Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Franchising

Kirjoitettu 18.03.15
Esseen kirjoittaja: S. Pohtola
Kirjapisteet: 2
Kirja: Franchising - Malli yrittäjyyteen ja ketjunrakentamiseen
Kirjan kirjoittaja: Henri Laakso
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Huonekaluliikkeen ketjunrakennus idean läpikäyminen on ollut melko haastavaa hommaa, vaikka ketjun rakentaisikin franchising periaatteita mukaillen, silti riskit ja vastuu mietityttävät, suurimpana ehkä logistiikan ja tavarantoimitusten järjestäminen uudelle liikkeelle. Oman haasteensa ovat toki luoneet ansaintamallin ja sopimusasioiden miettiminen, millaiset niistä pitäisi tehdä?

 

Tähän asiaan lääkkeeksi otin lukuun kirjan Franchising –Malli yrittäjyyteen ja ketjunrakentamiseen. Kirja kertoi paljon asioita joita jo ennakkoon tiesinkin, franchising yrittäjyyden mallina oli jo tuttu etukäteen. Kirjassa vain läpikäytiin perinpohjaisesti tämän yrittäjyysmuodon historiaa ja toimintatapamalleja. Sitten kerrottiin käsitteistä ja siitä, kuka ja miten voi hyödyntää franchising mallia niin sanottuna antajana, ja kuka voisi ryhtyä franchisingottajaksi. Tämäkään ei minulle juuri lisää tietoa tuonut.

 

Keräsin omasta mielestäni tärkeitä pointteja, mitä itse hyödyntäisin ketjun rakentamisessa tällä periaatteella. Kun sinulla on valmis konsepti ja toimiva yritys, se täytyy pystyä pakkaamaan sellaiseen muotoon, että se on helposti ymmärrettävissä ja opastettavissa myös franchisingottajalle. Mielestäni oma huonekaluliikkeemme on niin yksinkertainen pyörittää, että ei siinä kummoinen seppä tarvitse olla, että ymmärtää miten sitä pyöritetään, eri asia sitten on kuinka se käytännössä onnistuu. Franchisingottaja on siis saatava ymmärtämään mihin on ryhtymässä. Yrityksen toimintojen olisi hyvä olla raportoituna tekstimuotoon, ns. Ohjekirjaksi.

 

Kaikki lähtee toki hyvästä kommunikaatiosta franchising antajan ja ottajan välillä, tiedon täytyy kulkea puolin ja toisin mutkattomasti ja etenkin antajan on oltava koko ajan, miten tällä ottajapuolen yrittäjällä / liikkeellä menee.

 

Roolijako on tehtävä selväksi, mitä tekee franchisingantaja, mitä velvollisuuksia, mitä vapauksia. Samoin franchisingottajan kohdalla, on tiedettävä oma roolinsa ja miten toimintaa on rajoitettu ketjun keskusyksikön, eli franchisingantajan puolesta. Nämä asiat on hyvä laittaa sopimukseen, niin riidat voi sitten tarvittaessa ratkoa sen pohjalta. Tämä ei tietenkään ole ideaalitilanne, vaan hyvällä kommunikaatiolla ja selkeillä roolituksilla näiltä pitäisi välttyä.

 

Franchisingantajan on oltava valmis johtamaan tätä liiketoimintaa ja kehitettävä ketjun toimintaa. Johtaja on oltava selvä käsite myös ottajalle, vain yksi yksikkö voi johtaa ketjun liiketoimintaa. Franchisingyrittäjä vastaa vain omasta liikkeestään siinä määrin, kuin siitä on sovittu.

 

Kirjasta olisin kaivannut apuja siihen, millaisia vastuita ketjua johtavan franchisingantajan kannattaa ottaa, kun puhutaan esimerkiksi tavarantoimituksesta liikkeille. Entä jos ottajayrittäjä saa ostettua myytävää liikkeeseensä muualtakin, pitäisikö se sallia vai ei? Toki kuulostaa järkevältä sallia, mutta miten ansaintamalli franchisingantajan osalta silloin tulisi rakentaa? Se vähän mietityttää itseäni vieläkin, mutta tämä kirja ei ainakaan ole avain ratkaisuun.

 

Hyvä kirja sellaiselle, joka ei tiedä franchisingistä yrittäjyyden mallina oikein mitään, tällä pääsee jo hyvin jyvälle.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!