Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Gurumarkkinointi

Kirjoitettu 23.04.14
Esseen kirjoittaja: Anders Bertlin
Kirjapisteet: 3
Kirja: Gurumarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Antti Apunen & Jari Parantainen
Kategoriat: 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Gurumarkkinointi

Antti Apunen & Jari Parantainen

 

Päätin lukea tämän kevään viimeisenä kirjana jonkun hyvän markkinointikirjan, ja vaihtoehtoina olivat Sissimarkkinointi ja Gurumarkkinointi. Päädyin Gurumarkkinointiin, koska mielestäni olen tehnyt niin vähän markkinointia elämässä, että oli hyvä aloittaa ihan perusmarkkinointia käsittelevästä kirjasta. Tämä oli erittäin hyvä valinta! Miksi sitten halusin lukea markkinointia käsittelevän kirjan? Se on totta, että en näe itseni istuvan mainostoimiston pöydän päässä luultavasti koskaan. Mutta markkinointitaito on vähän niin kuin myyntitaito, sitä tarvitsee elämässä aina. Peruskäsityksiä markkinoinnista tarvitaan monessakin projektissa, ja sitä varten halusin tutustua aiheeseen. Huonekalu pop-up, jääkiekkoturnaus ja Dynaamia itsessään ovat sellaisia projekteja, joissa markkinointia todellakin tullaan tarvitsemaan. Tästä kirjasta oli hyvä aloittaa myös siitäkin näkökulmasta, että tässä tutustuttiin enemmän ihmisten ostokäyttäytymiseen, ja kohdistettiin huomiota siihen mihin markkinoinnissa kannattaa panostaa.

Minua harmittaa vieläkin, että en ole keksinyt mainoskampanjaa Unkarin reissua varten. Meillä olisi ylimääräiset lentoliput, Helsinki – Barcelona ja Budapest – Tampere sekä Railway passi. Ne menevät ihan hukkaan, jos ei keksitä niille jotain käyttöä, koska nyt kun Hene ei ole lähdössä, ne jäävät sitten luottotappioihin. Ei edes tämä kirja saanut aikaiseksi sitä, että olisin keksinyt ratkaisu tähän kysymykseen. Mutta sen päätin, että joka lukukaudella luetaan vähintään yksi markkinointikirja, tulee minusta sitten guru tai ei. Ennen olen vähän pitänyt markkinointia tylsänä ja outona, mutta tämä kirja auttoi pikkuisen tähän ongelmaan. No mitä sitten opin ja mihin meinaan oppeja käyttää, siitä tässä osiossa lisää:

 

”Tutkimus havainnollistaa hienosti, miten valinnan vaikeus saa ihmisen käyttäytymään. Hän kärsii mieluummin kuin päättää, mikä tarjolla olevista miellyttävistä vaihtoehdoista olisi paras. Päätöstilanteet ovat meille kaikille tuskallisia.”

 

Tämä olen huomannut, vaikka minulla on alle kymmenen vuotta kokemusta asiakaspalvelusta. Varsinkin ostopäätöksessä pitää auttaa asiakasta. Lauseet, ”eiköhän laiteta tämä pussiin tai ”ota tuo, se sopii parhaiten sinulle” ovat melko välttämättömiä, jos haluat tulla hyväksi asiakaspalvelijaksi. Tänään olen menossa ensimmäistä kertaa yksikseen ajamaan taksia, jännittää ihan piirun verran, mutta uskon, että siellä myös tarvitaan apua asiakkaan päätöksenteossa. Mitä ravintolaa suosittelet? Missä kannattaa käydä yhdellä? Nämä tulee varmasti olemaan jokapäiväisiä kysymyksiä. Koska valikoima suurenee ja suurenee niin sanoisin, että myyjän päätöksenteosta tulee päivä päivältä yhä tärkeämpi. Nykyihminen ei pysty päättämään enää edes millä jalalla nousee ylös sängystä. Jos haluat tulla guruksi kiinnitä huomio näihin:

 

  1. vetelään kädenpuristukseesi
  2. halpaan käyntikorttiisi
  3. epäsiistiin olemukseesi
  4. materiaalisi paino- ja kielivirheisiin
  5. puuttuviin tai suttuisiin esitteisiisi
  6. loputtomiin selittelyihisi ja epävarmuuteesi
  7. sotkuiseen työpöytääsi

 

Näistä haluaisin nostaa esille kaksi haastavinta. Minulle haastavin on ehdottomasti ”materiaalisi paino- ja kielivirheet”. Ruotsinkielinen taustani ja ehkä pieni lukihäiriö vaikuttavat varmasti tähän. Onneksi saan apua vaimolta, joka yleensä katsoo edes vähän läpi, mitä kirjoitan ja ottaa räikeimmät virheet pois. Siitä on ollut suuri apu. Onneksi saan kirjoittaa näitä esseitä ja muita, koska se pakottaa minut harjoittelemaan suomenkielistä kirjoittamista. Taas meidän Dynaamian ongelma on ”puuttuvat tai suttuiset esitteesi”. En usko käyntikorttien merkitykseen, mutta esite voisi olla hyvä. Se siis edelleen puuttuu, vaikka siitä on ollut paljon puhetta. Itse aloin vasta vähän aikaa sitten tehdä referenssejä itselleni, ja kerätä tietoa, milloin olen tehnyt mitäkin ja mistä syystä. Tässä siihen näkökulmaa:

 

”Jos haluat saada asiakkaan toimimaan, kerro miten muut ostajat ovat käyttäytyneet. Joukon voima on vahvempi kuin yksikään käsky koskaan.”

 

Olisi erittäin hyvä, että voisi pari vuoden päästä sanoa asiakkaalle, että tämän ja tämän kanssa ollaan tehty sitä ja sitä. Tämä toimi tämä yrityksen kanssa. Olisi vähän näyttöjä siitä, mitä muut ovat tehneet meidän kanssamme, jolloin Osuuskunta Dynaamia ei tuntuisi enää niin vieraalta ja epäilyttävältä. Koska elämässä vaan melko usein käy näin:

 

”Kun joku tarvitsee kirvesmiestä, hän kysyy ensimmäiseksi tuttaviltaan, osaisiko joku heistä suositella hyvää ammattilaista. Referenssikuvaus tai testimoniaali on saman asian yksi ilmentymä. Se kuvaa asiakkaidesi kokemuksia palvelustasi tai tuotteestasi.”

 

Tässä samalla tulikin mieleen, että joku oma tuote, jonka joko toisi maahan tai mitä lähtisi kehittämään, pitäisi kyllä kohta uskaltaa tehdä. Sitä voisi sitten myydä ja markkinoida. Uskon, että siitä oppisi enemmän kun kymmenen kirjaa lukiessaan.

 

Sain kirjaa lukiessaan ihan huikean idean. Pitäisi laittaa joku kaveri ”ostamaan” Dynaamialta. Hän laittaisi vaikka s.postia, että on kiinnostunut markkinointitutkimuksesta. Olisi mielenkiintoista nähdä, minkälaisen tarjouksen ja missä ajassa me Dynaamiassa saisimme aikaiseksi. Vähän niin kuin tähän tyyliin:

 

”Johdonmukaisuuden periaate edellyttää, että ostat ajoittain myös omalta firmaltasi. Tai värvää puolestasi ostoksille henkilö, jota työntekijäsi eivät tunne. Opit muutamassa tunnissa enemmän kuin kokonaisen konsulttiarmeijan laatu- ja prosessijorinoista kuukaudessa.”

 

Ihan huikee idis! Myöhemmin voitaisiin katsoa omaa tarjousta ostajan näkökulmasta. Mitä me tarjosimme ja mihin hintaan? Miten yhteistyö asiakkaan kanssa sujui? Tästä voisi olla enemmän hyötyä kun mistään muusta tällä hetkellä. Saataisiin ainakin vastaus näihin kysymyksiin:

 

”Kysy itseltäsi säännöllisesti, onko yrityksesi malttanut erikoistua riittävästi? Entä toimiiko viestintäsi ja markkinointisi niin, että tarjontasi niukkuus käy jokaiselle apua etsivälle ilmiselväksi?”

 

Lopuksi vielä ote siihen, millaisen mainoskampanjan meinasin tehdä tiimimme ylimääräisille lentolipuille:

 

”Etsitään miehiä vaaralliselle matkalle. Pieni palkka. Pureva kylmä. Viikkokausia täydellistä pimeyttä. Jatkuva vaara. Paluu epävarma. Jos matka onnistuu, luvassa mainetta ja kunniaa.”

Kyllä minua aina tulee harmittamaan, jos liput jäävät käyttämättä, varsinkin kun ollaan Iiron kanssa tehty hommia niiden eteen. Surullista…

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!