Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Henkilöbrändäys

Kirjoitettu 23.04.21
Esseen kirjoittaja: Dimitri Suokas
Kirjapisteet: 1
Kirja: Dream Up 2021
Kirjan kirjoittaja: Joonas Pesonen
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.02. Yhteisöllisyys, 9.03. Yrittäjyys, 9.06. Markkinointi, 9.12. Elämänkerrat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

DreamUp 2021

 

Joonas Pesonen – Henkilöbrändäys

 

10 vuotta sitten juontanut kanssa tällaista ohjelma. Ensimmäisen kerran itse osallistuu tällaiseen. Joonas on entinen Tiimiakatemialainen. Ura alkoi Snapchatissa. Joonas voitti The blog Awards palkinnon ja on ollut monimediatuottajana Docventures 3. tuotantokautta. Kun Joonas oli opiskelemassa, vuonna 2009 kerrottiin tradenomeille, että löytyy paljon töitä, mutta Joonas valmistui vuonna 2012, jolloin oli lama. Tulevaisuus on aina näky, paras arvaus jostain, mitä me emme vielä tiedä varmaksi. Tämä nosto herätti ajatuksia minulla. Jos jokainen osaisi arvata oikein, mikä olisi hyvä idea toteuttaa lähitulevaisuudessa, olisi hieman tylsää. Puhevuoron ytimessä oli henkilönbrändäys. Oman jutun löytämisen kautta, jolloin voi hyödyntää omaa osaamisalueetta. Tässä pääsee hyödyntämään omia arvoja ja saada jopa palkkaa, kertoo Joonas. Totta kai tämä olisi varmasti monen ihmisen unelma, mutta tämä ei vain sovi kaikille. Toiset haluavat olla julkkiksia ja elää sillä, että sinua seurataan ja toiset taas haluavat olla rauhassa.

 

Joonakselle some on työväline ja se on mahdollistanut asumisen hotelli Clarionissa. Hän asui siellä 365 päivää, eli vuoden. Yli neljä vuotta meni aikaa saada tällainen mahdollisuus. Joonas tekee arvopohjaiseen perustuvaa työtä, eli juuri sitä mikä hänestä tuntuu oikealta ja minkä takana hän seisoo. Tämä on mielestäni ihailtavaa, että pystyy tekemään noin. Joonaksen someura lähti käyntiin juontamalla, kun koulu loppuu -kiertuetta. 3–4 koulua per viikko ja tavoitettu yli 10 000 nuorta lyhyessä ajassa. Tämän kiertueen jälkeen Joonas teki toisen kiertueen liittyen yrittäjyyteen. Tämä on ollut varmista hauskaa, sillä muistan, kuinka ensimmäisenä vuonna tehtiin juuri samanlaista kiertuetta liittyen puuelementtirakentamiseen. Somessa ei voi tehdä asioita väärin, mutta tiettyjä asioita pitää noudattaa. Joonaksella on tuhansia minuuttia materiaali julkaisematta. Tämä johtuu oman tyylin etsimiseen. Uusien asioihin tarvitaan tuhansia toistoja. On hyvä muista, että en osaa jotain, mutta voin oppia jonkin asian äärellä, kertoo Joonas. Ihmiset oppivat ja sopeutuvat monenlaisiin asioihin. Tästä olen Joonaksen kanssa samaa mieltä, että ihminen on luotu sopeutumaan asiaan kuin asiaan. Laadukas sisältö ensin, jolloin tulee seuraajia. Sitten ajatellaan minkälaisia seuraajia on. Pari sadan seuraajan määrä voi olla riittävä, jos ajatellaan sitä CV:nä. Millä hakusanoilla toivot, että ihmiset löytävät sinut? Tähän voi siis vaikuttaa julkaisujen tekstillä. Joonaksen pääkanava on Instagram. Yli 16 000 seuraajaa, mikä on periaatteessa pieni määrä. Instagram toimii työalustana, jossa Joonas mainostaa tuotteita. Lisäksi Joonas uskoo pääsevänsä televisioon eräänä päivänä. En pidä tätä täysin mahdottomana, koska hän näkee paljon vaivaa työnsä eteen ja mikä tärkeintä, hän nauttii siitä mitä tekee.

 

Henkilön brändäys ja elämänmuutos kulkee käsikädessä. Esimerkiksi Lidl poista pelikoneet pois kaupoista, minkälainen viesti siitä välittyy ihmisille. Iso yhteiskunnallinen vaikutus. Socia impact, miten Joonaksen teot vaikuttaa maailmaan. Muutos lähtee yhdestä ihmisestä liikkeelle. Ennen kuin alkaa toimimaan julkisuudessa, on hyvä päättää mitä haluaa viestiä. Mitkä ovat arvot ja taka-ajatus? Kokonaisuutena puhe oli monipuolinen ja mielenkiintoinen. Vaikka asia onkin yksinkertainen, millä teoilla viestit asioita, joita haluat viestiä, tätä ei kuitenkaan tule ajatelluksi yleensä ollenkaan.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!