Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Henkilöbrändäys

Kirjoitettu 24.04.21
Esseen kirjoittaja: Riikka Niemelä
Kirjapisteet: 1
Kirja: Trenders henkilöbrändäys
Kirjan kirjoittaja: Puhuja, Joonas Pesonen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.01. Oppiminen, 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Syvempi ymmärrys vaikuttajia kohtaan

 

Aihe itsessään on mielestäni todella kiehtova, sillä tiedän, että tulen tulevaisuudessa tekemään tälläkin tiedolla varmasti jotakin. En ole varma tarvitsenko sitä henkilökohtaisesti, mutta ainakin ymmärrän vaikuttajia jatkossa taas hieman paremmin.

Olen seurannut Joonasta Instagramissa ja blogin puolella ehkä vuodesta 2016. Tämä on karkea arvio, mutta ainakin sieltä asti on nimi ollut tiedossa. Hassuinta tässä on mielestäni se, että en olisi silloin uskonut, että tulisin käymään samaa koulua, mitä Joonaskin on käynyt. Silloin muistan siskoni maininneen minulle tällaisesta Joonaksesta, jota hän oli jo hetken seurannut tietääkseni Instagramista. Ensimmäinen yhtymäkohta, joka toi Joonasta meitä lähemmäksi, oli juhannus, jonka hän oli viettänyt parin kymmenen kilometrin päässä Rautalammen Kerkonkoskella, jossa itsekin olin käynyt vuosia katsomassa juhannuskokkoa. Joonasta ei nähty, mutta kiinnostus henkilöä kohtaan nousi, sillä hänen kanssaan oli enemmän kohtaamispintaa kuin monen muun vaikuttajan. Muut tuntuivat etäisemmille helsinkiläisille, joiden elämä sijoittui täysin kehäkolmosen sisäpuolelle.

 

Voisinko rakentaa ympärilleni brändin?

 

No mutta itse asiaan, eli henkilöbrändäykseen. Aihe tosiaan kiinnostaa, mutta ei vain siltä kannalta, että siitä voisi tulevaisuudessa olla hyötyä, että ymmärtäisi vaikuttajia paremmin. Olen itse pohtinut jo aika kauankin aikaa, että tahtoisin mahdollisesti kirjoittaa myös huvikseni. Siihen olen kaavaillut sopivaksi alustaksi blogia. Olen tänä keväänä muutaman kuukauden ajan pohtinut blogille sopivaa nimeä, mutta sellaista ei vain ole millään tuntunut löytyvän.

En ole osannut rajata aihealuetta, josta tahtoisin kirjoittaa. Tämä on haastavaa, sillä voisinhan kirjoittaa lifestyle -aiheisesti, joka mahdollistaa tosi monia aiheita, mutta en tiedä pystynkö ponnistamaan blogin kanssa niin lavealta pohjalta yhtään mihinkään. Kuuntelun lomassa ja muistiinpanoja kirjoittaessani tajusin, että ehkä minun täytyykin lähteä katsomaan asiaa arvojen pohjalta, toki ne ovat pohdinnoissa olleet aiemminkin mukana, mutta kykenisinkö arvojani pohtimalla löytämään sen kulman, jolla voisin blogia kirjoittaa. Saa nähdä, mutta aion antaa tälle pohdinnalle aikaa, kunhan kevään pahimmat kiireet ovat ohitse.

Olen pohtinut tätä myös ihan osaamiseni kannalta ja uskon, että kykenisin brändäämään itseni aika hyvin, jos vain kykenisin päättämään, millä aihealueilla liikutaan. Pidän niin monesta eri aiheesta, että vaikea löytää sopivaa nimeä. Se ei saa kuitenkaan keskittyä liikaa yhteen aihealueeseen, jos jossain kohtaa tulenkin kyseisen aiheen kanssa tien päähän. Olen myös pohtinut, että en todennäköisesti tahdo nimetä blogia oman nimeni mukaan, mutta katsotaan mihin ajatukset lopulta johtavat.

 

Laadukas sisältö

 

Joonas puhui todella monesta tärkeästä aiheesta, mutta jos nyt pysyttelen tässä sisältö- ja blogi- aiheessa, niin tämä reflektio ei lähde keulimaan aivan liikaa. Hän mainitsi, että seuraaja määrää tärkeämpää on laadukas sisältö. Olen kyllä täysin samaa mieltä, ja voihan olla, että jos blogin aiheeksi valikoituisi kapea aihe, olisi myös lukijakunta aika kapea. Ehkä tässä suhteessa minulle toimisi kuitenkin hieman laajempi lifestyle aiheeksi, jotta jutut eivät loppuisi ja useampaa voisi kirjoitukseni kiinnostaa. En tosiaan tahdo vaikuttamisesta todennäköisesti kokonaista ammattia, vaan tällä hetkellä olisi ilo kirjoittaa huvikseen ja opetella paremmaksi kirjoittajaksi. Tähän blogi olisi hyvä alusta. Omaksi iloksi kirjoittaminen, mutta hyvin tehtynä olisi siis tämän hetken tavoite. Voisin opetella blogin avulla myös entistä paremmaksi viestijäksi, joka kiinnostaa minua myös markkinoinnin ohella.

 

Millä hakusanoilla toivot, että ihmiset löytävät luoksesi?

 

Viimeisenä nostan kysymyksen, jonka Joonas esitti puheenvuorollaan. Millä hakusanoilla toivot, että ihmiset löytävät luoksesi? En osaa vastata tähän kysymykseen suoraan, mutta toivon, että minut löytäisi positiivisista merkeistä internetistä ja sosiaalisista medioista. Toisaalta tällä hetkellä tavoitteena ei olekaan olla mikään ”megastara”, vaan opetella tulevaisuutta ajatellen paremmaksi kirjoittajaksi ja olla luova. Olisi ihana tuottaa sisältöä niin kuvina kuin teksteinäkin sellaisena, kuin minä itse maailman näen, ilman että siihen on yhdistettynä joku filtteri. Filtterillä tarkoitan sitä, että jos kirjoitan jonkun firman tai esimerkiksi Tiimiakatemian tai meidän Kaukan alle, tulee kirjoittamisen olla tietyn tyylistä ja sopia brändiin. Jos kirjoittaisin itselleni, saisin luoda juuri sen näköistä sisältöä kuin itse haluan.

 

Yksilön vastuu

 

Voisin vielä loppuun todeta, että social media impact, joka on noussut esille niin Joonaksen puheenvuorossa, kuin markkinoinnin koulutusohjelmassa, on asia, jota täytyisi jokaisen miettiä, ennen kuin laukoo mitään sosiaaliseen mediaan. Totta kai vastuuta on enemmän vaikuttajilla, joilla seuraajakunta on suurempaa, mutta en väheksyisi sen merkitystä myöskään meillä sosiaalisessa mediassa huviksemme tallaajilla. Jokainen meistä voi kuitenkin vaikuttaa omilla valinnoillaan, ja siksi tätä tulisi itsekin pohtia jo ennen kuin perustaa blogia, eikä sen jälkeen.

Katsotaan, saanko blogin ulos tai kauanko prosessissa kestää, mutta olen ainakin asiaa pohtinut jo reilusti. Tällaisia ajatuksia minulle heräsi puheenvuorosta ja olisi näitä riittänyt enemmänkin, mutta nämä kestivät suurin piirtein saman punaisen langan äärellä. Loppujen lopuksi siis sain puheenvuorosta enemmän irti, kuin olin ehkä alun perin edes ajatellutkaan.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!