Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Gamestorming

Kirjoitettu 25.01.21
Esseen kirjoittaja: Juuso Vainula
Kirjapisteet: 3
Kirja: Gamestorming
Kirjan kirjoittaja: Sunni Brown
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Gamestorming on nimensäveroinen kirja. Kyseessä on kirja täynnä erilaisia tapoja ”pelillistää” ajattelua ja ideointia. Nuoruuteni kuului paljon erilaista pelaamista ja pelaamalla oppimista. Voisin väittää, että olen melko taitava hallitsemaan englannin kielen ja tämä johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että olen pelannut tietokonepelejä koko nuoruuteni. Pelit ovat edelleen osa vapaa-aikaa, tosin ei samoissa mittasuhteissa kuin joskus nuorempana.

Tässä kirjassa ei kuitenkaan puhuta pleikkareista tai nintendoista. Kirja on täynnä erilaisia tapoja ideoida, ehkä sen takia se olikin hieman puuduttavaa lukea. En ehkä suosittelisi teosta ns. lukukirjaksi, ehkä enemmänkin apuna esim. ideasynnytyksissä.

Me Tempossa ei ehkä pelillistetä tarpeeksi. Totta kai silloin tällöin tulee käytettyä mm. Miroa, johon brainstormataan / lapputalkoillaan ideoita ja ehdotuksia johonkin asiaan liittyen. Toki tämä on ehkä se yksinkertaisin tapa edetä. Ehkä voisimme hyödyntää kirjan pelivinkkejä tulevissa tavoitetreeneissä. Tempo ja tavoitteet eivät ole tulleet toimeen pitkään aikaan. Meitä on monta erilaista ihmistä, jotka kyllä tulevat toimeen erinomaisesti, mutta emme tunnu silti pääsevän yhteisymmärrykseen yhteisistä tavoitteista. Viime syksy oli positiivinen poikkeus, sillä päädyimme tekemään hulppean Levin reissun. Noh, reissu ei mennyt ihan niin kuin piti, mutta tärkeintä kai on, että meillä oli yhteinen suunta, johon jokainen oli tyytyväinen.

Levin reissukaan ei syntynyt itsestään. Heitin treeneissä ilmoille ajatuksen, että mitä jos syksyn tavoite olisikin jokin yhteinen isompi projekti? Useammalla oli jo ns. omia projekteja ja tiimin yhteiset projektit olivat jääneet hieman taka-alalle. Jakauduimme pienempiin ryhmiin ja rupesimme brainstormaamaan, mitä me voisimme tehdä yhdessä ja miten voisimme hyödyntää jokaisen taitoja. Ei ehkä helpoin kysymys. Noh, tunnit vierähtivät ja tulimme yhdessä päätökseen, että koko tiimin yhteistä projektia ei näin vain pakon edessä keksitä. Sen jälkeen heräsi toinen idea, mitä jos yhteinen projekti olisikin ”yhteinen kokemus”. Tästä oppineena voisimme vilkaista Gamestorming kirjaa uudestaan ja kokeilla jonkinlaista peliä, kun luomme seuraavia tavoitteita.

 

Olemme Vilin kanssa jo tovin suunnitelleet etätyöntekijöille suunnattua työsuhde-etua (RÖYH.). Olemme käyttäneet apuna mm. Business Model Canvasta, joka myös mainitaan tässäkin kirjassa. Business Model Canvaksen täyttäminen auttoi havainnollistamaan omaa ideaamme. Mitä resursseja se vaatii, kuka ostaa ja miten erotumme ym. Huomasin myös, että olisi hyvä saada nämä ”pelit” myös näkyville. Tällä hetkellä ne lojuvat Mirossa, eikä niitä juurikaan tule ihmeteltyä. Näkisin, että niistä olisi vielä enemmän hyötyä, kun ne olisivat esillä ja helposti luettavissa. Ns. lapputalkoot eivät mielestäni säväytä ruudulla, mutta kun laput ovat seinällä nenäsi edessä, ovat ne myös enemmän mielessäsi. Kirjan ja RÖYHin innostamana voisimme kokeilla toisenlaista pelillistämistä tulevaisuudessa ja tulokset / ideat seinälle näkyville, jolloin niihin palaaminen on entistä helpompaa.

 

Meillä on tiiminä vielä paljon opittavaa ideointityökaluista. Olemme ehkä juuttuneet vanhoihin tuttuihin malleihin ja satunnaisiin Topaasia-peleihin. Ehkä nyt viimeisellä vuodella olisi syytä opetella muutama uusi tapa ideoida, ihan jo 24h:ta varten.

Näen tämän kirjan hyödyllisenä tiimitasolla ja koenkin, että tämä tulisi ottaa mukaan seuraaviin projektitreeneihin tai synnytykseen. Mutta iltalukemiseksi erittäin raskas. Ehkäpä kirjatreenit tämän pohjalta voisi olla oikea ratkaisu edetä, onhan tämä kuitenkin täpityskirja.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!