Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

How to make money with social media

Kirjoitettu 16.02.20
Esseen kirjoittaja: Jutta Järvinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: How to make money with social media
Kirjan kirjoittaja: Jamie Turner, Reshma Shah
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olen jo pitkään halunnut oppia lisää sosiaalisen median markkinoinnista ja tämä kirja vaikutti hyvin mielenkiintoiselta ja selkeältä. Olen itse tehnyt sosiaalisen median puolella noin vuoden ajan yhteistyötä suomalaisten, kuin myös ulkomaalaisten yritysten kanssa. Yhteistyö koostuu usein siitä, että saan yritykseltä pari tuotetta, esimerkiksi vaatteita tai kenkiä, ja julkaisen tuotteista yhteistyöpostauksen Instagram sivulleni. Päädyin tähän tilanteeseen ikään kuin vahingossa, julkaisin kuviani Instagram-sivulleni ja merkitsin pari yritystä kuvaani. Tämän jälkeen yritykset alkoivat ottaa yhteyttä sähköpostitse, kysyen haluaisinko lähteä tekemään yhteistyötä. Nykyään viikostani kuluu useita tunteja tehden sisältöä yrityksille. Tulevaisuutta ajatellen haluaisin myös oppia tavan tienata sosiaalisen median kautta ja se olisikin haaveena tässä vaiheessa. Mielestäni on mahtavaa, miten sosiaalinen media on luonut uusia työpaikkoja, joita ei edes muutama vuosikymmen sitten ollut olemassakaan. Some myös mahdollistaa ihan uudenlaisen kanssakäymisen asiakkaiden kanssa.

 

Sosiaalinen media on muuttanut markkinoinnin maailmaa radikaalisti viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Perinteinen markkinointi tapahtui aika lailla ainoastaan tv- ja radiomainoksin. Tämä oli monologia eli yrityksen yksinpuhelua asiakkaalle. Markkinointi sosiaalisessa mediassa sen sijaan on dialogia asiakkaan kanssa. Se mahdollistaa yrityksen ja asiakkaan välisen vuorovaikutuksen. Hyvin toteutettuna sosiaalisen median markkinointi voi olla hyvinkin tehokas ja halpa tapa markkinoida, jos sen tekee oikein. Tämä vaatii kuitenkin oikeanlaisen markkinointistrategian.

 

Hyviä kanavia markkinointiin ovat mm. LinkedIn, Youtube, Twitter, Facebook ja nykyisin myös Instagram, vaikka tätä kanavaa ei itse kirjassa mainittu. Varsinkin Facebook on hyvin tehokas kanava markkinointiin, sillä sen käyttäjäkunta koostuu laajalti eri ikäluokista ja ihmisistä eri puolilta maailmaa. Olemme tiimimme kanssa vasta alkutaipaleella markkinoinnin suhteen, mutta markkinointimme tulee koostumaan luultavasti vain sosiaalisen median kanavien käytöstä. Näistä luultavasti tulemme käyttämään eniten Instagramia. Kirjassa puhutaan hyvän ensivaikutelman luomisesta, siksi meidän tulee käyttää aikaa myös hyvän sisällön luomiseen kanavillemme. On tärkeää julkaista vain harkittuja kuvia, jotka luovat asiakkaalle ammattimaisen ja luotettavan kuvan meistä yrityksenä.

 

Olen vastannut perheyritykseni Instagram-sivun sisällöstä nyt jo noin vuoden ajan sekä olen luonut muutamia kampanjoita yrityksemme Facebook sivulle. Nämä ovat olleet esimerkiksi arvontoja, joissa arvoimme mm. pelikonsolin, lahjakortteja Hesburgeriin ja noutopöytään, lasten sähköauton, lista jatkuu… Varsinkin pelikonsoli arvonnassa palaute oli hyvin positiivista ja arvontaan osallistui noin 4 tuhatta ihmistä. Aion varmasti hyödyntää kirjasta oppimiani asioita myös käytännössä. Kirjan vinkeillä perheyrityksemme sekä tiimimme somemarkkinoinnista saisi varmasti vieläkin tehokkaamman ja kannattavamman.

 

Kannattavuutta kirjassa kuvataan ROI-asteikolla (Return of Investment). ROI kertoo, onko markkinointiin sijoitettu raha tuottanut voittoa, sekä mistä ja kuinka nopeasti sijoitettu raha tulee takaisin. Harva yritys itseasiassa seuraa sosiaalisen median markkinointinsa ROI:ta, kirjan mukaan maailmanlaajuisesti vain 16% yrityksistä. Jos ROI:ta ei seuraa, on vaikea määritellä, onko markkinointi tuottanut tulosta. Jokainen meistä varmasti haluaa saada vähintään sijoitetun rahansa takaisin ja toki myös tehdä voittoa. ROI:ta on siis tärkeä seurata, sillä vain sen avulla pystyy selvittämään mihin suuntaan oman yrityksen markkinointi on kehittynyt, onko se ylipäätään kannattavaa, sekä markkinointibudjetti on helpompi luoda tämän pohjalta.

 

Sillä koko markkinointimaailma on ollut viimeisen vuosikymmenen muutoksessa sekä varmasti tulee vielä jatkossakin olemaan, on meille avautunut suuret määrät uusia kanavia ja väyliä, joita pystymme käyttämään markkinoidessamme. Uskon että lukemani kirjan perusteella minulla on nyt peruskäsitys siitä mitä kannattaa ja ei kannata tehdä. On myös tärkeää lähteä rohkeasti kokeilemaan mikä on juuri meidän tiimillemme sopivin kanava markkinointiin ja alkaa kehittämään sitä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!