Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Google Digital Garage

Kirjoitettu 04.04.20
Esseen kirjoittaja: Arttu Hietala
Kirjapisteet: 4
Kirja: Google Digital Garage
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Google Digital Garage.

Miksi tein tän?

 

Aloitin Google Digital Garagen tekemisen, koska oikeastaan halusin testata taitotasoani tämän kurssin perusteella. Olen aikoinaan aloittanut oman yrityksen lisäämisen Google My Businekseen. Google on hyvin tunnettu alusta ja sen meistä tietävät varmasti kaikki, mutta tämä kurssi tarjosi yrityksen näkökulmasta, miten se parhaiten voi toimia.

 

Ajattelin aluksi, että käyn läpi, mitä kurssi pitää sisällään ymym ja listaan 26 moduulia riviin. Mutta, koska tämä ei ketään kiinnosta, niin lopulta päädyin kertomaan erilaisten yritys casejen kautta Google Digital Garagen sisällön. Esseessäni en käytä ymmärrettävästi yrityksien oikeita nimiä, mutta kaikki Caset ovat aitoja ja oikeita.

 

Verkon mahdollisuudet:

 

Miten jo alun perin mainostin, Googlessa on paljon mahdollisuuksia, mutta moni yritys lähtee aivan liian syvään päähän aivan liian nopeasti. Usein asiakkaiden kohdalla huomaan hyvin helposti, että käytännössä pohjat eivät ole kunnossa. Sitten on myös niitä yrityksiä, jotka haluavat aloittaa vaikka Google Ads mainonnan, ilman että yritys olisi millään tavalla edes Googlessa. Tästä saadaankin mukava projekti aikaiseksi, joka on saada yritys Googleen ja ylipäätään hakukoneeseen!

 

Case 1. Yritys nettiin. Parturi-Kampaamo Etelä-Savosta.

 

Kolmisen vuotta sitten sain ensimmäisen asiakkaan, jolle täytyi tehdä nettisivut. Nettisivujen lisäksi yritykselle täytyi luoda Google My Business. Google MyBusiness lyhykäisyydessään on hakukoneen viereen tuleva sivu, joka kertoo yrityksestä kaikesta oleellisemman. Se kertoo yrityksen osoitteen, puhelinnumeron, aukioloajat, nettisivut, yrityksen palvelualan, Facebook arvostelut (jos on), Google arvostelut ja ’’Käyttäjät hakivat myös näitä kohdan’’. Google My Busineksen tehtävä on tuoda yritys esille mahdollisimman simppelisti ja mahdollisimman laajasti hakukoneen kesken.

 

Asiakastyössä tärkeintä on määrittää aina yhteinen tavoite, josta puhutaan Digital Garagessa. Tavoitteella on hyvä mitata onnistumista. Meidän yhteinen tavoitteemme parturi-kampaajan kanssa, oli nostaa yritys esiin pelkällä Google haulla. Toinen tavoite oli luoda yhteydenotto mahdollisimman helpoksi, jonka asiakas halusi ehdottomasti olevan puhelinsoitto. Määritelmiinne asiakkaalle nykyiset asiakkaat – uudet asiakkaat, josta huomasimme sen, että uudet asiakkaat haluavat enemmän infoa, ennen ku he tekevät soittopäätöksen, ei osto, vaan soitto. Tämän takia asiakas tarvitsi ensimmäiset nettisivut. Taas nykyisille asiakkaille Google My Business oli hyvä, jos puhelinnumeroa ei ollut tallennettu omaan puhelimeen, se löytyi yhdellä hakusanalla Googlesta.

 

Google My Busineksen jatkojalostus olisi myös tärkeää. Mielestäni Google voisi luoda myös siihen Google Analytics palvelun, mikä on esimerkiksi saatavilla nettisivuilla. Helppo mitattava asia olisi mm. Hakusanat / Soitetut puhelut My Busineksen kautta.

Case 2. Asiakas, joka on netissä, mutta ei erotu tai korostu siellä.

 

Kun toimiala on kilpaitu, on vaikea erottua hakukoneessa. Jos esimerkiksi ’’kiinteistövälittäjä’’ hakusanalla tulee n. 178 000 tulosta 0,44 sekunnissa, niin yhtälö erottautumiselle on aika vaikea.

 

SEO = Search Engine Optimation on yksi tehokkaimmista keinoista erottautua hakukoneessa. Netistä löytää hyviä ilmaisia ’’Test your SEO’’ sivustoja, josta pystyt testaamaan yrityksesi hakukoneoptimoisuuden. Myin aikoinaan yhdelle yritykselle ’’hakukoneoptimoisuus paketin’’ ymmärtämättä siitä oikeastaan yhtään mitään. Tein silloin testin Neilpatentilla, joka on hyvä platformi testaamaan yrityksen sen hetkinen tilanne hakukoneoptimoisuudesta. Sain silloin tulokseksi 53/100. Tavoitteemme oli saada se yli kahdeksankymmenen.

 

Mitä ongelmia sivuilla sitten oli?

 

Metatagi puuttui. Metatagi kiteyttää liiketoimintasi. Se on ensimmäinen header teksti yrityksesi nimen alla. Jos se iskee asiakkaaseen, niin hän klikkaa sivuille. Ero sillä, että siinä lukee ’’Hyvät autot meiltä’’ vs ’’ Autovalikoimastamme löydät huolella valitut saksalaiset tuontiautot sekä muunmerkkiset vaihtoautot’’ on valtava.

 

. Sivujen nopeus oli myös n. 5 sek – aloitussivu, joka oli liian pitkä. Alle 3 sekunnin etusivun lataus olisi hyvällä tasolla. Sivuilla kuvat olivat todella raskaita, joten niitä piti ajaa alemmille pikselitasoille ja muuttaa kuvien muotoja. Tällä tulos saatiin alle 3 sekunnin.

 

Näin pienillä muutoksilla saatiin jo suuria tuloksia aikaiseksi ja hakukoneoptimoisuutta paremmaksi.

 

 

Case 3. Asiakas tekee hyvin asioita Googlessa, miten hän voi kehittää palvelua?

 

Hakukoneoptimointi, ländärit, CTA, Some, linkitykset

 

 

Aina riittää kehitettävää näinhän se menee!

 

Yksi asiakas halusi aloittaa mainonnan Googlen kautta, koska hän omisti hyvän verkkokaupan. Verkkokauppa oli kaikinpuolin kunnossa, mutta nyt tavoitteena oli saada uusia prospekteja eli kävijöitä verkkokauppaa. Aloitimme SEM:in.

 

SEM = Search Engine Marketing. Tarkoittaa maksettua mainontaa Googlessa. Googleen luodaan mainostili, jota kutsutaan nimellä Google Ads. Google Ads on mainostyökalu, jolla mainontaa voidaan luoda Googleen. Googlessa on muutamia erilaisia tapoja tehdä mainontaa. Tyypillinen mainos on Display mainos, joka tarkoittaa kuvaa tekstin kera. Display mainos saadaan kohdennettua vaikka Iltalehden sivulle Admobin avulla (googlen lisätyökalu.)

 

SEA = Search Engine Advertising tarkoittaa hakusanamainontaa, eli ostat hakusanoja, joilla haluat nousta esiin. Tämä on hyvä tapa, koska määritellessessäsi mainosbudjettia maksat vain hakusanojen klikkauksista.

 

 

      Google Analyticsilla dominointi. Case 4.

 

Google Analytics on huikea työkalu, kun yritys haluaa kerätä dataa esimerkiksi nettisivuilta. Yleiset KPI ja ROI mittarit kertovat jo paljon.

 

Olimme tehneet erään autokaupan kanssa Facebook ja Google mainontaa jo muutamia kuukausia. Analytiikan avulla seurasimme nettisivujen kävijöitä ja heidän toimintaansa sivuilla. Sivujen kävijät lisääntyivät mainonnan seurauksena, jonka näemme alapuolella olevasta analyytikasta:

 

 

Kaavioista näkee selkeästi, missä kohti mainonta on alkanut.

 

Google Digital Garagessa puhutaan myös siitä, että miten tärkeää on tunnistaa, missä kanavassa asiakas toimii. Tämän asiakkaan kohdalla näemme analytiikan avulla, että käyttäjistä yli 80% toimii mobiililla. Tämä tarkoittaa sitä, että sivut täytyy olla hyvin mobilioptimoidut, jos ne eivät toimi mobiilissa on turha yrittää päästä asiakkaan kanssa sovittuun tavoitteeseen, joka on tässä kohdin, saada ovi käymään.

 

 

Hyvä huomio on myös, että Koronavirusepidemian seuraksena monessa mainonnassa on noussut klikkauksen hinnat merkitettävästi. Ihmiset eivät reagoi enää samalla tavalla kun ennen google ja facebook mainontaa. Syy on siinä, että ihmiset ottavat nyt tilanteen varuilta ja eivätkä reagoi mihinkää uuteen, etenkään ’’ostattavaan’’, niin vahvasti.

 

Google osallistuu myös koronatalkoisiin estämällä mainontaa, ohjaamalla luotettaville lähteille hakukoneessaan ja tarjoamalla 25 miljoonalla dollarilla ilmaista mainostilaa WHO:lle ja terveysviranomaisille.

 

Eli myös hakukoneet reagoivat epidemiaan esimerkillisesti!

 

Arttu

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!