Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Hajatelmia

Kirjoitettu 01.10.13
Esseen kirjoittaja: Antti Reijonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tribes
Kirjan kirjoittaja: Seth Godin
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olemmeko me Tiimiakatemialla heimo? Tämä kysymys heräsi, kun kuuntelin Seth Godinin kirjaa Tribes. Moni asia viittaa siihen, että me olemme heimo, toisaalta on asioita, jotka sopivat sitä vastaan. Annetaan taas ajatusvirran tulla tähän ”paperille” ja katsotaan, mihin hajatelmaan päädytään.

Kyllähän minä allekirjoitan, että olemme suurimmaksi osaksi saman henkistä porukkaa ja yksi yhdistävä tekijä meillä kaikilla on; olemme yrittäjiä. Pelkästään sen perusteella voisi sanoa, että olemme heimo.

Itse näkisin kuitenkin suurimmaksi esteeksi sen, että meillä ei ole oikeastaan johtajia, jotka saisivat meidät kaikki kulkemaan samaan suuntaan. Ehkä suurimmaksi haasteeksi tässä nousee viestintä. Meiltä löytyy 4 johtajafoorumia, 3 koulutusohjelmaa ja liuta muita tiimirajojen ylittäviä F-2-F tilaisuuksia. Viestintä on valitettavasti erittäin minimaalista näistä kokoonajoista ja päätökset ovat erittäin ristiriidassa keskenään. Tässä on oman näkemykseni mukaan ehkä suurin syy, miksi Tiimiakatemialla ei ole yhteistä suuntaa, johon koko talo suunnistaisi.

Allamme myös muistuttaa liikaa ”Ilmapallotehdasta”, josta Godin kertoo. Jokainen tiimiyritys hieroo omia juttujaan rauhassa ja kaikki, mikä tämän puuhastelun keskeyttää, nähdään pahana. Tiimiakatemia onkin urautunut siihen tilanteeseen, että mitään uutta ja innovatiivista täällä ei tapahdu. OK, edellinen lause oli vale, sillä on täällä pari hyvää ja erilaista ideaa, esim. Asiakasnäkökulma, mutta noin 95% projekteista on tehty jo 100 kertaan.

Yksi tähän johtaneista syistä on se, ettemme uskalla ottaa riskejä. Budjetit pidetään mahdollisimman pienenä, vaikka pilotit on tehty jo 15 vuotta sitten. En aloita paasaamista kassamalleista tässä esseessä, mutta ne hidastavat tällä hetkellä projektien laajuutta ja ihmisten sitoutumista projekteihin.

Mitenkäs sitten löytyykö Tiimiakatemialta alaheimoja?  Luetaanko tiimiyritys heimoksi? Ainakin tiimiyrityksistä löytyy nuo kaksi asiaa, jotka Tiimiakatemialta puuttuvat eli viestintä ja yhteinen päämäärä (MYM). Tiimiyrityksissä yleensä on jopa useampi johtajapersoona, joten edellytykset heimolle Godinin mukaan täyttyvät.

Innomossa onkin sattunut vain semmoinen pieni ”kömmähdys” jakoa tehdessä, että tiimiyritykseemme on livahtanut noin puolet johtajia ja puolet kovia yksilöpelaajia. Tästä syystä esimerkiksi päätöksenteko on erittäin tuskalias prosessi, koska jokaisella on oma mielipiteensä ja eri ratkaisuehdotus kuin muilla 11. Enkä oikeastaan usko, että tähän Innomolla saadaan hirvittäviä parannuksia aikaan, koska meistä jokainen haluaa olla mukana päätöksenteossa. Tuskin pääsisimme sopuun yhdestä ”ylijohtajasta”, jolla olisi veto -oikeus.

Mutta mitä nämä asiat tarkoittavat minulle markkinoinnin näkökulmasta? Miten minun kannattaisi lähestyä Tiimiakatemiaa myyntikohteena? Itse näkisin, että tähän on kaksi tehokasta lähestymistapaa.

Godin kertoo, että heimoille myydään kohdistamalla ihan ensimmäisenä sellaiseen heimoon, joka saattaa olla tai on tuotteestasi/palvelustasi kiinnostunut. Itse en siis lähtisi moottorisahaa myymään Blondi-Bimbot RY:lle, vaikka ajatus blondeista onkin melko viehkeä. Eli ensimmäisenä prospektointi. Käytän tästä edes esimerkkituotteena Aivomyrskyä, koska joudun sen kuitenkin myymään Tiimiakatemialle.

Seuraavaksi valitaan potenttiaalisin avainhenkilö heimosta. Sellainen, joka tuotteesta kiinnostuttuaan, levittää sanaa sitten heimossa eteenpäin. Hänet tuleekin vakuuttaa tästä tuotteesta, jotta hän kertoo siitä eteenpäin. Godin sanoo tätä taktiikkaa ”Myy vain yksi” -taktiikaksi.

Toinen tapa, jolla voisin lähteä Aivomyrskyä myymään Tiimiakatemialla olisi kohdentaa monen eri potenttiaalisen heimon avainhenkilöiden/-johtajien kokoontumiseen. Tiimiakatemialla kohdentaisinkin siis johonkin foorumeista. Myytyäni tähän aliheimoon, he mahdollisesti levittävät sanaa eteenpäin omissa heimoissaan ja myymät siellä. Tämä olisi kaikkiesta optimistisin ja paras vaihtoehto. Yhdellä myyntipuheella noin 170 kauppaa.

Yhdistelemällä näitä kahta tapaa ja pitämällä yleisen myyntipuheen esimerkiksi vahvuuslaskennassa uskon, että saan noin 80% tiimiyrittäjistä osallistumaan. Tämä vaatii myös sen, että tuote on kunnossa ja kohdennettu juurikin tämän tyyppisille heimoille. Muuten tälle heimolle on erittäin hankala myydä ja markkinoida. Sama pätee myös muihin heimoihin.

Summa summarum ja mitä käytäntöön?
1.  Tiimiakatemia on ollut heimo, mutta menettänyt yhteisen focuksen matkan varrella.
2. Tarvitsemme yksisarvisen Tiimiakatemian ilmapallotehtaalle, joka ravistelee tiimiyrityksiä pois rutiineistaan. Pelkästään ylhäältä tullut visio ei siihen auta.
3. Myy heimojen avainhenkilöille ja he myymät ideasi eteenpäin. Tätä voi soveltaa myös Innomon päätöksentekoprosessiin. Myy ideasi ennen treenejä, joissa päätös pitää saada tehtyä, niin se todennököisimmin menee läpi.

Antti Reijonen
Osuuskunta Innomo
044 7242801
Antti(ät)Innomo.fi

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!