiaaliseen mediaan jalkautumista, on hyvä tehdä “some strategia”. Yrityksen tulee miettiä, millaisen kokonaisuuden se haluaa sosiaalisessa mediassa, mikä eri sosiaalisten medioiden tehtävä ja tavoite on ja miten yritys haluaa erottua. Sosiaalisen median pääajatus on vuorovaikutteisuus. Siksi pelkkä nettisivu -ajattelu ei siellä toimi. Yrityksen tulee olla aktiivinen, vuorovaikutuksessa sosiaalisen median käyttäjien kanssa. Perinteinen kampanja-ajattelu, jossa tykitetään markkinointiviestiä, ei toimi. Toiminnan tulee olla osallistavaa, mielellään hauskaa ja kekseliästä, jotta somekäyttäjät haluavat jakaa sisältöä eteenpäin. Tämä onkin yksi sosiaalisen median vahvuus. Pienelläkin budjetilla hyvin toteutettuna voi saada suuren näkyvyyden sosiaalisessa mediassa.

 

Facebook -mainonta on siinä mielessä kätevää, että yritys voi määrittää tarkat kohderyhmät eli segmentit, joita se haluaa tavoittaa. Facebook mainoksien lanseerauksessa voidaan hyödyntää sitä tietoa, mitä käyttäjät ovat itsestään Facebookissa jakaneet. Täten voidaan toteuttaa todella hyvin kohdennettuja mainoskampanjoita. Mainoksen näkyvyyttä voidaan kohdentaa mm. seuraavilla kohderyhmän tiedoilla: sijainti, demografiset tiedot (ikä, sukupuoli, koulutus, työ, jne.), tykkäämiset ja kiinnostuksen kohteet, syntymäpäivä, parisuhdetilanne, kielet ja niin edelleen.

 

Mainoskampanjalle voidaan myös luoda tarkka budjetti, joka toteutuu joko näkyvyyden tai mainoksen klikkausten perusteella. Täten myös markkinoinnin vaikutusta ja tulosta (Return of investment) voidaan mitata. Kampanjoista saa myös omaan tiliin kampanjatulokset graafisena ja numeerisena tietona. Näiden tietojen pohjalta kampanjoita voidaan edelleen tarkentaa ja kehittää edelleen.

 

Facebook mainonta on siis yksi hyvä ja kustannustehokas tapa markkinoida. Kun tähän vielä yhdistää muut sosiaaliset mediat (esim. blogi ja YouTube) sekä Google -mainonnan ja verkkosivujen optimoinnin, ollaan hyvässä vauhdissa. Verkostoja voi laajentaa resurssien mukaan. Parempi on kuitenkin olla tehokkaasti mukana selkeästi valikoiduissa yhteisöissä, kuin vaan räiskiä joka suuntaan huolimattomasti.

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!