Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Gta – Tiimiakatemia (Gamestorming)

Kirjoitettu 03.04.20
Esseen kirjoittaja: Antti Lyytikäinen
Kirjapisteet: 3
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tiimityö, projekti, yhdessä kehittäminen tai pellisläistäminen mitä yhteistä näillä neljällä on. Jokaisella on aloitus ajankohta, josta lähdetään liikkeelle suorittamaan ennalta määritettyä agendaa jokaisella pelaajalla, on oma peli paikkansa, jonka hän hoitaa yhteisen päämärän saavuttamiseksi. Kaikilla näillä on aikamäärään tai tulokseen perustuva lopetus, jolloin pelaaja tietää pelin olevan ohi tai Projekti on satu päätökseen. Lopussa on saavutettu joku tulos, olkoon se voitto tai tappio tulee sitä analysoida, mikä meni hyvin mikä huonosti missä voidaan kehittyä ja mitä viedään käytäntöön. Tätä ei toki ole pakko tehdä mutta mikäli on tavoitus kehittyä, olisi se ihan suotavaa jopa toivottavaa. Mikä näitä sitten erottaa? Peli mielettään kilpailuksi, jota sen usein onkin kilpailu luo motivaation pelata mahdollisimman hyvin tiimin eteen, jotta voitto saavutettaisiin. Näin tulisi ajatella myös tiimiyritystä sekä sen toimintaan. Pelissä mukana on myös hupi tunteet toki kuumenevat helposti, kun kilpailusta on kyse mutta vastustaja kätellään ottelun jälkeen. Projektista taas tulee helposti ilman hupi aspektia pakko pulaa. Käsittelen tässä tekstissä keinoja tuoda pelillistämistä osaksi tiimiyrityksen liiketoimintaa. Kirjoitan esimerkit konsolipelaamisen näkökulmasta nykymaailman mukaisesti sivuten hiukan jalkapalloa.

Mikäli olet tiimiakatemian opiskelija, valmentaja, alumni tai muuten yhteisöön kuuluva lue tämä, mikäli et tämä ei välttämättä ole sinulle olennaista.

Entäpä jos tiimiakatemioiden verkostoa ajateltaisiin maailmanlaajuisena jalkapallo yhteisönä? Jokainen aloittaa opintonsa käymällä perusopinnot (jalkapallon alkeiskurssin) jossa käydään läpi perus säännöt ja syötöt, pallon käsittely jne. Pelaajan saavutettu riittävä perustaso aloitetaan joukkueiden muodostaminen (Tiimien) Valmentajat rekryävät tiimeihinsä eri sopivan määrän eri pelipaikkojen(tiimiroolilaista) pelaajia. On keskus hyökkääjä, joka lataa projektin maaliin, laitahyökkääjiä jotka tuovat tiimille uusia pelipaikkoja, puolustajia jotka katsovat projektin perään ja estävät ettei vihollinen(verottaja) pääse läpiajoon, mikäli näin kuitenkin käy ja laukaus maalia kohti lähtee on talouspäällikkö maalilla torjumassa kovia kuteja (ALV laskuja) joita vastustaja laukoo vimmatusti. Kun joukkue on kasattu, se tarvitsee itselleen nimen, logon ja tunnus huudon, myös some näkyvyys olisi hyväksi eihän urheilu nykyään ole pelkkää urheilua se markkinointi liiketoimintaa, se saa parhaat sponsorit(asiakkaat) kellä on paras ulospäin suuntautuva vaikuttavuus. Nyt kun joukkueet ovat rekrytty alkaa treenit ne ovat kahdesti viikossa valmentajan vetäminä näissä käydään läpi bisnesten ja toiminnan peli strategiaa sekä muita tiimin huolia ja murheita. Valmentaja pyrkii kehittämään tiimiä eteenpäin, jotta porukka osaisi pelata yhteen ja oppisi muodostaman selkeät pelipaikat jokaiselle. Alussa tapellaan kuka saa kunnain tehdyistä maaleista. jos keskushyökkääjä tekee maalin saako puolustaja pelistä saman palkan. Alussa ennen pelipaikkojen muovautumista tämä muodostaa usein treeneissä ongelman, jossa jokainen pelaa keskushyökkääjän paikkaa. Tämän perustavan laatuinen ongelma, vaikka olisit maailman paras maalin vetäjä et tule ikinä voittamaan jalkapallon maailman mestaruutta, jos et opi pelaamaan joukkueesi kanssa yhteen. Tämän myöntäminen on monelle vaikeaa ihmiset, jotka eivät siihen pysty usein katkeroituvat ja syyttävät joukkuetta siitä, etteivät saaneet toteuttaa itseään ja omaa parhaaksi näkemäänsä agendaa. Jatketaan takaisin rakenteeseen. Nyt kun joukkue on hetken treenannut yhdessä ja käynyt pari projektia läpi tulee ensimmäinen turnaus(vahvari) siellä tiimit ottavat yhteen ja mittailevat tehtyjä maaleja (liikevaihto, pisteet)Koska tällä hetkellä tiimiakatemia mittarit ovat pitkälti määrällisiä ja perus koulu maailmaan ohjaavia tulisi joukkueiden omatoimisesti analysoida toimintaansa laadullisesti, joka pitkässä juoksussa oikein tehtynä antaisi lisää maalinteko paikkoja. Peli kausi tiimiakatemialla on kaksi kevät ja syksy molemmat sarja huipentuvat finaaliin(rakettipäiviin) jossa sarjan voittajalle jaetaan Goldenstep palkinto. Tämä meidän tiimiakatemiammehan on siis yksi näistä maailmalla toimivista liigoista joita suomessa on muitakin esim. kakkosdivari(proakatemia) kolmosdivari(terva-akatemia) +puulaakit. Sama homma maailmalla. Kv-tiimi taas on ikään kuin tiimiakatemian maajoukkue, joka käy pelaamassa akatemioiden välistä sarjaa. Nämä pelit tosin ovat enemmän hyväntekeväisyys ottelun kaltaisia. Niitä tulisi silti pelata enemmän lajin tunnettavuuden kasvattamiseksi.  Tällä hetkellä meidän liigamme on hiukan myllerryksessä liigan hallituksen(valmentajien) vaihduttua ja pitkäaikaisen tausta pirun(partasen) jäätyä taka-alalle. Korona on myös aiheuttanut sen, että pelit on pelattava tyhjille katsomoille, joka tietenkin syö sponsori toimintaa ja rasittaa joukkueiden taloutta. Nyt on kuitenkin mitä parhain aika treenata tiimi syksyn kautta varten mahdollisimman hyvää pelikuntoon ja hommata sponsorit valmiiksi sarjapelejä varten, jotta pelien alkaessa voidaan keskittyä siihen olennaiseen eli niiden pelien ja lopulta koko sarjan voittamiseen.

Jotta pellisläistäminen saataisiin osaksi meidänkin arkeamme meidän tulisi mennä seuraavilla virkkareilla pelaamaan yhdessä Victory pointille CS:ssää tai jotain muuta nopea tempoista joukkue tietokone peliä. Miksikö nopea tempoista eikö tiimin tulisi pohtia valintoja ennemmin yhdessä? Syy tähän on päätösten teon nopeuden kehittäminen. Jokaisen tiimiläisen tulee kyetä tekemään tiimin päämäärää eniten tukeva ratkaisu milli sekunneissa. Pelissä on toki mahdollisuus keskustella, mutta koska jokainen hoitaa omaa osaansa tehtävästä mikkiin tulee huutaa vain olennaisemmat kysymykset tämä pakottaa tekemään itsenäisiä nopeita päätöksiä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!