Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Helvetti + Helvetti

Kirjoitettu 14.12.16
Esseen kirjoittaja: Niko Nenonen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Taivas+Helvetti 2
Kirjan kirjoittaja: Karo Hämäläinen, Mika Mäkeläinen
Kategoriat: 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 3. Yrittäjyys, 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita, 3.4. Uusia tuulia ja haasteita yrittämiseen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luettuani Taivas+Helvetti kirjasarjan toisen osan, jäi mieleeni voimakkaimmin henkilöbrändistään tunnettu Jounin Kaupan Sampo Kaulanen.

Sampon kotipaikka, Äkäslompolo on Ylläs-tunturin kupeessa. Kylä elää talvisin turisteista. Kaulasen kauppiassuku antoi Kaulaselle vahvan signaalin jatkaa sukunsa viitoittamaa uraa, jonka innoittamana hän esitteli suomen suurimman K-market suunnitelmansa päättäjille, ja sai luvan rakentaa sen. Kaupan avajaiset olivat vuonna 2008, juuri suuren maailmanlaajuisen laman kynnyksellä.

Turistitulot laskivat ja kauppa sakkasi pahoin. Kaulasella oli yli 3 miljoonaa euroa velkaa ja kauppa tahkosi miinusta. Hän alkoi käyttämään runsaasti alkoholia ja rauhoittavia lääkkeitä. Vuoden oltuaan lääkekoukussa, hän päätti ryhdistäytyä ja alkaa tekemään oikeita asioita kauppansa ja uransa eteen.

Koska rahaa ei markkinointiin ollut, täytyi keksiä jotain muuta. Hän haki Diili-ohjelmaan ja pääsi mukaan. Kaulanen on esiintynyt myös Ylläs – Huipulla tuulee ohjelmassa. Parhaiten hänet tunnetaan kuitenkin taianomaisesta taidoistaan henkilöbrändäyksen ja somemarkkinoinnin pioneerina.

Nykyisin Jounin Kauppa tekee puolen miljoonan euron miinuksen sijasta jo plussaa. Vuoden 2015 tulos oli 12 000€.

Sampo kaulasen tarina ei ollut minulle ennestään tuttu, ja se nosti jo valmiiksi korkealla ollutta arvostusta vieläkin korkeammalle. Olen itsekin yrittäjäperheessä eläessäni nähnyt jos jonkinlaista alamäkeä ja tunneleita ilman valoa, mutta Kaulasen tarina vetää silti hiljaiseksi. Ukko pisti koko elämänsä peliin rakentaakseen maailman suurimman K-kaupan, ihan vain sen takia ettei S-market tulisi Äkäslompoloon kukkoilemaan. 2008 suuret avajaiset, joissa oli esiintyjiä Hanoi Rocksista lähtien. Edellä mainittu on juuri sitä mitä mielestäni jokaisella yrittäjällä kuuluisi olla, ballsia eli munaa. Suomeksi se tarkoittanee uskallusta ja rohkeutta heittäytyä koko olemuksellaan edustamansa asian eteen.

Paitsi että Kaulasella on rohkeutta, on hänellä myös älyä. Kun oma lääkeriippuvuus oli ylitetty, tuli vastaan suuria kysymyksiä. Kauppa sakkaa, mutta miten markkinoida kun ei ole rahaa? Vastaus on toki yksinkertainen. Kun ei ole rahaa, pitää alkaa huoraamaan. Ja sitähän henkilöbrändäys on, itsensä myymistä mahdollisimman monelle ja mahdollisimman isosti.

Kaulasta kutsutaan Lapin Vesa Keskiseksi, eikä suotta. Heissä on mielestäni paljon samaa varsinkin henkilöbrändäyksen saralla. Keskinen otti silmäpussin poiston mediahuomion takia, Sampo jakaa pipoja facebookissa seuraajien saannin takia. Toki Kaulasesta on viime aikoina mediakin kiinnostunut.

Myös perheyrityksemme Saunarekka voisi hyödyntää henkilöbrändäystä. Olen sen verran pelle luontaisesti, ettei näyttelijäntaitoja viihdearvon lisäyksen vuoksi tarvitsisi hirveästi korostaa. Myös teematreeneissä käytävät crossmedian opit tukisivat henkilöbrändin levitystä maksimaalisesti.

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!