Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Hiljainen hengenpelastaja

Kirjoitettu 03.09.15
Esseen kirjoittaja: Otto Ilari Schmidt
Kirjapisteet: 2
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Älä keskeytä mua!

Markkinointi sosiaalisessa mediassa.

 

Teemu Korpi on kirjoittanut kirjan Älä keskeytä mua! Markkinointi sosiaalisessa mediassa (2010). Kirja käsittelee sosiaalisen median potentiaalia maailmassamme. Kirja on lähtökohtaisesti mielenkiintoisen erilainen koska se ei anna mitään tiettyjä työkaluja kuinka kerryttää tykkääjiä facebook sivuille vaan se tarkastelee somea hieman yleisemmästä näkökulmasta. Kirjailija itse puhuu tasoista, jotka kuvaavat läsnäoloa sosiaalisessa mediassa: 1. Ilmaisee itseään, ii 2. Kuuntelee kyllä, kk 3. Luo lisäarvoa LL. Pohdin esseessäni mikä näistä tasoista olisi kannattavinta ensiapu-koulutukseni somemarkkinointiin. Kirjassa puhutaan paljon sisällön luomisesta, joten pohdin myös eri vaihtoehtoja sisällöntuottamiseen.

Mun some

Kirja käytännössä perustuu siihen kuinka voi hankkia asiakkaita somen kautta. Kirja oli sisällöltään jotenkin todella vaikeasti ymmärrettävä, enkä pystynyt mitenkään samaistumaan siihen, kuinka itse näen somen. Syynä tähän voi olla se, että olen itse käyttänyt somea lähinnä kuluttajana, joten olen tietyllä tavalla sokaistunut sen potentiaalista suorittaa markkinointia tai ainakin se millä kielellä somea kirjassa kuvataan ei ole samaa kieltä johon itse olen tottunut somea käyttäessäni. Pyrinkin nyt tässä esseessä tarkastelemaan somea täysin eri näkökulmasta, mihin olen tottunut. Kirjailijan mukaan some on joukko ihmisiä, jotka keskustelevat ristiin rastiin asioista. Toisin sanoen hurjan suuri suhdeverkosto. Keskustelun aiheet vaihtelevat ja eri ihmiset tykkäävät eri asioista somessa. Nämä tykättävät kohteet saa some käyttäjän lähelle kun tämä päättää alkaa seuraamaan haluamiaan kohteita. Käytännössä kaikki ovat olleet nollapisteessä kun ensimmäistä kertaa tekivät some tunnuksensa. Someen kirjautuminen oli kuin suureen palatsin aulaan astuminen: Aluksi palatsi huusi tyhjyyttään. Seinät olivat valkoiset ja lattiat hohtivat valkoista marmoria. Koko paikka oli ihan tyhjä. Seuraavaksi käyttäjä kutsui pari kaveriaan mukaan ja kohta lähi tuttavapiiri pyöri palatsin puitteissa. Tuttavat toivat toki omia tykkäämisen kohteita ja keskusteluja uudenkin käyttäjän palatsin aulaan. Uusi käyttäjä lisäsi aulaansa myös muutamia lempi kirjojen ja elokuvien julisteita. Yhtäkkiä palatsiin alkoi virtaamaan jo ihan tuntemattomia tyyppejä, jotka tykkäsivät vastaavista asioista kuin uusi asukas. Hetken aikaa somessa seikkailtuaan käyttäjällä oli jo melkoinen härdelli palatsin aulassa. Hän ei edes ehtinyt aina huomaamaan kaikkien ohi menevien ihmisten juttuja ja välillä keskittyi vain seuraamiensa mieltymyksiin vierailessaan heidän palatsien auloissa. Some on siis toisaalta hyvin monimutkainen paikka mutta loppujenlopuksi se on täynnä eri ihmisten keskittymiä, joita kirjailija kutsuu heimoiksi.

Käytännössä projektini siis tulisi olla somessa yksi keskittymä, joita ihmiset alkavat seuraamaan. Tämän saa aikaan tuottamalla sisältöä. Tässä tapauksessa sisällön pitäisi olla jotain ensiapuun liittyvää. Aluksi pitää kartoittaa jo olemassa oleva some sisältö aiheeseen liittyen. Seuraavaksi pitää luoda omat sivut joissa esittäydyn asiantuntevana henkilönä ensiavunsuhteen. Aluksi pyrin käyttäytymään itseään ilmaisena henkilönä, joka haluaa kehittyä taidoissaan ja oppia uutta. Kun olen saanut hieman osallistuttua keskusteluun mukaan alan houkuttelemaan aiheesta kiinnostuneita omaan yhteisööni, jonne olen luonut kokoaja sisältöä. Etenkin informatiiviset kuvat ja videot ovat pää panoksena luodessani sisältöä. Blogin kirjoittaminen on myös mahdollista, mutta luulen resurssien tulevan vastaan tässä asiassa. Jaan myös muiden luomaa sisältöä kunhan se sopii aiheeseen ja missioon (hiljainen hengenpelastaja) Päätavoitteenani on pyrkiä verkostoitumaan potentiaalisten asiakkaiden kanssa, jotka ovat tässä tapauksessa yrityksiä, joissa työskentely vaatii ea – pätevyyden. Some näkyvyyteni pitäisi olla sen verran laadukasta, että yritys varmistuu ostopäätöksestään tarkasteltuaan sitä suoramarkkinointi tilaisuuden jälkeen. En siis lähde rakentamaan somesta pää asiakashankinta väylää, mutta pyrin luomaan sinne kattavat puitteet keskustelulle ja palautteelle. Tähtään myös tuomaan lisäarvoa kurssin käyneille asiakkaille päivittelemällä somessa erilaisia vinkkejä ja ohjeistuksia kertaamisen kannalta. Homma voisi lähteä liikkeelle vaikka “yksi ea vinkki päivässä” kampanjalla. Lopullisena tavoitteena on saada sosiaalisesta mediasta sellainen yleinen helppo keskustelupaikka ensiavulle, johon julkaisen opettavaa materiaalia ja pyrin vastaamaan mahdollisimman tehokkaasti sivuilla käyvien kysymyksiin. Tavoitteeseen sisältyy heimon luominen. Ensiapu yhteisö olisi sellainen arjen sankareiden kohtaamispaikka, joilla löytyy tahtoa kouluttautua, jotta olisi mahdollisesti kykeneväinen pelastamaan läheisensä hengen onnettomuuden sattuessa. Yhteisön jäsen kokisi siis olevan “hiljainen hengenpelastaja” normaalissa arjessa. Vähän kuin supersankari, joka näyttää todellisen minänsä vasta sitten kun tosi on kyseessä.

 

Some strategia

 

Lähtökohtaisesti ensisijaisena somen markkinointikanavana Hiljainen hengenpelastaja projektissa toimii Facebook sivut, koska sinne voi liittää lähes kaiken virtuaalisen sisällön. Facebook sivun päivitykset liittyvät video ja kuva materiaaliin käydyistä ea – koulutuksista, opetusvideoista ja muista aiheeseen liittyvistä lähteistä. Some Strategian missiona toimii lause “Jotakin jolla voi pelastaa hengen”  Eli julkaistavan sisällön tulee liittyä missioon. Tämän avulla sisältö pysyy asiaan kuuluvana ja tykkääjät saavat sen mitä haluavat. Päivityksiä tulee aluksi kolmekertaa viikossa. Heti ensimmäisten sitoutuneiden tykkääjien (eli kursseilla käyneet) ilmestyessä pyrin kiihdyttämään julkaisu tahdin joka toiseen päivään. Siitä eteenpäin tutkin julkaisujen näkyvyyttä ja sen mukaan joko lisään tai vähennän julkaisuja. Facebookin rullatessa alan tuottamaan myös opetusvideoita youtube – kanavalla. Tavoitteena on saada alkuun yksi video kuukaudessa ja jos videot alkavat saamaan näkyvyyttä reagoidaan siihenkin tarpeellisella tavalla.

Twittter on itselleni uusikanava mutta otan selvää sen mahdollisuuksista ja liitän sen myöhemmin strategiaani.

Blogin kirjoittaminen tulee tulevaisuudessa kun olen saanut kartutettua enemmän tietotaitoa ja on oikeasti rahkeita alkaa luomaan asiantuntijatekstiä ensiavusta.

Lopetus


Lopullisena tavoitteenani on siis luoda someen yhteisö, jossa keskustellaan ensiavusta arjen perusjuttuna. Ettei se olisi asia jota saa vaan 112 päästä. Pyrin siis innostamaan ihmisiä perehtymään lisää ensiapuun. Haluan myös erilaistaa ajatuksen, että ensiapukurssit ovat aina pakkopullaa, joka on pakko käydä. Some on siis koko projektissa tärkeässä roolissa ja syystäkin, siellähän kaikki asiakkaatkin ovat.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!