Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Hubspot Inbound Marketing – verkkokurssi

Kirjoitettu 24.05.17
Esseen kirjoittaja: Jon-Erik Talvio
Kirjapisteet: 2
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Hubspot Inbound Marketing

HubSpot (www.hubspot.com) tarjoaa ilmaisen Inbound markkinoinnin koulutuksen verkossa. Verkkokurssin suorittaminen kesti noin viikon ja koostui suurimmaksi osaksi videomateriaalista, välitehtävistä sekä verkkokurssista. Verkkokurssi opettaa Inbound markkinoinnin perusteet ja auttaa uusia markkinoijia pääsemään alkuun. Tietysti tämä itse kurssikin on osa heidän omaa inbound markkinointia.

Tämä kurssi sopii jokaiselle Inbound Markkinoinnista kiinnostuneelle henkilölle ja loppu kokeen suoritettuasi saat tästä vielä sertifikaatin.

 

No mitä jäi käteen?

Itselleni kolahti monikin asia kurssin aikana. Aloin itsekin ymmärtää verkkosivujen ”ilmainen opas” ja erilaisia jätä sähköposti tähän mainoksia – sekä niiden tehokkuutta. Tämän jälkeen, kun vielä käytäntöön vie asiat niin alat ymmärtämään sen, kuinka helppoa se on ja kuinka helppoa on asiakkaiden jättää yhteystietonsa sinulle.

 

Yksi parhaista opeista oli kuitenkin se, että kuinka pitää miettiä asiakasta monessa eri vaiheessa. Jokaiseen vaiheeseen tulee luoda omanlaista sisältöä, kuitenkaan unohtamatta muita. Tähän heillä olikin ns. ”Inbound Buyer’s Journey”.

Buyers_Journey_and_Content

Tietoisuustaso

Ensimmäinen askel Inbound asiakkaan matkalla on se, että hänellä on ongelma ja hän alkaa tutkia sitä. Hän alkaa etsiä verkosta erilaisia oppaita, neuvoja sekä raportteja yleisellä tasolla. Yleensä hän hakee verkossa erittäin ympäripyöreillä hakusanoilla kuten ”Kuinka automatisoin markkinoinnin?”. Tällaisille asiakkaille pitää siis tarjota vastaus kysymykseen esimerkiksi blogi kirjoituksella ”Näin pääset alkuun markkinoinnin automatisoinnissa!”.

 

Harkintataso

Tässä kohtaa asiakas alkaa jo ymmärtää, että mitä se markkinoinnin automaatio edes on. Nyt hän alkaa etsimään lisää tietoa, syvempää tietoa. Tässä kohtaa tarjontamme voisi olla jo esimerkiksi ”Parhaat markkinoinnin automatisoinnin työkalut” tai ”Näin automatisoit MailChimpillä markkinointisi”. Nämä voivat olla myös vaikkapa videoita!

 

Päätöstaso

Tässä kohtaa asiakas on tehnyt jo päätöksen, että hän haluaa ostaa automaatiota. Hän ei jaksa tehdä sitä itse. Nyt hän alkaa vertailla eri tuotteita ja toimittajia. Tässä kohtaa tavoitteenamme olisi tarjota asiakkaalle erilaisia vertailuja tai mikäli markkinoimme omaa tuotettamme, tarjoamme hänelle koukuksi ilmaista kokeilua! Kun saamme hänet kokeilemaan ilmaiseksi tuotettamme, niin hän on jo lähes ostanut. Tutkimuksen mukaan tällainen henkilö on kulkenut n. 57% polusta. Tässä kohtaa tulee myyjän vuoro kerätä kypsä omena puusta, luuri käteen ja soittaa asiakkaalle!

 

Kuinka muutamme sitten ne kävijät suosittelijoiksi?

Koulutuksessa seuraavana tärkeänä pointtina oli seuraava polku. Polku tuntemattomasta suosittelijaksi.

Inbound-Methodology

Koko homma lähtee liikkeelle täysin tuntemattomasta ihmisestä, jolla on ongelma tai hän etsii lisää tietoa jostain aiheesta.

Käyn nyt läpi kohta kohdalta, kuinka saamme asiakkaan tuntemattomasta mainostajaksi:

  1. Houkuttele

Jotta saisimme asiakkaat houkuteltua verkkosivuille, tarvitsee sisällön olla ajankohtaista sekä kiinnostavaa tuntemattomalle henkilölle. On tärkeä muistaa, että vastaamme kysymyksiin, joita asiakkaamme esittää mielessään. Kuten yllä mainitsinkin esimerkin ”Kuinka markkinointia automatisoidaan”. Tähän voimme käyttää esimerkiksi seuraavia kanavia:

  1. Blogi-tekstit
  2. Hakukoneoptimointi
  • Sosiaalinen media

 

  1. Muunna liidiksi

Kun olemme saaneet täysin tuntemattomasta henkilöstä otteen ja houkuteltua hänet verkkosivulle, haluamme saada hänen tietonsa markkinointia varten. Tätä varten yleisesti asiakkaalle tarvitsee antaa jotain, jotta heiltä saa jotain. Tällä hetkellä suurin trendi on antaa ”ilmaisia oppaita” jota vastaan pyydetään esimerkiksi sähköpostiosoite. Seuraavat toiminnot verkkosivuilla auttavat tekemään vierailijoista liidejä:

  1. Kaavakkeet;
    Ota yhteyttä, Sähköpostilistat, Yhteydenottopyyntö
  2. Calls-to-action nappulat;
    Lataa ilmainen opas, Tilaa ilmaiset testitunnukset, Pyydä ilmainen esittely
    Tärkeintä näissä on, että nämä ovat käskymuodossa kirjoitettuja ja muusta ulkoasusta erottuvia nappuloita.

 

  • Landing Pages;
    Kun ihminen painaa Call-to-action painiketta, hänet lähetetään ”myyntisivulle”, jossa sivun tehtävä on saada asiakas kirjoittamaan esimerkiksi testitunnuksia varten seuraavia tietoja:
    1. Nimi
    2. Puhelinnumero
    3. Titteli (toimintaterapeutti/päiväkodinjohtaja tms.)
    4. Organisaation kokoNäitä tietoja käyttäen pystymme tarkentamaan kyseisen liidin, oikeaan kohderyhmään ja käyttämään oikeanlaista markkinointia juuri häntä kohtaan.

 

  1. Klousaa

Olemme saaneet asiakkaan antamaan meille arvokasta tietoa, kuten esimerkiksi vaikkapa puhelinnumeron ja hänen nimensä. Tiedämme, että hän on tilannut, vaikka testitunnukset. Voimme nyt olla yhteydessä asiakkaaseen ja auttaa häntä tekemään ostopäätöksen tuotteesta. Useimmat ohjelmistot – kuten Landing Pages – kertovat, koska testitunnukset tilannut henkilö on avannut kyseisen sähköpostin. Tätä tietoa käyttämällä, voimme soittaa asiakkaalle esimerkiksi 15 minuuttia sen jälkeen, kun hän on avannut ja päässyt kokeilemaan testialustaa. Voimme siis aloittaa puhelun ”opastus” mielessä, jolloin asiakkaalle jää hyvä maku ja hän todennäköisemmin ostaa tuotteen.

Tärkeimmät asiat tässä kohdassa prosessia:

  1. Asiakkaalle tulee lähettää personoitua markkinointimateriaalia, jossa on hänen tietojaan. Esimerkkisähköposti voi olla: ”Hei Maija! Huomasin, että olit ladannut markkinoinnin-oppaamme. Heräsikö oppaasta tai meistä kysymyksiä? Autan mielelläni sinua! Terveisin, Erkki Esimerkki”
  2. Asiakasta ei saa jättää liian pitkäksi aikaa ilman viestiä häntä kohtaan. Tätä varten on erittäin tärkeää olla käytössä jonkin näköinen CRM-ohjelmisto.
  • Mikäli asiakas ei ole vielä tässä kohtaa päässyt testaamaan tuotetta, pyritään häntä ohjaamaan testaamaan tuotetta.

 

  1. Tyydytä
    1. Kun asiakas on tehnyt ostopäätöksen ja alkanut käyttämään tuotetta, on tärkeää, että sisältö edelleen hyödyntää häntä jotenkin. Tähän oiva työkalu on esimerkiksi blogikirjoitukset, joissa voidaan auttaa jo olemassa oleviakin käyttäjiä. Sisällön tulee olla opettavaista ja kiinnostavaa. Sisällön jakamiseen voi käyttää jo olemassa olevien asiakkaiden sähköposteja sekä sosiaalista mediaa. Muita erinomaisia tapoja asiakkaan tyytyväisenä pitämiseen on:
      1. Asiakastyytyväisyyskyselyt -> Näitä voidaan käyttää myös esimerkiksi markkinoinnissa: ”Tätä mieltä asiakkaamme ovat meistä”.
      2. Asiakkailta kyselyt palvelun kehittämiseen -> Osaatte tehdä palvelustanne vielä enemmän asiakkaidenne näköisen ja tiedätte mitä he haluavat ja mitä he eivät tarvitse.
  • Luo arvokasta sisältöä, joka auttaa heitä työssä, jota he tekevät.

 

Kun olemme saaneet asiakkaan koko prosessin läpi, pidämme heitä lähellä toimintaa ja heistä lopulta tulee tuotteen puolestapuhujia. Markkinoinnin tehokkain keino on WOM- eli Word Of Mouth. Kun asiakas kokee saamansa palvelun hyväksi ja ohjelman hyväksi, hän lähtee suosittelemaan ohjelmaa/palvelua myös muille tuttavilleen. Kun heitä on suositeltu käyttämään tuotetta niin he tulevat sivuille ja pääsevät samaan prosessiin muiden kanssa!

 

Nyt olen ylpeä Inbound markkinointi sertifikaatin omistaja

Capture

Suosittelen lämpimästi jokaiselle markkinoinnista tai myynnistä kiinnostuneelle käymään tämän peruskurssin. On tärkeä ymmärtää mitä nykypäivän myynti on, sekä markkinointi.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!