Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Gurumarkkinointi

Kirjoitettu 30.11.14
Esseen kirjoittaja: Harri Mustonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Gurumarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Antti Apunen & Jari Parantainen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Antti Apusen & Jari Parantaisen kirjoittaman gurumarkkinoinnin. Kirjaa oli kehuttu paljon, siksi halusin sen lukea. Heti tulikin ilmi, että gurumarkkinointi oli oikeastaan helppoa, viihdyttävää lukemista. Asiat olivat esitetty selkokielellä ja teorioita pohjustettiin mielenkiintoisilla esimerkeillä. Apusen & Parantaisen kirja käsittelee myynnin ja markkinoinnin ongelmia. Sellaisia jotka eivät ratkea insinöörimäisellä ajattelulla. En itse ole insinööri, mutta koin saavani myös itse paljon hyvää tietoa kirjasta ja uskon, että moni muukin hyötyy sen lukemisesta. Esimerkkinä diplomi-insinööri Sami Lehikoinen on kommentoinut kirjaa seuraavalla tavalla; ”Tämä hauskasti kirjoitettu teos on pakollista luettavaa tuotteistuksen, myynnin tai markkinoinnin parissa toimiville”.

Kirja keskittyy gurumarkkinoijan kymmeneen käskyyn. Jokainen käsky on avattu omalla kappaleellaan.
Gurumarkkinoijan kymmenen käskyä ovat;

1. Mitä tahansa myytkin, myy ensin asiantuntemuksesi
2. Tuotteista asiakkaallesi ehdotus, joka auttaa häntä päättämään
3. Rakenna asiantuntijoillesi auktoriteetin tunnusmerkit
4. Älä mäkätä asiakkaalle, mitä hänen tulisi tehdä
5. Rakenna kiitollisuudenvelkaa järjestelmällisesti
6. Imartele asiakastasi niin, että hävettää
7. Elä niin kuin saarnaat
8. Ryhdy tutuksi
9. Älä ole helppo nakki
10. Opettele kertomaan kiinnostavia tarinoita

Akatemialaiselle kirja sopii hyvin, tosin kymmentä käskyä pitää hieman soveltaa meidän omalle tiellemme. Mutta niinhän se tapahtuu kaikissa yrityksissä, toimintamallien oltaessa erilaisia. Pohdiskelen reflektiossa enemmänkin tärkeitä käskyjä Tiimiakatemialaisille, enkä niinkään keskity kirjan teoriaan.

Ensimmäisessä käskyssä käsitellään haloilmiöitä. Sitä kuinka esimerkiksi ihminen kokee usein kalliimman tuotteen laadukkaammaksi. Kirjassa kehotetaan myymään ensin oma asiantuntemus. Koen omassa tilanteessa, että akatemialainen myy harvoin omaa asiantuntemustaan. Ainakin alussa myymme itseämme eteenpäin hyvin paljon Tiimiakatemian brändillä. Siksi tiimiyrityksen pitääkin miettiä tarkoin myymmekö itseämme yrityksenä ja yrittäjinä vai Tiimiakatemialla ja opiskelijoina. Akatemian brändillä pääsee helposti alkuun, mutta haluaisin ainakin itse myydä omaa yritystäni. Miksi on vaikea päästä alkuun muuten?
Täysin uutena tiimiyrityksenä on hyvin vaikeaa myydä omaa ja muiden asiantuntemusta. Kokemusta, eikä oppeja ole kertynyt, vaikka erityisosaamista löytyisikin.  Kun keräämme akatemian brändin avulla pienempiä projekteja, voimme vähitellen alkaa keskittymään omaan tekemiseen, asiantuntijuuden kartoittamiseen. Projektien avulla saamme myytyä itsemme tulevaisuudessa, voimme todistetusti näyttää mitä olemme saaneet aikaan. Sen tarkoituksena on osoittaa asiakkaalle, että pystymme hienoihin juttuihin ja nautimme siitä. Sain kirjasta mieleeni kaavan tiimiyrityksen hinnoitteluun. Jos myymme itseämme opiskelijoina, hinnoittelemme edullisesti ja laatu ei ole asiakkaalle itsestäänselvyys. Jos taas myymme itseämme yrityksenä, hinnoittelemme itsemme tosissaan ja laatu on parasta, mitä oman yrityksen nimissä pystytään tekemään.

Neljännessä käskyssä kehotetaan olla mäkättämättä asiakkaalle, mitä hänen tulisi tehdä. Akatemialaiselle erittäin tärkeä luku. Jos tässä nyt tarkkoja ollaan niin opiskelijoitahan me olemme. Tutustumme yrityksiin, hankimme projekteja ja keräämme rahaa omalle yritykselle tiimityöskentelyllä. Maailmanympärysmatkaa varten? Ei. Mymmi on vain ansaittu palkinto 3,5 vuoden suorituksistamme. Mutta mitä meille todella jää käteen akatemiasta, on opit yrityselämästä. Mikä mahdollistaa oppimisen? Tietysti me itse, Jamk, Tiimiakatemia ja ASIAKKAAT. Akatemialle ei tultu massiivisen liikevaihdon takia, vaan saamaan oppia tulevaisuuteen. Olet sitten yrittäjä tai et. Meille asiakkaan kunnioittaminen on erittäin tärkeää. Vaikka teemme paljon itse työtä, mahdollistavat yritykset kuitenkin erittäin paljon meille opintojamme varten. Olen oppinut jo nyt arvostamaan työtä eri tavalla kuin ennen. Palkkatöissä ollessani mielessä oli lähinnä korvaus tehdystä työstä, vaikka työ saattoikin olla mukavaa. Nöyryyttä tarvitsemme siihen, että akatemialla korvauksena työstä on oppiminen ja kokemukset. Vapaaehtoistyökin voi olla palkitsevaa ja se voi maksaa itsensä takaisin. Korvaus siitä voi olla esimerkiksi kolmivuotinen, pitkä asiakassuhde.

Edellisessä kappaleessa puhuttiin tiimiyrittäjän nöyryydestä. Yhdeksäs luku kuitenkin kehottaa, ettei saa olla liian helppo nakki. Erittäin tärkeää, siinä missä nöyryyskin. Etenkin kun myymme itseämme asiakkaalle opiskelijoina, voi tulla tarjolle erittäinkin huonoja ehdotuksia. Huono palkka? Palkka voi olla huono, mutta työstä pitää saada jotakin muuta irti. Jollain tapaa on surullista, että akatemialla joutuu ehkä liikaa stressaamaan rahasta. Kun rahaa on nopeasti kerättävä tilille, tulee usein tehtyä paljon suorittavaa, nopeaa tuntipalkallista työtä. Se kuuluu akatemian arkeen myös ja tietysti kaikkeahan on hyvä kokeilla. Kuitenkin se syö erittäin paljon tiimiyrityksen omasta luovuudesta. Kehotankin käyttämään pelisilmää tehtävissä mitä tarjotaan. Jos tehtävät ei tuo uutta oppia, kokemusta tai siirrä lähemmäksi unelmiasi, jatka eteenpäin.

Opettele kertomaan hyviä kiinnostavia tarinoita on gurumarkkinoijan kymmenes ja viimeinen käsky. Kirjassa todetaan, kuinka jokainen on pohjattoman perso hyville tarinoille. Ketään ei kiinnosta vain ”kivat” jutut tai vastaus ”meni ihan jees”.  Kannattaa siis kertoa myös epäonnistumisista ja jopa hulluista tarinoista. Se kehittää asiakassuhdetta. Tiimiakatemia ei ole normaali oppimisympäristö, siksi meillä on sadoittain kiinnostavia tarinoita. Siksi asiakkaita kannattaa mielestäni lähestyä kiinnostavin tarinoin. Olen nähnyt nyt Priiman, sekä Soul Incin synnytyksen. Asiakkaat ovat olleet hyvin hämmentyneitä ohjelmasta. Uskon kuitenkin, että nämä esimerkiksi ovat olleet erittäin kiinnostavia tarinoita. Asiakkaat ovat saaneet kokemuksen, mitä eivät mahdollisesti enää unohda. Siksi meidän kaikkien tulisi hyödyntää nämä tarinat onnistumisesta, epäonnistumisesta, ärtymyksestä, ilosta, kesäprojekteista tai matkoista. Koska akatemialaiset ovat etuoikeutettuja tarjoamaan asiakkaille uusia kokemuksia.

Tiimiyrittäjän Top 3 opit gurumarkkinoinnista:

1. Tiimiyrityksen tulee miettiä tarkoin myymmekö itseämme yrityksenä ja yrittäjinä vai Tiimiakatemialla                                              ja opiskelijoina.

2. Tiimiyrittäjän tulee oppia nöyryyttä, raha ei ole ainoa korvaus työstä.

3. Akatemialaiset ovat etuoikeutettuja kiinnostavista tarinoista, älä epäile käyttää niitä!

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!