Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Golden Circle

Kirjoitettu 17.09.18
Esseen kirjoittaja: Juuso Oinonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Start With Why
Kirjan kirjoittaja: Simon Sinek
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sinekin Golden Circle oli varmaan oikeasti ensimmäinen teoria, jonka opin akatemialle tultuani. Tälle on tietenkin syynsä, sillä se on liiketoimintaan lähtiessä ehkäpä se elintärkein teoria menestymisen kannalta. Teoria on sinänsä varsin simppeli. Ennen minkään asian tekemistä, on syytä pohtia, miksi se asia täytyy tehdä. Tämä pätee erityisesti liiketoimintaan, sillä jos et voi perustella olemassaoloasi, et myöskään voi uskottavasti myydä palveluasi. Kun on mietitty, miksi jotain tehdään, on aika siirtyä pohtimaan sitä, miten tehdään ja lopulta päädytään siihen, mitä tehdään. Tätä Sinek kuvaa juurikin kyseessä olevalla Golden Circlellä, joka näyttää tältä:

Golden Circle

Aloita siis keskeltä ja etene järjestyksessä ulkokehälle. Ihmisiä ei kiinnosta ostaa tuotettasi, koska sanot, että se on tosi hyvä. Heitä tuskin kiinnostaa tuotteesi ominaisuudet. Ihmisiä kiinnostaa tarinat, heitä kiinnostaa visio. Ihmisiä kiinnostaa se, miten sinun tuotteesi tai palvelusi voi parantaa heidän elämäänsä ja ratkaista ongelmansa. Jos vastauksesi kysymykseen ”Miksi tuotatte tätä palvelua” on jotain luokkaa ”Koska saadaan siitä rahaa”, on lähdetty liikkeelle aivan väärällä jalalla. Sitten onkin syytä ottaa hetki aikaa ja miettiä kysymykselle aivan uusi vastaus. Toivottavasti se pienen hetken pohdinta auttaa sinua, muita tekijöitä ja asiakkaitasi kirkastamaan teidän vision uudella tavalla.

 

Kyllähän tuota on tullut itsekin käytettyä useaan otteeseen. Viimeisin konkreettinen esimerkki on varmaankin viime viikolta, kun rakennettiin DeLoreanille tarjousta tapahtuman tempauksen toteuttamisesta. Pohja oli jo suunnilleen valmiina ja Canva-velhon ei auttanut, kun alkaa toteuttamaan. Mutta pienoinen ongelma oli tarjouksen jäsentely järkevästi. Mitenhän tällaisen jättiläismäisen kokonaisuuden saisi paloiteltua ja esitettyä niin, että asiakas olisi puulla päähän lyötynä valmis löysyttämään kukkaronsa nyörejä edessämme?

Sitten päähän juolahti Sinekin Golden Circle. Aloitetaanhan oikeasti siitä visiosta. Heti kansilehden jälkeen ensimmäisenä olisi sen paikka. Yritin lypsää Millalta ja Petalta tätä visiota, jotta saataisi se paperille. Ensireaktio oli kummastunut, mutta vasta-argumentteja toiminnalle ei tullut. Aivan kuin hekin olisivat tunteneet tämän teorian ja käsittäneet, mitä yritän ajaa takaa. Vision keksiminen ei ollutkaan ihan niin helppoa, kuin olin ajatellut. Lopulta mieleen tuli keskustelu, josta oltiin puhuttu itse yrittäjän kanssa edellisviikolla tapaamisessa. Haave ravintola-alan Pro-palkinnosta oli hänellä mielessä erittäin vahvana ja toiminta hänellä sen mukainen. Käytetäänpä sitä!

 

”Pro-palkinnon arvoinen tapahtuma, joka jatkaa kasvuaan vuosi vuodelta”

Näin kuului meidän visiomme tapahtumasta, johon yritimme kovasti saada itseämme myytyä. Tämän jälkeen ilmaisimme heti tarjouksen sisällön. Mitä ja miten menivät ehkä hieman sekaisin tässä vaiheessa, mutta toisaalta kirjan nimi ei ole Continue With How, joten annan tämän mennä läpi. Kaikki tarjouksen eri osa-alueet kertoivat heti alussa, mitä DeLorean hyötyy siitä. Sen jälkeen jatkettiin kertomalla, kuinka homma toimii ja mitä heidän asiakkaansa hyötyy ja päätettiin osuus siihen, mitä me tehdään ja mitkä asiat jäävät DeLoreanin vastuulle.

Muutaman sivun jälkeen olimme viimein lopussa ja oli aika kirjata hintalappu tarjoukseen. Emme toki tyytyneet ainoastaan lätkäisemään hintaa siihen ja jättäneet sitä yksikseen lojumaan, vaan muistimme myös mainita heidän myyntinsä räjähdysmäisestä kasvusta, mikäli he päätyisivät ostamaan meiltä tämän palvelun.

Omasta mielestäni tarjous oli toteutettu lähes täydellisesti kuvastamaan asiakkaan saamia hyötyjä ja se aloitettiin ja lopetettiin asiaan kuuluvalla tavalla. Käytettiin tähän kyllä aikaakin, joten huonompi tulos olisi ollut pettymys. Olisi ihme, jos tähän tarjoukseen ei tartuttaisi.

Ilmeisesti ihmeiden aika ei ole ohi, sillä asiakas kohteliaasti torjui tarjouksemme. Kuulemma hintalappu ei kohdannut tapahtuman ansaintamallia. Samalla asiakas tosin totesi, että kyseessä oli paras ja parhaiten jäsennelty tarjous, jota hän on kuunaan nähnyt. Joten pointsit meille siitä! Kaikki tarjoukset ei valitettavasti voi konvertoitua, mutta kun tällaisia tehdään säännöllisesti, uskon, että kaupan todennäköisyys kasvaa aika haipakkaa!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!