Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Helvetinviikko

Kirjoitettu 15.05.16
Esseen kirjoittaja: Simo-Pekka Pilli
Kirjapisteet: 2
Kirja: Helvetinviikko
Kirjan kirjoittaja: Erik Bertrand Larssen
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ajattelin ottaa helvetinviikon kokeiluun jo maaliskuussa, mutta saan sen vasta nyt käytäntöön, sillä tämä on ensimmäinen viikko Jyväskylässä sitten Tampereen vuokratilan vuokraamisen. Saan päättää itse oman aikatauluni, joten nyt on mahdollisuus testata työkalua. Myös opintojenkirjaus on jäänyt työhommien takia viimeisille viikolle, joten aion keskittyä siihen raskaasti. Viikon aikana on myös jonkin verran työhommia, mutta pääpaino reflektoimisessa. Aamut käytän laadukkaan aamupalan tekemiseen ja päivän suunnitteluun niin töiden, urheilun ja syömisen osalta vapaa-aikaa unohtamatta.

 

Maanantai

Herätys oli todella helppo, en olisi uskonut itsestäni, että pääsen näinkin helposti ylös. Aamu alkoi laadukkaalla aamupalalla ja maanantain ohjelmaan tutustumalla. Vastoin kirjan ohjetta, käyn viikkoa pikku hiljaa läpi, enkä lue kirjaa etukäteen.

Viikon tavotteita:

Lisää energiaa

Lisää liikuntaa

Laadukasta ruokaa

Kouluhommat jiirissä sunnuntaina

Viikkostrategian ja aikataulun luominen

 

Tavat ja miten muuttaa niitä?

Unirytmi, helvetinviikko auttaa tässä. Tarkat nukkumisajat ja ei turhaa elektroniikan käyttöä ennen nukkumaanmenoa. Sinistä valoa tulee välttää.

Torkuttaminen. Aamulla saman tien ylös. Muutan herätyskellon paikkaa kauemmas.

Some. Vältän työpäivän aikana sen käyttöä. Jos pakko selata, otan tauon. Ei multitaskingia.

Suunnittelu. Panostan tähän viikon aikana. Teen suunnitelmat urheiluun, syömiseen ja muutenkin kaikkeen ohjelmaan tarkasti kalenteriin.

Syöminen. Ajat ja mitä syön. Teen myös annoksia valmiiksi, joka tehostaa ajankäyttöä.

Urheilu. Aamulenkit ja iltatreenailut. Ma, ke, pe joukkueen yhteiset treenit, ti, to, la, su omatoimista. Suunnittelen sisällön etukäteen koko viikolle. Monipuolisuus.

Asiat viime tippaan. Paha tapa ollut koko elämäni, kokeisiin luku aina viimeisenä iltana. Opintojen kirjaus taas lukukauden lopussa. Treeneihin aina niin, että ehtii juuri ja juuri. Tällä viikolla ajoissa paikalla ja opinnot kirjattuna.

 

Tiistai ja moodit

Määrittele erilaiset moodisi ja opettele siirtymään niihin ja pois niistä. Minulla on paha tapa olla vaihtamatta moodia kun tilanne vaihtuu. Kun pitäisi levät mietin työjuttuja ja kun taas pitää tehdä töitä huomaan välillä itseni jossain muualla ajatuksissani. Pyrin tiistaina keskittymään tiettyyn asiaan kerralla.

Huomasin, että mitä ikinä tekeekään oikeassa mielentilassa, tehostuu tekeminen valtavasti. Levon aikana pyrin pitämään ajatukset levossa. Aamulla rauhallinen päivään valmistautuva moodi. Työssä keskittyminen työhön. Vielä vähän jäi multitasking vaihe päälle, että teen yhtä aikaan useita asioita. Kalenterin tehokkaampi käyttö tulee helpottamaan tässä.

 

Keskiviikko: Ajanhallinta

Aika on ihmisen ainoa omaisuus jolla on todellista arvoa, ja ainoa jota hänellä ei ole varaa tuhlata – Thomas Edison

Tavoitteet arvot ja visio.

Kovaan stressiin auttaa asioiden kirjoittaminen ylös. Olen kirjannut koko viikon tehtävät ja jakanut ne jokaiselle päivälle. Helpottaa stressiin kun tietää milloin tehdä mitäkin. Myös aikamääreet milloin tietty asia tehtynä auttaa hommien valmistumisessa.

Suunnittelun merkitys. Vuosi-, kuukausi-, viikko –ja päiväsuunnitelma. Otan WayOuttiin käyttöön tämän tarkemman suunnitelmallisuuden. Olemme tehneet vuosikelloja ja muita työkaluja, mutta koitetaan auttaisiko tällainen tarkempi vuoden kuvaaminen ja laitetaan tietysti esille vaikkapa driveen, että kaikki pysyvät kärryillä.

 

Torstai ja perjantai: Epämukavuusalue ja lepo

Tätä päivää olin odottanut helvetinviikolla. Olin tähän asti huomannut, että 10-5 unirytmi sopi minulle erittäin hyvin ja energiaa sain lisää näistä unista verrattuna normaaliin rytmiini. Tämä päivä oli kuitenkin poikkeus ja yöllä ei saanut nukkua. Yö kului mukavasti urheillessa ja tehdessä erilaisia hommia. Pahin vaihe tuli 5-6 aikaan perjantai aamuna, kun aloin lukemaan kirjaa. Kova väsymys iski ja ajattelin ottaa ensimmäisen meditointi session. Tein aamupäivästä useamman kerran näitä sessioita ja vaivuin lähes tiedottomaan tilaan. Niistä sai hyvin energiaa ja iltapäivästä väsymys ei enää päässyt niinkään yllättämään. Perjantai iltana minulla oli hyvin virkeä olo ja tästä opinkin, että jos on todella tiukka aikataulu ja jotain pitää saada aikaiseksi urakalla niin pystyn selviytymään yön ilman unta pienien rentoutumishetkien avulla. Tästä unettomuusharjoituksesta tuli mieleeni armeijassa pidetty harjoitus, jossa olimme liikkeellä n.45 tuntia ja unta tuli vajaa 1 tunti tänä aikana. Myös tuo harjoitus kertoi, että kropasta saa kyllä irti, vaikkakin tuolloin pää ei meinannut enää toimia viimeisellä 10 tunnilla. Meditoinnin avulla ajatukset olisivat pysyneet paremmin kasassa. Mielestäni valvomisharjoitus oli todella mielenkiintoinen ja aion koittaa tätä joskus vielä uudestaan. Esimerkiksi 24h synnytyksessä voin käyttää hyödyksi meditointia tiimin kanssa.

 

Lauantai ja sisäinen dialogi

Tärkeintä ei ole onnistuminen vaan tavoitetta kohti pyrkiminen

Sisäinen dialogi on koko aikaista oman pään sisällä käytävää keskustelua. Kirjan mukaan sen tiedostaminen ja ajatuksiin vaikuttaminen on tehokas keino muokata omaa mieltä. Lauantaina oli tarkoitus tsempata ja kehua itseä. Minulle tämä tuotti hieman hankaluuksia, koska olen hyvin realistinen ihminen. En saanut vielä hirveästi irti tästä päivästä, mutta aion keskittyä sisäiseen dialogiin jatkossa. Sisäisellä dialogilla on vahva yhteys omaan moodiin ja luulen, että kehityin viikon aikana jonkin verran moodien säätelyssä.

Luvussa painotettiin myös sitä, että ei ole tärkeintä ajatella vain onnistuuko vai ei jossain jutussa. Tärkeintä on pyrkiä onnistumaan. Se on paljon parempi kuin jäädä miettimään, että aloittaisiko jotain uutta. Aina keksii keinoja, kuinka pystyä selviytymään hyvin esimerkiksi työtehtävästä, josta ei sillä hetkellä ole paljoakaan tietoa. Fake it till you make it.

 

Sunnuntai, uusi suunta

Ihminen ei tule onnelliseksi jos tyytyy pienempään elämään kuin hänen kykynsä riittäisivät – Nelson Mandela

Loppufiilikset

Tavat
Haaveet

 

Viikosta on jäänyt todella positiivinen kuva ja suosittelenkin koittamaan tätä viikkoa. Itse huomasin, miten saada lisää energiaa työpäiviin. Olen kamppaillut aiheen kanssa pitkään ja koittanut vaikka mitä, mutta se olikin niin simppelistä jutusta kiinni kuin unirytmi. En usko, että minusta on joka päivä 10-5 nukkujaksi, mutta aion kiinnittää huomiota rytmiin. Aamuisin on mukava puuhailla rauhassa kaikkea ja käydä urheilemassa, joten 1-2 kertaa viikossa voisi alkaa toteuttamaan 10-5 rytmiä. Viikonloppuisin on kuitenkin mukava viettää aikaa kavereiden kanssa ja usein illat voivat venyä aamuyön puolelle.

Energiaan on varmasti vaikuttanut myös hyvä ruoka ja urheilu. Heti aamusta lenkkeillessä kroppa käynnistyy ihan eri tavalla ja energiataso nousee.

Pääasia helvetin viikolla oli kuitenkin se, mitä kirjoittaja Erik Bertrand myös painotti: Pystyt parempaan kuin luuletkaan! Huomasin, että maailma on täynnä tekosyitä, joiden taustalla on usein laiskuus. ”En ole ehtinyt” on kaikkein yleisin mikä tulee akatemiallakin vastaan usein. Niin paljoa kellään ei ole hommaa, ettei pystyisi puolessa vuodessa hoitamaan koulua jiiriin. Se vaatii vain uhrauksia esimerkiksi television katsomisesta, pleikkarin pelaamisesta tai kännykän selailusta. Tulee mieleen Kari Aallon jalkahoitajan. https://www.youtube.com/watch?v=yJ2-BeXDQEQ

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!