Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Helvetinviikko

Kirjoitettu 19.04.16
Esseen kirjoittaja: Essi Järviö
Kirjapisteet: 2
Kirja: Helvetinviikko
Kirjan kirjoittaja: Erik Bertrand Larssen
Kategoriat: 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mikä on helvetinviikko? Se on Erik Bertrand Larssenin, norjalaisen henkisen valmentajan kehittämä haaste, jolla löytää itsestään ja elämästä uusia puolia, sekä roppakaupalla lisää energiaa ja suorituskykyä arkeen. Larssen on inspiroitunut armeijan superraskaista, ihmisen äärirajoilleen vetävistä helvetinviikoista ja kehittänyt niiden pohjalta siviilielämään sopivan helvetinviikon. Sen aikana noustaan aamulla klo 05.00 ja mennään nukkumaan illalla klo 22.00, ja siinä välissä löytää todellisen version itsestään.

Hauska juttu tässä suurelta, mahtavalta, uudelta ja innovatiiviselta jutulta kuulostavassa hommassa on se, että viikon aikana suoritettavat tehtävät eivät ole ollenkaan niin vaikeita kuin luulisi. Kaikessa yksinkertaisuudessaan viikon aikana syödään terveellisesti, harrastetaan liikuntaa säännöllisesti, levätään ja ollaan läsnä sekä töissä että vapaa-ajalla. Eikö ihminen pyri tähän ihan jokapäiväisessä elämässään?

Totuus on, että nuo yllä luetellut asiat tuntuvat olevan vaikeita sekä itselleni, että jokaiselle ihmiselle, jonka olen ikinä tavannut. Aina väsyttää, ollaan kiireisiä, mennään liian myöhään nukkumaan tai ei jakseta nousta sohvalta enää iltalenkille. Ystävien seurassa näprätään puhelinta ja oikein mistään ei osata nauttia täysillä. Eläminen niin sanotusti täysillä unohtuu helposti arjen kiireisiin ja uusi elämä on helppo kuvitella aloittavansa heti maanantaina.

Itsekin kamppailen jatkuvasti ajankäyttöni kanssa. Saanko kaikki hommat akatemialla tehtyä niin, että ehdin vielä käydä salilla ja aikaa jäisi vielä itselle, kavereille ja parisuhteelle? Useimpina viikkoina jokin näistä jää niukalle ajalle ja joka kerta se harmittaa. Olen jo pitkään miettinyt, miten saisin oman elämäni paremmin hallintaan, ei väsyttäisi niin paljoa ja olisi enemmän energiaa käyttää jokainen päivä paremmin? Joitain juttuja olen jo päivissäni muuttanut parempaan suuntaan, mutta ehkä helvetinviikossa olisi oikeanlaista haastetta tähän hetkeen.

Larssen myös painottaa kirjan alussa, että tarkoitus ei ole elää parempaa elämää kuin naapuri tai työkaveri. Tarkoitus on olla paras versio itsestä. Minulle se on helpottava ajatus. Kun on koko elämänsä ajan vertaillut itseään muihin, tuntuu huojentavalta, että sen voi lopettaa, ja pyrkiä olemaan vain parempi kuin itse oli eilen. Sehän on nimittäin vain itsestä kiinni, ei kenestäkään toisesta.

Muuttuminen on kuitenkin todella vaikeaa. Jokainen askel eteenpäin on pieni, mutta se on kuitenkin otettava päästäkseen eteenpäin. Vastoinkäymisiä tulee eteen jatkuvasti, mutta niitä varten pitää olla tahdonvoimaa, luonnetta ja lujuutta mukana. Haluan kovasti löytää uuden näkökulman elämääni. En tiedä missä olen viiden vuoden päästä. Jos tietäisin, osaisin varmasti priorisoida asiat eritavalla, löytää arkeeni oikeasti merkityksellisiä tavoitteita ja tehtäviä. Miten haluan käyttää seuraavat viisi vuotta? Entä seuraavat kymmenen vuotta?

Tässä esseessä aloitan suunnitelman helvetinviikkoa varten, jonka haluan vielä joskus toteuttaa.

Oma suunnitelmani Helvetinviikolle

Valmistelut: Miksi vietän helvetinviikkoa, ja mihin keskityn sen aikana?

Tähän astista elämääni on leimannut jatkuva kiireen tuntu. Olen antanut liikaa aikaa koululle ja työlle, liian vähän läheisilleni ja asioille joita oikeasti haluan kokeilla, tehdä ja saavuttaa. Usko itseen on ollut aina aika niukassa ja olen asettanut liian vähän ja liian matalia tavoitteita itselleni.

Eniten parantamisen varaa on siis ajankäytössä ja työn arjen tasapainottamisessa. Samoin ihmissuhteet vaativat enemmän panostusta. Suurin haaste on pidemmän ajan haastavien tavoitteiden asettaminen itselle ja niiden saavuttaminen.

Tavoitteet:

Olen hyvä ystävä ja luotettava ihminen jolle soitetaan, oli sitten ilo tai murhe.

Teen ainoastaan itseäni ja yritystäni eteenpäin vieviä asioita työssäni, asioita joilla on merkitys tulevaisuuden kannalta.

Asetan tavoitteet itselleni viiden vuoden ja vuoden ajalle ja otan ne työkaluiksi suunnitellessani jokaista viikkoa.

 

Palaute

Palauteosio täyttyy kun kysyn palautetta itsestäni ja kehityskohteistani tiimiltä, perheeltäni ja muilta läheisiltäni.

 

Visualisointi, eli mitä vastoinkäymisiä tulen varmasti kohtaamaan ja miten selviän niistä

Aamuherätykset eivät varmaankaan ole kovin vaikea juttu. Menen yleensäkin nukkumaan melko aikaisin ja herään aikaisin.

Rankat urheilusuoritukset tulevat vaatimaan luonteen lujuutta. Vaikka kuinka tekisi mieli jäädä sohvalle torkkumaan, on mietittävä sitä onnistumisen tunnetta, joka valtaa mielen kun on suorittanut viikon täysillä loppuun asti. Tämäkin viikko loppuu ajallaan, otetaan siitä nyt kaikki irti!

Myös läheisten kanssa ajan vietto voi olla haastavaa jos väsyttää ihan älyttömästi ja tekisi mieli vain kiukutella. Silloin pitää vain kertoa että väsyttää, jolloin vapauttaa itsensä siitä että pitäisi olla tosi virkeä.

Akatemialla tehtävien priorisointi tulee olemaan haastavaa. Tiimiltä tulee usein ns. muuttujia, jotka joskus sotkevat oman suunnitelma. On mietittävä tarkkaan, mikä on juuri tällä viikolla, juuri tänään, juuri tänä aamuna se tärkein tehtävä ja aloitettava siitä. Oli se sitten hankalaa asiakaskäyntien buukkausta tai jotain muuta. Hommat pitää priorisoida että tärkeät jutut tulee tehtyä ja tusailua on vähemmän.

 

Säännöt

Helvetinviikon sääntöihin kuuluu seuraavaa:

Ylös klo 05.00.

Nukkumaan klo 22.00.

Tee viikkosuunnitelma ja noudata sitä tunnillisesti.

Keskity täysillä työhösi ja tee töitä kaikin voimin.

Somen käyttö sallittua vain vapaa-ajalla.

Ei yksityisviestejä töissä, ei työviestejä vapaa-ajalla.

Ole hyväntuulinen ja auta muita.

Keskity moodiin ja omaan rooliisi ja toteuta niitä täysillä.

Syö terveellisesti.

Urheile vähintään tunti joka päivä.

Älä katso telkkaria.

Teemat

Jokaiselle viikonpäivälle on oma teemansa, jonka avulla keskitytään elämän eri osa-alueisiin ja omaan elämänhallintaan, keskittymiseen ja tapoihin, sekä mennään epämukavuusalueelle.

Maanantain teema: Tapa

Maanantaina kartoitetaan omat tavat ja pohditaan, mitä tapoja itse haluaisi omaksua. Mitkä omat tapani ovat hyviä ja mitkä huonoja?

Tiistain teema: Moodi ja keskittyminen

Tiistaina keskitytään omaan keskittymiseen ja huomioidaan eri moodeja päivän aikana. Millainen moodi on paras treeneissä? Entä salilla? Tarvitsenko jonkin uuden moodin varastooni?

Keskiviikon teema: Päiväohjelma

Millainen on minulle paras päiväohjelma? Missä vaiheessa päivää tunnen väsymystä, missä vaiheessa olen parhaimmillani ja pystyn keskittymään täysillä? Miten minun tulisi rakentaa omat päiväni, ettei joka päivä tuntuisi että tarvitsen pari tuntia lisää aikaa vuorokauteen?

Torstain teema: Pois mukavuusalueelta

Torstaina todellakin poistutaan mukavuusalueelta. Silloin ollaan vuorokausi ilman unta, voitetaan pelko olemalla rohkea ja koetaan onnistumisen tuottamaa mielihyvää. Torstaina tehdään kaikki tekemättömät työt ja töitä jatketaan aamu viiteen asti.

Perjantain teema: Lepo ja palautuminen

Perjantaina palaudutaan torstaista tehokkaan levon avulla. Työpäivä suoritetaan normaalisti ja pienet vapaat hetket käytetään tehokkaaseen lepäämiseen. Miten kova onkaan suorituskykyni valvotun yön jälkeen?

Lauantain teema: Sisäinen dialogi

Miten sisäinen dialogi vaikuttaa tekemiseeni? Lauantaina paneudutaan omaan sisäiseen dialogiin. Vähennetään negatiivista puhetta itselle ja lisätään positiivista. Opetellaan voimalauseita ja itseen uskomista. Vaiennetaan sisäinen ääni joka sanoo, ettei minusta ole siihen.

Sunnuntain teema: Uusi näkökulma elämään

Sunnuntai pyhitetään mietiskelylle ja pohditaan juuri läpi käytyä viikkoa. Onko näkökulma elämään muuttunut?

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!