Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Why now is the time to CRUSH IT! Cash in your own passion

Kirjoitettu 27.11.16
Esseen kirjoittaja: Anni Näremaa
Kirjapisteet: 2
Kirja: Why now is the time to CRUSH IT! Cash in your own passion
Kirjan kirjoittaja: Gary Vaynerchuk
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Nyt kun meitä toisen vuoden opiskelijoita on pyydetty perinteisen opintojenkirjauksen sijasta näyttämään kaikki siistit jutut omassa blogissa, tuli tämä Garyn kirja enemmän kuin tarpeeseen. On aivan eri pitää vain blogia ja tyytyä siihen, että sitä lukee valmentaja ja muutama tiimikaverisi kuin se, että teet siitä itsellesi alustan brändätä itseäsi ja kirjoitat sinne onnistuneita juttuja ja isoja ajatuksia. Ja vielä markkinoit sitä oikein.

Gary aloittaa CRUSH IT! kirjansa kertomalla hänen omat avaimensa menestykseen. Ne ovat seuraavat:

Love your family
Work superhard
Live your passion

Kolme aika simppeliä keinoa menestyä. Itse voin yhtyä kahteen ensimmäiseen, mutta miten tuo kolmas sitten määritellään? Aina puhutaan samasta lässynlää-lauseesta, että rakasta työtäsi niin et työskentele päivääkään. Voiko se pitää paikkaansa? Gary antoi kirjassa neuvon kolmanteen kohtaan: “Varmista oma onnellisuutesi sallimalla itsesi elää jokainen päivä intohimoisesti ja tuottoisasti”. Helpommin sanottu kuin tehty.

Kaikkien täytyisi ajatella, että he ovat brändi

Kuvitellaanpa tilanne, jossa kaksi haastateltavaa yrittävät samaan työpaikkaan samanlaisella koulutuksella. Kumpi heistä valitaan? Tietenkin se, joka herättää rekrytointia tekevässä ihmisessä jonkinlaista sidosta. On se sitten sama kiinnostuksen kohde vaikka urheilussa tai samanlaiset mietteet jostakin alasta. Se, miksi se toinen sidosta herättävä valitaan on siinä, että hän on tuonut oman kiinnostuksensa jotenkin esiin. Nykyaikana ei ole eroa siinä kuka sinä olet tai mitä sinä teet. Jokaisen täytyisi ajatella olevansa brändi. Se on sitä bisnestä.

Kerro totuus

On myös eroa siinä, kerrotko sinä asiaa puhumisen ilosta vai kerrotko asiaa, josta oikeasti tiedät. Nykyaikana asiakkaat tahtovat myös sitä asiakaspalvelua, mutta tärkeintä tällä hetkellä on tieto. Ja sen paikkansapitävyys. Tarinankerronta onkin taidoista se numero ykkönen, jolla sitä bisnestä tehdään. Kyllä minäkin mieluummin ostan henkilöltä, joka kertoo minulle, että saan tällä tuotteella jotakin, mitä muut eivät arvosta.

Niukkuus luo tahtoa

Jos tarjolla on vain vähän, sen haluavat kaikki. Tämä kiteytyy esimerkillä suomalaisten luonteesta. Suomalaiset ovat siitä hullua kansaa, että kun jokin kauppa aukeaa ja 100 ensimmäiselle jonottajalle jaetaan ilmaiset ämpärit, on jonossa 3 tuntia ennen avajaisia 400 suomalaista odottamassa sitä ämpäriä. Kun tekee bisnestä tehdessä täytyy olla se, jonka tuotetta kaikki haluavat ja jota ei saa muualta. Ja jota on tarjolla vain se limited editionin verran.

 

Kirjan pääpaino oli siinä oman intohimon löytämisessä ja itsensä brändäämisen aloittamisessa sosiaalisen median avulla. Kirja ei tuonut juurikaan lisää siihen, mitä kuulin Garyn suusta Nordic Business Forumissa.

Ja se minun oma sivustoni, jossa aloitan oman brändäykseni
https://anninaremaa.wordpress.com/

Anni Näremaa
Ideaosuuskunta Wire
anni@osuuskuntawire.fi

Tagit: , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!