Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Forest & Back

Metsään ja takaisin, mikä olisikaan parempi tapa tutustua uusiin ihmisiin kuin riisuutua heti alasti ja eksyä metsään, yhdessä ja tiiminä. Lähdin linja-autolla akatemialta kohti tuntematonta, seuranani ihmisiä joista vain kourallisen tiesin nimeltä. Kun lähdimme taas linja-autolla pois metsästä, meille oli syntynyt tiimi vailla vertaistaan. Tämä on kertomus niistä tapahtumista, onnistumisista ja haasteista, mitkä tekivät tälle tiimille vankan pohjan mille rakentaa uutta taivalta.

Rastit

Kun bussi viimein pysähtyi, löysimme itsemme keskeltä metsää ja kartta kourassa. Karttaan oli merkitty yhdeksän rastia, joissa jokaisessa odottaisi tehtävä. Kokosimme tiimin kasaan ja lähdimme tarpomaan. Rastit eivät olleet kovinkaan kaukana toisistaan, joten kävelimme niille melko nopeasti ja yleensä teitä pitkin.

Ensimmäinen rasti. Kaikki kolme tiimiä saapuivat tälle rastille samaa matkaa. Kenelläkään ei ole mitään hajua mitä odottaa. Rastin tehtävänä oli tehdä tiimille lippu ja oma tiimi huuto. Löysimme jostain lankun pätkän ja laitoimme sinisen paidan siihen. Lopuksi viimeistelimme sen vessapaperi pätkällä, johon kirjoitimme silloisen tiimin nimemme, Siniset Kinkut. Huuto menee näin: “Hei heiluta sun sinistä kinkkua Hei heiluta sun sinistä kinkkua HEI HEI!”. Tästä se siis kaikki lähti rullaamaan sulassa sovussa alusta asti, eikä suurempia haasteita vielä ole tullut vastaan.

Toinen rasti. Olimme heti alusta asti voittoa tavoitteleva tiimi, vaikka se ei meille korkeimpana prioriteettina ollutkaan. Lähdimme oikoreittejä pitkin toiselle rastille tai ainakin sinne suuntaan. Tässä vaiheessa eksyimme hieman ja minä tietenkin kartturina. Tässä tulee minusta ensimmäinen haaste ja onnistuminen tiiminä. Vaikka eksyimme ja samoilimme keskellä ei mitään, tuli koko tiimi kiltisti jonossa perässä ja ilman valituksen sanaakaan. Luotto oli kova tiimin voimaan alusta alkaen. Kukaan ei alkanut syyttelemään ketään vaan etsittiin uusi kartturi ja homma alkoi taas luistamaan. Löysimme toisen rastin ja pomputtelimme palloa yli 300 kertaa ja lähdimme seuraavalle rastille.

Loput rastit. Jottei sinulla arvon lukija ja minulla arvon kirjoittaja menisi liikaa aikaa niin tässä koosteena loput. (En muista rasteja järjestyksessä enään) Seuraava huikea ponnistus tiimiltä tuli vaatejono rastilla. Piti tehdä mahdollisimman pitkä yhtenäinen jono mukana olevista vaatteista. Loppujen lopuksi olimme kaikki miespuoliset täysin alasti ja naiset alusvaatteisillaan. Hieman se vaati tiimiltä yhteistä suostuttelua ja hälläväliä fiilistä, mutta lopputulos oli silkkaa kultaa.

Tässä välissä söimme hieman, jos kiinnostaa.

Sitten puhalletaan yhteen hiileen. Pääsimme tulenteko rastille. Meidän tiimimme jaettiin karusti kahtia ja kilpailimme toisia vastaan nuotion teossa. Tämä jos mikä rasti kertoo kaiken oleellisen meidän tiimistä. Nuotion tekoa varten annettiin yksi puolikas tulitikku, raapaisupinta ja kaksi kalikkaa. Yksi aloittaa nuotion teon ja loput etsivät metsästä apuvälineitä, kuten puukkoa ja sytkäriä. Kummallakaan osapuolella ei ollut halua kilpailla toisia vastaan, vaan kaikki puhalsivat yhteen hiileen (tai kahteen). Puukkoa lainattiin kilpailijoille ja neuvoja satelee ympäriinsä. En muista saimmeko nopeimman ajan, mutta sillä ei ollut mitään väliä, sillä saimme parhaimman tiimin kertaa kaksi. Palkinnoksi upeasta yhteenpelaamisesta saimme valita palkinnon. Palkintoina oli pieni kivi, keskikokoinen kivi ja hemmetin iso kivi. Valitsimme sekunnin viiveellä isoimman kiven. Meidän motivaatio kivi.

Rastit suoritettua pääsimme leirintäalueelle, jossa laitoimme teltan pystyyn. Eipä sitäkään meille helpoksi tehty. Tulimme viimeisenä paikalle, joten saimme surkeimman teltan. Kiiloja puuttui ja teltta täynnä reikiä. Etsimme hyvän paikan puiden lomasta ja sidoimme teltan puihin pystyyn, tiiminä. Ja kamiinaahan me ei tarvita!

Tässä välissä söimme, jos kiinnostaa. Hernekeittoa.

Teimme vielä luovan ja melko improvisoidun esityksen Darth Vaderista ja sen madoista. Tämän jälkeen saunomaan ja tutustumaan ihmisiin.

Yöllä heräsimme keskeltä metsää ja tanssimme vähän, ei siitä sen enempää.

Melkein unohdin! Siniset Kinkut, eli meidän tiimi voitti koko homman ylivoimaisesti. Onnittelukortit voi lähettää siniseen toimistoon.

By: Teemu Kukkonen

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!