Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

FB ja Google- markkinoinnista

Kirjoitettu 09.02.16
Esseen kirjoittaja: Eetu Huosianmaa
Kirjapisteet: 4
Kirja: Hakukonemainonnan ABC, Yrittäjän markkinointikäsikirja
Kirjan kirjoittaja: -
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Facebook on nykyään markkinointiyritys. Tosiasiassa sosiaalisen median palveluiden tuottaminen ei itsessään tuota ilmaisessa Facebookissa rahaa, vaan kassavirta syntyykin yrityksien tekemästä Facebook-markkinoinnista ja tietysti todellisuudessa myös tietojen myymisestä eteenpäin. Nykyään FB toimii markkinointialustana lähes kaikkien toimialojen yrityksille ja sen kautta on mahdollista kohdentaa markkinointia todella tarkasti. Facebookin tavoin myös Google oli aloittaessaan vailla virallista ansaintalogiikkaa. Kuitenkin kun käyttäjien määrä alkoi paisumaan alkoi myös raha haista hakukonemainonnan kautta. Myös Googlessa on siis mahdollista rahalla päästä paremmille paikoille hakutuloksissa, sekä mainoksina sivuilla ja täten saavuttaa etua kilpailijoihin nähden.

Facebook-mainonnassa ja hakusanamainonnassa molemmissa on kyse loppupeleissä datan keräämisestä ja sen hyödyntämisestä. Stepit ovat lähes poikkeuksetta seuraavat:

  1. Tee mainos tai kampanja (Useita)
  2. Kohdenna (FB:ssä ja Googlessa vähän eri temput)
  3. Budjetoi
  4. Kerää dataa
  5. Laita paras kampanja käyttöön uudestaan ja luo uusia testattavia rinnalle
  6. Toista!

Näissä ympäristöissä markkinoinnin seuranta ja rakentaminen onkin siis yllättävän analyyttistä ja järjestelmällistä. FB-kampanjoissa toki voi vähän mielikuvitustakin käyttää ja se on siinä tapauksessa vähän asia erikseen. Facebookissa täytyy miettiä tarkemmin viestin sisältöä ja muotoa. Onko se tila, varaa nyt mainos, video tai vaikka jokin kampanja tai kannanotto johonkin asiaan? Kaikki riippuu siitä kuka asiakkaasi on eli ketkä haluat tavoittaa. Superfutiksella meillä on tyypillinen FB-kohderyhmä rajaus mies, 25-40v, keskisuomi tai Jyväskylä, kiinnostuksen kohteita futis, jenkkifutis, jääkiekko. Kohderyhmä vastaa siis aika hyvin tähänastisia asiakkaitamme ja mitä FB-mainontaan tulee tämä ryhmä ei todellakaan ole halvin mahdollinen kohdennettava. Miehen sivutykkäys tulee maksetuilla mainoksilla keskimäärin kolme kertaa kalliimmaksi kuin naisen. Lisäksi jos verrataan nuorta miestä tai vanhempaa naista, on tällöin hintaero vielä suurempi.

Superfutiksen FB-mainontaa käytiin läpi tiimin kanssa treeneissäkin tässä kuluneella viikolla ja uskoakseni alkaa olla FB-mainonnan perusteet aika hyvin hallussa. Omaa ymmärrystä täytyy kartoittaa vielä sillä saralla, että jos kilpailutetaan keskenään erilaisia kampanjoita (video, tila, varaa nyt) niin miten näitä erityylisiä voi tehokkaasti verrata keskenään. Tosiasiassa en tiedä onko tämä edes mahdollista tai järkevää. Tähän mennessä on huomattu videoiden olevan Facebookissa kohderyhmämme kesken kova juttu, mutta toisaalta varaa nyt- tyylinen mainos on ainut, josta on todettavasti tullut kauppaa ja vielä aika alhaisella mainosbudjetilla. Täytyy muistaa että varaa nyt- kampanja sisälsi –25% alennuksen Superfutispeleistä, jolloin kate tippui huomattavasti. Meidän täytyisi harjoittaa enemmän ristiinmarkkinointia muiden Bubble Socceria Suomessa pyörittävien tahojen kanssa, jotta voisimme saada enemmän näkyvyyttä lajille ylipäätään. Tilanne on siis vähän samankaltainen kuin Room Escape- alalla Suomessa tällä hetkellä.

Facebookissa oli kohderyhmän tarkoin rajaaminen tärkeää, mutta hakukonemainonnassa tarpeeksi tarkkojen sanojen valinta kampanjaa luotaessa on vielä tärkeämpää. Esimerkkinä joku IT-alan firma, joka tarjoaa koulutuksia koodareille tai vastaaville. Hakusanoina ei siis kannata käyttää sanoja IT, koodaus tai vastaava yleinen sana, jolla saa nopeasti kulutettua 50 € päiväbudjetin tyhjäksi. Kannattaakin tarkentaa siis sanoja tyyliin: java koulutus, HTML koulutus Jyväskylä tai vastaavaa. Tällöin turhat haut kuten koodaus ja IT, joilla haetaan paljon muitakin asioita kuin koulutuksia eivät turhaan kuluta budjettiasi. Googlen rooli ylipäätään yritystä etsiessä on painava, sillä jos yrityksesi ei löydy googlella alkaa asiakkaalla herätä epäluuloa firmaasi kohtaan.

Hakukonemainonnassa kannattaa joskus käyttää myös yhdyssanavirheitä ja muita kieliopillisesti vääriä kohdesanoja. Tosiasiassa ihmiset eivät nimittäin kiinnitä huomiota kirjoitusasuun hakukonetta käyttäessä ja myös slangi tai murresanat kannattaa ottaa huomioon varsinkin esimerkiksi kohdennettaessa jollekin tietylle kaupungille. Nämä ovat tapoja erottua kilpailijoista, jotka eivät ole ottaneet huomioon näitä pikkuseikkoja. Tosiasiassa tällaisen säätelyn merkitys on aika marginaalinen ja kannattaakin hakukonemainonta kohdentaa suoraan ydinliiketoimintaan, tarjouksiin ja tuotteisiin.

Superfutiksen kannalta tämä tarkoittaa mm. hakusanoja ”Kuplafutis”, ”Kuplajalkapallo”, ”Polttarit Jyväskylä”, ”Virkistyspäivät Jyväskylä”. Osat sanoista viittaavat siis suoraan ydinliiketoimintaan ja osa sellaiseen mihin liiketoimintamme voi liittää, eli tapahtumiin kuten polttarit ja vastaavat. Itsessään ”Jalkapallo” tai vaikka ”Polttarit” pelkästään on jo liian lavea alue meidän markkinointimme puolesta. Meille paras tilanne on kuitenkin se, että pelejä pyöritellään Keski-Suomessa ja siten pelkkä ”Polttarit” ei palvele tarkoitustamme, eikä varmasti ole kovin kustannustehokaskaan.

Kampanjakohtaiset budjettirajat kannattaa myös pitää kurissa sekä Facebookissa, että Googlen puolella. Markkinointieuron ja saadun tuloksen suhde ei mene ihan yks yhteen. Karkeana esimerkkinä FB-kamppis, jossa käytetään 10€ kohderyhmälle X vs. kampanja jossa käytetään 100€ samalle kohderyhmälle. Tällaisessa tilanteessa ei todennäköisesti ole kymmenkertaisella panostuksella saatavissa kymmenkertaisia tuloksia. Kohderyhmän rajaus tosin vaikuttaa tähän huomattavasti ja mitä tarkempi kohderyhmä on, sitä vähemmän kannattaa kampanjakohtaisen budjetin olla näin karkeasti sanottuna. Kuitenkin jos kuvitellaan, että kohderyhmänä olisi lähes kuka tahansa suomalainen henkilö, olisi 100€ vs. 1000€ markkinointipanostus tuloksellisesti varmaan paremmin suhteessa 1:10, kuin aiemmassa esimerkissä. Nyrkkisääntönä siinä miten paljon rahaa kannattaa markkinointiin ylipäätään syytää voi pitää markkinointi euron ja katteen suhdetta 1:2. Yhden markkinointieuron tuottaessa 2 euroa yritykselle rahaa on tilanne, jossa kaikki ylimääräinen kannattaa lyödä kiinni markkinointiin. Kaikki sen allekin käy, riippuen vähän tarkoituksesta. Kunhan lisätään myyntiä!

Seuraavina steppeinä Superfutiksen markkinoinnissa keskitytään FB hommiin kunnolla. Googlen puolella ehkä vähän hiljaisempaa sen aikaa ainakin, että saadaan laskettua sivustomme Buonce Ratea, sillä ihmisten ohjaaminen meidän sivustollemme ei tällä hetkellä ole hirveän kannattavaa jos 75% hyppää suoraan ulos sivuiltamme. Tällöin voidaan kuvitella, että joka neljäs klikki, jolla asiakas menee nettisivuillemme on oikeasti meitä hyödyttävä, eli asiakas käy sivuilla etusivua syvemmin. Tällöin kaikki mainoksemme tuovat siis tosiasiassa tavallaan vain neljänneksen niistä klikeistä, mitä tilastot näyttävät. Facebookin puolella on mahdollista tuottaa enemmän sisältöä kuin tähän mennessä ja markkinoida sitä. Videoita tullaan tekemään jokaisista peleistä, sillä ne näyttävät uppoavan hyvin Facessa meidän kohderyhmällemme. Myös videoiden ”Tägää kaveris jonka haluaisit taklata”- tyyliset kehotukset lisäävät hienosti orgaanista näkyvyyttä mainostamillemme videoille. Tykkäyksien määrä sivustolla on aika pieni vielä ja sitä täytyykin lisätä. Ajattelimme arpoa ilmaiset pelit jollekin porukalle perus T&J tyylisen kilpailun kautta. Vähän vanhanaikainen kilpailutapa jo, mutta hyvä tapa saada massoittain näkyvyyttä. Markkinoinnin puolella tulee tapahtumaan lumien sulamisen puolella ihmeitä, joten jäädään odottelemaan mitä sieltä eksyy FB-feediin ja kompassille asti.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!